مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

عناب تازه مرند در راه بازار

1401/08/11 - 13:42 - کد خبر: 79390
عناب

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از برداشت عناب از باغ متراکم پیوندی، الگویی رقم اصلاح شده از عنابستان این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر، علی صیادی در بازدید از عنابستان آقای اباذر  عیوضی یکی از کشاورزان اراضی دیزج یکان شهرستان مرند اظهارکرد: این باغ در سطح نیم هکتار به صورت باغ متراکم پیوندی، رقم عناب گلابی یا فوق درشت اصلاح شده احداث شده که در این شیوه با تلفیق روشهای نوین مدیریت در احداث باغ سبب شده تولید و عملکرد در واحد سطح به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه اکثراً کاشت این گیاه بصورت سنتی انجام می‌گیرد  بیان کرد: در این باغ متراکم پیوندی جدید تعداد درخت 400 اصله با فواصل 3 متر روی ردیف و 4متر بین ردیف‌ها است.
وی امکان استفاده از ژنوتیپ‌های برتر با استفاده از پیوند را از دیگر مزیت‌های این شیوه عنوان کرد و گفت: با توفیقاتی که در امر روش‌های پیوند این گیاه حاصل شد امکان تولید درختان پیوندی و احداث نهالستان فراهم می باشد.
صیادی  افزود: با توجه به خصوصیات بارز عناب از قبیل مقاومت در برابر خشکی و خشکسالی، نوسانات دمایی و شرایط آب و هوایی و شوری، ارزش بالای اقتصادی عناب، پایین بودن هزینه‌های تولید، بهره وری مناسب، خواص درمانی و بالابودن ارزش افزوده می‌توان آن را به عنوان درختی برای اصلاح الگوی کشت در  شهرستان مرند در کنار پسته معرفی کرد.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بیش از  2.5 تن محصول تر از این باغ برداشت و روانه بازارهای مصرف شود.
صیادی در ادامه گفت: عناب کشت شده توسط این کشاورز با توجه به ویژگی‌های ظاهری و اندازه 5 برابری در مقایسه با عناب معمولی می‌تواند بزرگترین مزیت این محصول برای رقابت در بازارهای داخلی و حتی خارجی نیز باشد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند، افزود: درخت عناب به دامنه وسیعی از دما و بارش مقاومت دارند، در اغلب خاکها نتیجه بخش هستند و سال‌های بیشتری عمر می‌کنند اگر خاک آنها خوب زهکشی شده باشد ارتفاع این درخت ۵ تا ۱۲ متر رشد کرده و سرعت رشد زیادی دارد. گلها در بهار ظاهر شده و بذر آنها در پاییز می رسد. گلها دو جنسی هستند یعنی هم دارای گل جنس نر و هم دارای جنس ماده می باشند. غالبا بوسیله حشرات گرده افشانی می شوند.
وی با بیان اینکه میوه عناب برای تصفیه خون، کمک به هاضمه و نرم کننده سینه مورد استفاده است، افزود: آرامش اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه و خواب راحت از دیگر خواص عناب است.
انتهای پیام/

پژوهشیار