سخنگوی وزارت بهداشت:

آغاز توزیع ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها/ کمبود ۲۰۰ قلم دارو صحت ندارد

1401/08/10 - 16:39 - کد خبر: 79317
داروخانه

نصر: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز توزیع ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک وارد شده به کشور از امروز - سه شنبه ۱۰ آبان - در داروخانه‌های منتخب خبر داد.

به گزارش نصر، پدرام پاک آیین  افزود: محموله ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک وارد شده به کشور توسط سازمان غذا و دارو نمونه‌برداری و شناسه‌گذاری شده است.
وی ادامه داد: توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها از امروز سه شنبه دهم آبان در داروخانه‌های منتخب تهران و کرج به دلیل نزدیکی مسافت آغاز شده است و در سایر استان‌ها نیز عرضه می‌شود.
پاک آیین اظهار داشت: به مردم اطمینان می‌دهیم در حوزه تامین آنتی‌بیوتیک و داروهای فصلی مورد نظر بازار به اشباع می‌رسد همچنین تولید داخلی این داروها در کشور ۲ برابر شده و با توجه به اینکه حمایت از تولید داخلی سیاست اصلی و کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است در صورت نیاز واردات نیز انجام می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همه ساله در اواخر پاییز شاهد شیوع آنفلوآنزا در کشور بودیم اما به دلیل اینکه این بیماری زودتر شیوع یافت، یکباره مردم نیاز بیشتری به مصرف آنتی بیوتیک پیدا کردند در حالی که از نظر پزشکان متخصص این بیماری ویروسی با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود و استراحت کامل و مصرف مایعات در روند بهبود بیمار موثر است.

کمبود ۲۰۰ قلم دارو در کشور شایعه است
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کمبود ۲۰۰  قلم دارو در کشور شایعه است، تصریح کرد: کمبودهای دارویی بیشتر در بخش آنتی‌بیوتیک‌ها است که واردات در این زمینه انجام شد و تولید داخلی نیز افزایش یافت و البته تعدادی اقلام دارویی نیز کم داریم که با همکاری تولیدکنندگان به‌زودی رفع می‌شود.
به گفته پاک آیین، دارویار طرح موفقی است که اکنون در حال اجرا است و همکاری فرابخشی در این زمینه انجام شده است و گزارش های لازم در مورد مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تامین اجتماعی به دولت داده می‌شود و  اقدامات لازم انجام شود.
به گزارش ایرنا، طرح ملی دارویار از ٢٣ تیر ۱۴۰۱ آغاز شده تا با اجرای این طرح مهم مردم، اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، منطقی شدن قیمت دارو، رسیدن یارانه دارو به دست مصرف کننده اصلی، افزایش پیدا نکردن پرداختی از جیب مردم و در نهایت اختصاص یارانه سلامت به ٣۶۶ قلم داروی ضروری و  تحت پوشش بیمه قرار دادن ١١٩ قلم داروی بدون نسخه را  شاهد باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار