سعیدرضا عاملی:

«ارشاد» امری «انتظامی» نیست

1401/08/14 - 09:20 - کد خبر: 79586
سعیدرضا عاملی

نصر: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان «گشت ارشاد» نداشتیم، گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «حجاب» بسیار کیفی است و با حوزه شناخت نسل جوان، انگیزه‌ها، تعلیم، تربیت و اقناع افکار عمومی راجع به موضوع سر و کار دارد.

به گزارش نصر، سعیدرضا عاملی در خصوص  مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: این روزها آدم مقداری نگران حال مردم است. این اغتشاشاتی که صورت می‌گیرد نگرانی برای مردم ایجاد می‌کند. البته به فضل پروردگار همیشه امیدوار بوده و هستیم و انشالله روز به روز چهره‌های شادتر و شاداب تر مردم را شاهد باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که ویژگی‌های مد نظر رهبر انقلاب در خصوص ایجاد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به حکمی که ایشان حدود یک سال قبل برای دوره جدید این شورا صادر کردند و خواستار ایجاد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی شدن، تا چه میزان محقق شده است؟، توضیح داد: نگاه امام خمینی ره و نگاه رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو حوزه کانونی و محوری است که مرتبط با سلامت مردم، سلامت اجتماعی، پیشرفت کشور و عزت و شکوفایی جمهوری اسلامی است. آن دو محور شامل حوزه علم و فناوری و نیز فرهنگ است. درواقع "علم" قدرت و منشاء پیشرفت کشور و حل مسائل اساسی جامعه است.
عاملی معتقد است که فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به حوزه علم و دانش، فناوری و نوآوری بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص "فرهنگ" ادامه داد: فرهنگ دایره بزرگی دارد. ابعاد و مولفه‌های تاثیر گذار بر فرهنگ پیچیده‌تر از حتی حوزه علم و فناوری است. تعابیر فرهنگ در مسیر تاریخ تغییر کرده است اما امروز تعریف پذیرفته شده‌ای که از فرهنگ وجود دارد. روشی خاص است که مردم در فضای اجتماعی با آن زندگی می‌کنند و این وجه اشتراک زندگی مردم است که فرهنگ را تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: رهبر انقلاب به ویژه درباره فرهنگ ملاحظات خاصی مورد توجهشان است که یکی از آنها  این است که اگر در سه بخش  اجتماعی یعنی فرهنگ و اقتصاد و سیاست بخواهیم یک بخش را به عنوان مرکز و محور متغیر اصلی انتخاب کنیم  و در نظر بگیریم، ایشان بخش فرهنگ را بخش مستقل می‌دانند. اگر فرهنگ جامعه یک فرهنگ قدرتمند و توانمندی باشد اقتصاد آن جامعه شکوفا می‌شود و در حوزه سیاسی از یک قدرت والایی برخوردار است و ایشان در ادوار مختلفی که  احکامی را به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دادند، دائم بر این دو کانون اصلی در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید داشتند.

رشد خیره‌کننده ایران به لحاظ علمی
عاملی توضیح داد: در این دوره حکمی که دادند توقعی را نسبت به اعضای شورا ایجاد کردند و آن تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. بخش مهمی از این تحول که ایشان تصریح می‌کنند این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه اجرایی شدن مصوبات قبلی خود را فراهم کند. مصوبات شورا به ویژه در مورد اسناد ملی خیلی محکم است. ما سند نقشه جامع علمی کشور را داریم که مبنای حرکت علمی کشور بوده است. در این حوزه وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم ایران به لحاظ علمی رشد خیره کننده‌ای داشته است. چهار سال پیش تعداد مقالات علمی که تولید شد و توسط Web of science  رتبه بندی شده است ۵۶ هزار مقاله بوده است که در سال ۱۳۸۰ هزار مقاله علمی داشتیم و رشد خیره کننده‌ای داشتیم. اوج شتاب این رشد در چهار سال گذشته با ۳۵ درصد افزایش بوده است.

غرضی در استفاده از واژه مهندسی فرهنگی نداریم/ نگرانی ایجاد نشود؛ قرار نیست با سیستم کنترل اجتماعی «فرهنگ» را پیش ببریم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود به "سند مهندسی فرهنگی" نیز اشاره و درباره آن اظهار کرد: وقتی کلمه مهندسی به کار برده می‌شود نگرانی‌های اجتماعی ایجاد می‌شود که گویا می‌خواهیم کنترل  کنیم و با سیستم کنترل اجتماعی فرهنگ را پیش ببریم، اما به هیچ وجه چنین غرضی در استفاده از واژه مهندسی نیست. همانطور که رهبر انقلاب توضیح می‌دهند منظورمان از مهندسی فرهنگی این است که به هندسه اجتماعی و جهانی توجه شود و در مختصات متغیرهای متکثری که در حوزه فرهنگ است به فرهنگ توجه شود. در سند مهندسی فرهنگی نزدیک ۳۱۰ برنامه اقدام وجود دارد اما بسیار تاخیر در ارائه اینها داریم و اساسا  جلسات شورا و ستاد هماهنگی که برای راهبری این سند وجود دارد که رییس جمهور در راس آن است با شش سال تاخیر تشکیل شده است. هفته قبل در استان کهگیلویه و بویر احمد بودم و این استان یازدهمین استانی بود که بُرش استانی این سند در آنجا رونمایی شد. درواقع سند مهندسی فرهنگی امتداد پیدا کرده است.

اگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می‌شد با نظام تعلیم و تربیت قوی‌تری مواجه بودیم
وی در ادامه سخنان خود به سند "تحول آموزش و پرورش" نیز اشاره و توضیح داد: سند تحول آموزش و پرورش نیز از دیگر اسنادی است که رهبر انقلاب تاکید بر اجراییی شدن آن دارند. شاید اگر امروز برخی از مخاطرات را در آموزش و پرورش می‌بینیم از این رو است که این سند اجرا نشده است که اگر اجرا می‌شد با نظام تعلیم و تربیت قوی تری مواجه بودیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل حضور روسای سه قوه و اعضای حقوقی و حقیقی حاضر در آن ضمانت اجرایی دارد و ۹۵ درصد مصوبات این شورا مربوط به حوزه اجرایی کشور است و شاید ۵ درصد  مصوبات به دو قوه دیگر مربوط می‌شود.
عاملی به این سوال که چرا اجرای این مصوبات راضی کننده نیست؟ پاسخ داد: به دلیل روسای قوه مجریه و یا احیانا در برخی دوره‌ها ناهماهنگی‌هایی بین قوا، اجرا شدن مصوبات را دچار مشکل می‌کند اما این دوره هماهنگی خوبی بین قوای سه گانه است و رییس جمهوری اراده جدی بر اجرای مصوبات دارد. از شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ، ۲۸ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشتیم که این امر در تاریخ کشور پس از انقلاب نظیر نداشته است. مصداق بارز آن نیز سند مهندسی فرهنگی است. مطالبه رییس شوراست که تا پایان سال تمام استان‌ها سند مشخص خود را داشته باشند و این سند به دست خود استان‌ها تهیه می‌شود. در نظام مسائل استان  ۳۰ مساله احصاء می‌شود و از این بین ۵ مساله به عنوان هدف اصلی توسعه فرهنگی در استان در نظر گرفته می‌شود و بر مبنای آن مجموعه برنامه‌هایی را مستند بر سند مادر یعنی سند مهندسی فرهنگی تنظیم می‌کنند.
وی با اشاره به تشکیل ستاد تعلیم و تربیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید، توضیح داد: ستادهای چهار گانه‌ای برای راهبری اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شد که اختیاراتی به آنها واگذار شده است. یکی از آنها ستاد تعلیم و تربیت است. وظیفه محوری ستاد تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است.

دنیا طمع کرده برای اینکه نخبگان ما را ببرد
وی خانواده را مهم ترین مرجع تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: خانواده پایه تعلیم و تربیت بچه‌ها را می‌گذارد و ستاد تعلیم و تربیت در حال حاضر به طور مرتب تشکیل می‌شود. حدود ۱ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و نزدیک ۱۱۴ هزار مدرسه در کشور ظرفیت پرورش نسل آینده محسوب می‌شوند و بزرگترین امتیاز جمهوری اسلامی پس از انقلاب نیز منابع انسانی آن است. دنیا طمع کرده برای اینکه نخبگان ما را ببرد و در توسعه کشورهای خود استفاده کند. آمریکا در راس کشورهایی است که برای نخبگان ما طمع کرده و علیرغم اینکه این کشور رتبه اول علمی جهان را دارد ولی امروز نیازمند به علم ایران و دانشمندان ایرانی است لذا ما یکی از بحث‌هایمان این است که باید مرتب اجرایی شدن مصوبات، "راهبری" شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چالش "تحول در اجرا" مطابق با آنچه خواسته رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی بود طی این یک سال تا چه اندازه حل شده است؟، گفت: به نظرم با این ساز و کاری که پیدا کرده است ما در مسیر هستیم. همچنین حتما اهتمام دولت به این کار کمک می‌کند.
عاملی همچنین در پاسخ به این سوال که بعضا مطرح می‌شود شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فقط در حوزه سیاست گذاری ورود کند؟، تاکید کرد: به استناد اصل ۱۱۰ و ۵۷ قانون اساسی، رهبری نظام می‌تواند ساز و کاری را برای راهبری موضوعات خاص تدبیر کند و آنچه ایشان  تدبیر می‌کند در حکم قانون و مُر قانون است. ایشان این اختیار رهبری را به عقل جمعی واگذار کرده‌اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار شورای اساسی هستند که با حضور  سران سه قوه تشکیل می‌شوند و مصوباتشان در حکم قانون و بلکه مُر قانون است. حتی اگر به سنت گذشته نگاه کنید این حرف که "کسی ادعا کند  شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط وظیفه‌اش  سیاست گذاری است" حرف غلطی است. برای مثال در سند مهندسی فرهنگی اسناد ملی پیش بینی شده است، مثل سند ملی سینما، سند ملی موسیقی و صنایع فرهنگی که تک تک این اسناد مرجعی برای راهبری حوزه مربوط به خود می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این امر در تزاحم یا تعارض با حوزه تقنین نیست؟، گفت:  تزاحم تعریف شده است و طبق قاعده شورای عالی انقلاب فرهنگی  نباید ورود  به حوزه‌هایی که پیشینه موضوعی مجلسدارد بکند و مجلس نیز  نباید در حوزه‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوعا تقدم داشته یا مصوباتی داشته نیز نباید ورود پیدا کند. از این رو حوزه تعریف شده‌ای  وجود دارد که معمولا نیز رعایت میشود و اگر رعایت نیز نشود شورای نگهبان ورود پیدا می‌کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که اگر به این دوره یک ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهید امتیاز دهید چه نمره‌ای می‌دهید؟، تصریح کرد: بخشی از این دوره یک ساله جنبه مقدماتی داشته است. بخشی یا تمام ۱۱ جلسه از این ۲۸ جلسه برگزار شده اختصاص به سند تحول داشته است چون این سند برای شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف گذاری جدید کرده است، شرح وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را بازنگری و وظایفی را برای آن روشن کرده است. اولویت‌هایی و حوزه‌های ۱۲ گانه‌ای را برای کار شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده و مناسباتش با سایر قوا را تدوین کرده است. الزاماتی که در این مناسبات وجود دارد را به طور مشخص  ایجاد کرده و نسبت به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف جدیدی  را قایل شده است. کار ریل گذاری را صورت داده که می‌تواند مسیرش را جلو برد.

مسیر کنکور را عوض کردیم/ متوسط معدل دیپلم دانش‌آموزان ۱۲ شده بود
وی ادامه داد: در این دوره حدود ۵۱ مصوبه مهم داشتیم که سند مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی با پیشینه ۵ ساله‌ یکی از اینها بوده است. بحث کنکور بحث مهمی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم اینکه قبلا درباره ابعاد کنکور ۵۰ مصوبه داشته این بار مسیر را عوض کرد. نظام ارزیابی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه گلوگاه بسیار مهمی است. ما با مدل کنکوری که ایجاد کردیم هم آموزش و پرورش را  بی خاصیت کردیم و هم دانشگاه در پذیرش نقش ندارد. یک دستگاهی کار هر دو نهاد را انجام می‌دهد و دانشجو را قطعی برای دانشگاه‌ها می‌پذیرد و این نظامی که ما تصویب کردیم اهمیت آموزش و پرورش  را برگرداند. امروز ۴۰ درصد ارزیابی مربوط به آموزش و پرورش است که اثر قطعی در ارزیابی نهایی کنکور پیدا می‌کند. ما متوسط معدل دیپلممان در پایه دوازدهم شده بود ۱۲ چراکه بچه‌ها همه توان خود را برای تست زدن می‌گذاشتند و تست زدن عمق دانش به بچه‌ها نمی‌دهد و بسیاری از دانشگاه‌ها گله مند بودند که دانشجوهای مورد انتظار خود را در یافت نمی‌کنیم.

آخرین تغییرات کنکور از برگزاری ۲ بار در سال تا روزآمد کردن «معدل»
عاملی ادامه داد: دروس عمومی که دانش آموز باید عمق کیفی تری نسبت به یادگیری در آن حوزه داشته باشد مثل زبان و ادبیات فارسی و... حوزه‌های است که با سوابق تحصیلی احراز می‌شود، امتحان کیفی از بچه‌ها گرفته می‌شود و نمره‌ای که از دروس عمومی می‌آورند ۴۰ درصد ارزیابی نهایی را تشکیل می‌دهد و تاثیر قطعی روی ارزیابی نهایی می‌گذارد. ۶۰ درصد نیز درسال اول ۱۴۰۱ به "کنکور  اختصاصی" اختصاص پیدا می‌کند و سال بعد یعنی ۱۴۰۲ فقط سال دوازدهم با تاثیر ۵۰ درصد است. سال ۱۴۰۳ نیز پایه یازدهم و دوازدهم و سال ۱۴۰۴ یک سابقه تحصیلی سه ساله برای دانش اموزان تشکیل می‌شود. از سوی دیگر کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و فشار از بچه‌ها برداشته می‌شود. در دی ماه و تیر ماه امتحان می‌دهند و بهترین نمره‌ آنها در ارزیابی نهایی می‌آید. همچنین معدل را می‌توانند روزآمد کنند.

تحلیل عاملی از اتفاقات اخیر جامعه/ با انسان‌هایی مواجه شده‌ایم که دسترسی‌های گسترده‌ای پیدا کرده‌اند
وی در پاسخ به سوالی درباره انطباق مصوبات با واقعیت‌های جامعه به ارائه تحلیلی درباره اتفاقات اخیر جامعه پرداخت و با بیان اینکه  واقعیت این است که با ظهور اینترنت با نظام اجتماعی متفاتی مواجه شدیم، اظهار کرد: به عبارتی می‌توان گفت زندگی فرهنگی ما امروز دو فضایی شده است. فضای جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنیم در چارچوب نظام ملی و دولت ملی یک قلمرو فرهنگی را ایجاد می‌کند و قلمرو دیگری نیز در فضای مجازی شکل می‌گیرد و در این شرایط دو فضایی با افراد متفاوتی مواجه شده‌ایم که از حالت مخاطب که در رسانه عمومی بنشینند و فقط تماشا کنند وارد عرصه کنشگری شده و کاربر شده و تولید و بازنشر محتوا می‌کنند. امروز نخبگی دامنه‌اش به عرصه عمومی کشیده شده است و افراد به عنوان یک کاربر در میان ۶ میلیارد کاربر جهان خود احساس می‌کنند کسی هستند و دارای توانایی شده اند. برای خیلی ها که این عرصه را متوجه نمی‌شوند شوک اجتماعی است که می‌بینند با افرادی مواجه اند که اطلاعات متفاوتی دارند که منبع این اطلاعات در فضای فرا ملی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: من فکر می‌کنم ما در حوزه فرهنگی باید بپذیریم که با انسان‌هایی مواجه شده‌ایم که اینها دسترسی‌های گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. به نظرم نظام تعلیم و تربیت توانمند ساز، متفکر ساز، منتقد ساز موفق تر از نظام تعلیم و تربیت کنترلی و یا توصیه کننده است. نظام تعلیم و تربیت ما باید به سمتی رود که قدرت تشخیص برای فرد ایجاد کند و توانایی مهارتی لازم را ایجاد کند.
وی ادامه داد: الان فرهنگ از طریق سواد و دانش مجازی می‌تواند ساخته شود، لذا رهبر معظم انقلاب در حکم سال گذشته خود به اعضای شورا، از جمله وظایفی که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی در همکاری با شورای عالی فضای مجازی گذاشتند، بحث "تقویت سواد مجازی جامعه" بود. سواد مجازی از سواد اطلاعاتی آغاز می‌شود تا افراد بتوانند اطلاعات را تشخیص دهند و نهایتا به سواد حقوقی نیز می‌رسد. این فضا پر از ضوابط حقوقی است و اگر کاربری با ضوابط حقوقی محیط دوم آشنا نباشد فکر می‌کند این محیط جدی نیست و هر اقدامی را در این محیط می‌کند اما بعدها می‌بیند جرمی را متوجه شده است. نهایتا فرد را به سطح سواد تحلیلی یعنی سواد تشخیص می‌رساند که می تواند داده خوب را از داده بد و اطلاعات خوب را از اطلاعات بد و اطلاعات قانونی را از اطلاعات غیر قانونی تشخیص دهد. ما این سواد را در عرصه سواد عمومی و اختصاصی که متناسب با فرهنگ اسلامی کشور است نیاز داریم. بنابراین ما دانش گسترده‌ای می‌خواهیم. این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی تمرکز بر انسانی دارد که این انسان دارای توانایی‌های هر دو فضا است و این انسان، انسان متفاوتی است و اگر درک دقیقی از این انسان نداشته باشیم ممکن است تجویزهایی که می‌کنیم یا مصوباتی که داریم قابل فهم برای نسل نباشد و نسل احساس کند با  مصوبات فاصله دارد.
وی در پاسخ به این سوال که احساس می‌کنید چقدر این تصمیمات منطبق با این درک است؟، اظهار کرد: ۶ تا ۷ عضو جدید به اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه شده‌اند. این اعضا و نیز کسانی که در پیشینه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده‌اند و اعضایی که چند دوره عضو شورا بودند واقعا به این فضا نزدیک هستند و این فضا را می شناسند. اعضای حقوقی نیز جوان هستند که آشنا به این فضا هستند اما مقداری نیازمند مشورت بیرونی هستیم. باید از حوزه نخبگانی خود خیلی استفاده کنیم. قوام و ارزش شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط معطوف به اعضاء نیست و آن پیوستاری که مربوط به ۸۷ هزار عضو هیات علمی دانشگاه، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی کشور و فضای نخبگانی و حوزوی، خبرگانی و المپیادی های ما است ظرفیت شورا هستند. ما خیلی  اوقات از این افراد دعوت می‌کنیم تا در شورا نظر کارشناسی خود را مطرح کنند. فضا برای ورود کسانی که کارشناس و خبرگان هستند، باز است.
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «حجاب» بسیار کیفی است
وی با حضور  در برنامه صف اول شبکه خبر، با بیان اینکه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان گشت ارشاد نداشتیم، گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب بسیار کیفی است و با حوزه شناخت نسل جوان، انگیزه ها، تعلیم تربیت و اقناع افکار عمومی راجع به موضوع سر و کار دارد.

«ارشاد» امری «انتظامی» نیست/ از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم؛ امروز مظلوم واقع شده است
عاملی در پاسخ به این سوال که این سخن  شما به معنای مخالفت شما با گشت ارشاد است؟، توضیح داد:  به نظر من ارشاد امری انتظامی نیست و نیروی انتظامی بار سنگینی روی دوشش است. از این نیرو تشکر می‌کنم چراکه امروز مظلوم واقع شده‌اند و در این شرایط بیشترین بار و فشار روی نیروی انتظامی و امنیتی کشور است. اگر هوشیاری و تیزهوشی آنها نباشد دشمن دنبال "دروازه باز" است تا بتواند غلبه اجتماعی پیدا کند.

وظیفه پلیس مبارزه و مواجهه با باندهای فساد است
وی ادامه داد: کار نیروی انتظامی مدیریت امنیت اجتماعی کشور است و در خصوص امنیت اجتماعی کشور و مبارزه و مواجهه با باندهای فساد وظیفه دارد. امنیت اجتماعی متوجه کسانی است که فساد مدیریت شده در کشور دارند. تعداد باندهایی که در تهران فحشا را مدیریت می‌کنند بسیار زیاد است و نیروی انتظامی در مورد اینها وظیفه دارد و باید مدیریت کند، اما ارشاد امری است که با شناخت نسل جوان سر و کار دارد. شاید مهم ترین ارشاد و تعلیم و تربیت مربوط به والدین است. بچه‌ها بیشترین و بالاترین قدرت یادگیری شان مربوط  به آغاز تولد و تا شش سالگی است که قدرت یادگیری آنها بسیار بالا است. اگر در این شش سال  پایه تربیتی مناسبی برای فرزندان گذاشته شود، فرزندان با ادب و متفکر و خلاق و متوجه به خدا و قوانین اسلامی رشد می‌کنند. قوانین الهی حقیقت است و امری توصیه‌ای نیست. خداوند قوانین مربوط به رشد را در دین خود تعبیه کرده که اگر این نسل متوجه این گوهر شود اینها را امور آرمانی نمی بیند بلکه قوانین الهی بستر زندگی مناسب را فراهم می‌کند.

شورای عالی  انقلاب فرهنگی «گشت ارشاد» را اصلاح می‌کند؟/ ضرورتی ندارد نیروی انتظامی «کلاس ارشاد» برگزار کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی  انقلاب فرهنگی در حوزه اصلاح روشهای گشت ارشاد اقدامی انجام خواهد داد؟، گفت: بخش عظیمی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه نهادهای تعلیم و تربیت مثل آموزش و پرورش، صدا و سیما، حوزه علمیه و وزارت ارشاد است که باید در این راستا شناخت جامعه را تقویت کنند. تغییری در مصوبات شورای عالی قرار ندارد. نیروی انتظامی نیز تذکر غیر حضوری را دارد و می‌توان به افرادی که رعایت نمی‌کنند قوانین مربوط  به حجاب را تذکر غیر حضوری دهد. نیروی انتظامی مواجهه حضوری ندارد و احیانا ضرورتی ندارد که کلاس ارشادی برای افرادی که رعایت نمی‌کند داشته باشد، اما این وظیفه متوجه دستگاه‌هایی است که گاهی چون کوتاهی می‌کنند بار بر روی دوش نیروی انتظامی می‌آید و نیروی  انتظامی مجبور است ورود پیدا کند. تاکید می‌کنم که نیروی نتظامی وظیفه دارد نسبت به تامین سلامت اجتماعی و حفاظت از امنیت اجتماعی مردم اقدام کند. همانطور که نسبت به مواد مخدر نیروی انتظامی وظیفه دارد جلوی باندهای توسعه مواد مخدر را بگیرد، وظیفه دارد جلوی باندهایی که فساد اجتماعی و فحشا را در جامعه توسعه می‌دهند نیز بگیرد.

خطر مدیریت پیام در رسانه‌های اجتماعی
وی با بیان اینکه رسانه‌های دشمن در حوادث اخیر "جنگ ترکیبی" درست کرده‌اند و معنای آن به تعبیری "جنگ همه جانبه" فیزیکی، رسانه ای و اجتماعی است، افزود: در این عرصه مدیریت کردن پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام و تلگرام تا سایر حوزه‌ها وجود داشت. امروز موسسات وابسته به سازمان ملل یکی از ۱۰خطر اساسی را خطر مدیریت پیام در رسانه‌های اجتماعی می‌دانند. در این مسائلی که در ایران اتفاق افتاد، پیام‌های مدیریت شده توسط رباتها امر آشکاری بود. مثلا در ۳۰ شهریور تا ۷ آبان نزدیک ۸۵ میلیون پُست ایجاد شده ولی وقتی داخل اینها می‌روی می‌بینی ۲۵۰ هزار نفر هستند که این پیام ها را تولید کرده‌اند. بخش عمده این پیام ها توسط ربات ها تولید می‌شود. این فضای طرفداری کاملا به صورت مهندسی شده اداره می شود و به نظرم همین سواد مجازی امری است که امروز  فضای نسل جوان ما نیاز دارد به آن توجه کند. باید جبهه دشمن رابرای نسل جوان باز کرد. این کسانی که امروز در این صحنه وجود دارند نظیر منافقین، در ۸ سال جنگ علیه ایران در جبهه صدام بودند و در سال هشتم جنگ عملیات ایجاد کردند تا بتوانند فردا روزی به باور خود در تهران باشند اما تا کرمانشاه نیز نرسید و در وسط راه با خودکشی خود، مسیر قطع شد.
عامی در پایان گفت: امروز داعشی که دست پرورده اسرائیل و دست پرورده آمریکاست در این صحنه حضور دارد و آنچه میوه مبارک فضای اجتماعی بود، امنیت بود و جایگاه فاخر رهبری حکیم انقلاب بود که تامین کننده رشد و پیشرفت علم کشور و اسلامیت کشور و تامین کننده جمهوریت ایران بود، هدف قرار می‌گیرد. در مرکز تولید پیام ها، رهبری انقلاب نشانه گرفته می‌شود چراکه منبع اصلی تامین قدرت ایران رهبری نظام است که به علم و فرهنگ و امنیت کشور قدرت داد اما امروز در میدان، ایشان هدف گرفته می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار