وزیر بهداشت اعلام کرد

وضعیت بالای مصرف سیگار در کشور / لزوم تصویب مالیات بر سیگار از سوی مجلس

1401/08/12 - 11:55 - کد خبر: 79485
بهرام عین اللهی

نصر: وزیر بهداشت با اشاره به لزوم بازنگری در وضعیت مصرف بالای سیگار و دخانیات در کشور گفت: امیدواریم امسال، نمایندگان مجلس مالیات سیگار را تصویب کنند؛ چراکه حدود ۱۳ درصد از مرگ و میرها در کشور مربوط به استعمال دخانیات است.

به گزارش نصر، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه آیین ارتقای دانشکده به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور که در تالار سیمرغ این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: دانشکده علوم پزشکی نیشابور از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد و ارتقای آن به دانشگاه، حدود ۱۳ سال به طول انجامید. با شروع کار دولت مردمی آیت الله رییسی و با همکاری گسترده مسئولان از جمله نمایندگان نیشابور، این ارتقای علمی رقم خورد و با تلاش گروه‌های فنی و ارزیابی وزارت بهداشت، شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس شاهد فعالیت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر ۷۳ عضو هیات علمی و چهار دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور فعالند که این ظرفیت نیازمند ارتقا و تقویت است و امیدواریم با تلاش جمعی مردم، خیّرین و مسئولان استانی ومحلی، حوزه سلامت نیشابور ارتقا یابد.
وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت دو بیمارستان حکیم و ۲۲ بهمن در نیشابور گفت: یک بیمارستان دیگر نیز در نیشابور در حال ساخت است که نیاز است زودتر تکمیل و افتتاح شود ؛ زیرا از بسترهای مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی، وجود بیمارستان‌های آموزشی درمانی است.
عین اللهی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در کشور گفت: به رغم تحریم های ناجوانمردانه و تلاش دشمنان برای ممانعت از رشد علمی ایران، دانشمندان، استادان و دانشجویان با جدیت و مجاهدت گسترده، در حال فعالیت هستند؛ به طوری که در یک سال اخیر در بخش دانش بنیان‌های حوزه سلامت، شاهد رشد ۴۳ درصدی بودیم و هم اکنون ۱۲ شهرک علم و فناوری در حوزه سلامت در کشور داریم.
وی با بیان این که نیازمند تقویت تولید در کشور در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه سلامت هستیم، گفت: باید نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با تولیدات داخلی، برطرف شود؛ چرا که ایران امروز قوی‌ترین قدرت سلامت منطقه است و هدف ما دست یافتن به مرجعیت علمی است.
وزیر بهداشت ادامه داد: حدود دو هفته پیش که برای شرکت در اجلاس سازمان جهانی بهداشت به قاهره سفر کرده بودیم، بنا به گزارشی که در این اجلاس ارائه شد، ایران در تمام شاخص‌های حوزه سلامت با فاصله زیادی از کشورهای منطقه در جایگاه برتر قرار داشت. فقط وضعیت مصرف بالای سیگار و دخانیات در کشور جای بازنگری داشت که امیدواریم امسال، نمایندگان مجلس مالیات سیگار را تصویب کنند چراکه حدود ۱۳ درصد از مرگ و میرها در کشور مربوط به استعمال دخانیات است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی خاطرنشان کرد: به لطف خدا در حوزه مقابله با کرونا، موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم؛ به گونه‌ای که در این روزها آمار مرگ و میر روزانه کرونا، صفر و تک رقمی است و این مهم با تلاش مدافعان سلامت، دانشمندان، تولید کنندگان واکسن کرونا در شش مرکز، کمک‌های مومنانه و همکاری نیروهای مردمی، جهادی و مسلح، محقق شده است.
وی با اشاره به تلاش دشمنان برای وارد کردن آسیب و صدمه به جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران با وجود دانشمندان برتر و مردم قهرمان، هرگز دچار آسیب نمی‌شود و ارتقای دانشکده به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نشان از قدرت علمی این منطقه از کشور است.
انتهای پیام/

پژوهشیار