وزیر بهداشت در همایش نکوداشت پدافند غیر عامل:

اتفاقات امروز کشور جنگ روانی از سوی دشمن است/ جوانان فریب نخورند

1401/08/10 - 13:18 - کد خبر: 79291
بهرام عین اللهی

نصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اتفاقات امروز در کشور جنگ روانی است که دشمن راه انداخته‌اند، باید با کمک روانشناسان و روانپزشکان برنامه‌ریزی صحیحی برای هدایت مدافعان و مخالفان نظام انجام شود.

به گزارش نصر، بهرام عین اللهی روز سه شنبه در همایش نکوداشت پدافند غیر عامل که در هتل قلب برگزار شد، افزود: امروز فضای مجازی و رسانه ها عمدتا جنگ روانی است که دشمن کار می‌کند، شعارها تند شده، افراد عصبی شدند و باید با برنامه مشخص شده از جمله ایجاد اتاق فکر برنامه ریزی صحیحی در این جهت انجام شود.
وی اظهار داشت: روش‌های جدید در جنگ در دنیا را شاهد هستیم که در گذشته آشنا نبودیم، یک جنگ روانی توسط دشمن در کشور راه اندازی شده که جوانان را مورد غفلت قرار می دهد.
عین اللهی پیشگیری را بهتر از درمان دانست و گفت: سبک زندگی، مهمترین مقوله‌ای است که نمی‌تواند سلامت افراد را در بخش پدافند غیر عامل تضمین کند، دشمنان سبک زندگی مردم را به مخاطره انداخته و عدم امنیت بوجود می‌آورند.
وی تاکید کرد: جوانان امروز ما باید به دنبال ورزش ونشاط اجتماعی باشند. اکنون نوع سبک زندگی فقط موبایل بوده و در واقع جوان اینترنتی قطع ارتباط با محیط خود را برقرار کرده و این جنگ اینترنتی است و سبک زندگی به هم می‌خورد و در فرد حالات روانی خاص بوجود می آید.
وزیر بهداشت از ایجاد اداره سبک زندگی در این وزارتخانه خبر داد و اظهار داشت: بزرگترین پدافند غیر عامل ما سبک زندگی درست است و این اداره قرار است بحث‌های سلامت روان و بیماری‌های غیر واگیر را پوشش دهد، البته سبک زندگی سالم باید با آموزش در مدارس آغاز شود و افراد بدانند که چگونه باید زندگی کنند و نیاز معنوی نیز در این امر دخیل است.
عین اللهی افزود: هیچ کشوری از ما در منطقه از لحاظ جنگ نظامی برتر نیست، باید تهدیدات دیگر در امنیت و سلامت دشمن را شناسایی کنیم، جنگ اقتصادی را نیز باید در نظر بگیریم. تحریم های دشمن امنیت ما را مختل کرده و باعث اغتشاش و ضربه زدن می شود که امنیت و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی بانک ها را تحریم کردند مبادلات برای تامین دارو هم نمی توان انجام داد. دشمنان دست از تحریم هنوز دست برنداشتند و این به عنوان یک جنایت تاریخی ثبت شده است، جوانان ما را فریب می دهند.
به گفته عین اللهی، البته تحریم تبدیل به فرصت نیز شده در بسیاری از موارد خودکفا شدیم، بحث میکروبی باید جدی گرفته شود احتیاج به دانش خاص دارد، بزرگترین جنگ میکروبی در ارتش آمریکا است، پدیده کرونا برای ما علامت سووال بوده که چگونه ایجاد شد در حالیکه آنها هم میکروب کرونا را و هم مقابله با آن را تولید کردند. البته دانشمندان ما باید تحقیقات را روی آن انجام دهند.
وی ادامه داد: در بحث ژنتیکی نیز عوامل نفوذی محموله های ژنتیکی ما را منتقل می‌کنند ژن انسان در ارتباط با بیماری موثر است دانشگاه‌ها و نیروهای نظامی به خصوص رژیم صهیونیستی در این زمینه کار می کنند.
عین اللهی درباره مواد غذایی نیز اظهار داشت: جوانان کشور دنبال فست فود و غذاهای پرکالری هستند در حالی که منشا بسیاری از بیماری‌هاست و امنیت و سلامت بدن را به خطر می اندازد.
وی ادامه داد: دشمن روی اثرات درازمدت و تخریبی آلودگی مواد غذایی سالهاست کار می کند، البته در وزارت بهداشت پیشرفته ترین آزمایشگاه را داریم اطلاعات را شناسایی کرده و با آنها مقابله می کنیم.

کاهش جمعیت خطر آفرین است
وزیر بهداشت در بحث جمعیت گفت: اکنون رشد نرخ جمعیت از چهار درصد به یک درصد کاهش یافته و بطور ناآگاه در پازل دشمن حرکت می کنیم، کاهش جمعیت وحشتناک را داریم در آینده ای نزدیک کشور سالخورده احتیاج به دفاع ندارد و نمی توان کاری انجام داد نیاز به بسته های فرهنگی داریم تا روی افزایش جمعیت کار شود.
وی افزود: در پنجره جمعیتی هفت ساله اگر کاری انجام نشود، بحران جمعیت خواهیم داشت البته در قرارگاه اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت کارهای خوبی انجام شده، مراکز درمانی در این رابطه فعال هستندپوشش بیمه ای زنان باردار، پرداخت هزینه درمان روزج های نابارور توسط بیمه در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در زمینه پدافند غیر عامل باید خوب کار کرد، اتاق مجازی داشته باشیم با استفاده از فرضیه ها کارها را انجام دهیم. آماده هستیم در وزارت بهداشت دوره های آموزشی مورد نظر در بخش پدافند غیر عامل برگزار شود. باید برای تمامی افراد شاغل آموزش‌های حین خدمت الزامی در بخش پدافند عیر عامل انجام شود و برای مثال لازم است در اورژانس دوره های دکترا و کارشناسی ارائه شود.
عین اللهی به تجربیات موفق کشور در مدیریت و کنترل کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا تجربه تاریخی برای ایران شد. به عنوان نمایی از پدافند غیر عامل شاهد حضور مردم برای مقابله با این بیماری بودیم. نیروهای بسیج، دانشجویان و غیره در بخش واکسیناسیون کمک بزرگی به ما کردند.
وی افزود: ما در کواکس چند میلیون دلار در دوره قبل پول دادیم که به ما واکسن بدهند و در تهیه واکسن کمک کنند، در حالی که واکسن به ما ندادند و این روزهایی که دولت جدید آغاز شد، ۱۸ میلیون نفر واکسن زدند، روزانه ۵۰ هزار بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کردند، بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر کرونایی داشتیم با همت دانشمندان به سرعت تولید واکسن سرعت گرفت که اکنون ۶ واحد تولید واکسن پلتفرم های مختلف داریم و اولین کشور تولید کننده واکسن ضد کرونا در منطقه هستیم.
وی تاکید کرد: در روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق داشتیم، ۷۶ درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه شدند و موفقیت بزرگی در کنترل این بیماری بدست ِآوردیم و روز بدون فوتی را دوباره در چند روز گذشته شاهد بودیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار