مدیر کل امور اقتصادی سازمان کشاورزی خبر داد:

الگوی کشت, تولید با بهره وری بالا و جلوگیری از اسراف منابع

1401/08/16 - 22:47 - کد خبر: 79915
زمین کشاورزی

نصر: مدیر کل امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌گوید بر اساس الگوی کشت طراحی شده علاوه تامین نیاز‌های کشور به محصولات کشاورزی، از اسراف منابع جلوگیری می‌شود.

به گزارش نصر، علیرضا نیکویی مدیر کل امور اقتصادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد در تعریف الگوی کشت گفت تعریف ساده یعنی اینکه به صورت هدفمند بدانیم در چه زمانی و در چه مکانی و چه محصولی و چقدر کشت کنیم که بیشترین بهره وری را داشته باشیم.
نیکویی در پاسخ به این سوال که چرا این الگو تا کنون اجرا نشده است افزود الگوی کشت پیشینه قانونی ۵۰ ساله دارد و قوانین مختلف برای آن تصویب شده است، اما پیش نیاز‌های مختلف که باید اتفاق بیفتد و یا بحث‌های نرم افزاری مهیا نبوده که این الگو اجرا بشود، اما امسال در دولت سیزدهم الگوی کشت برای سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ابلاغ شد.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد با توجه به اینکه میزان تولید ومصرف منابع باید با کل تولید بالانس باشد الگوی کشتی که طراحی شده برای همه محصولات است که در آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است. اما عملا ۱۵ محصول که حدود ۹۰ درصد سطح زیر کشت کشور را تشکیل می‌دهد پایه اجرای‌ای نطرح است.
به گفته نیکویی ۱۵ محصول شامل گندم، جو، یونجه، شلتوک، نخود، کلزا، گوجه فرنگی، سویا، سیب زمینی، پیاز، ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای و پنبه نیشکر از جمله کالا‌های اساسی و مصرفی کشور است که در این الگو بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
نیکویی در پاسخ به این سوال که محصولاتی مانند گوجه فرنگی که آب بر هستند چرا در الگوی کشت قرار رگفته اند گفت علت این اقدام به خظار نیاز داخلی و تقاضا سنجی از میزان تقاضای صادرات است که باید تامین شود، اما نکته اینجاست ک در سال‌های گذشته با مازاد تولید در برخی شرایط روبرو می‌شدیم که منجر به اسراف منابع می‌شد، اما اکنون میزان تقاضای داخلی وصادراتی پیش بینی شده که اتفاقات گذشته نیفتد.
به گفته نیکویی نکته دیگر اینکه برای کاهش مصرف آب این امکان در نظر گرفته شده که بخشی از این کشت در گلخانه‌ها انجام بشود.
انتهای پیام/

پژوهشیار