مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان خبر داد:

زنجان در محاصره ۴۲ گسل ریز و درشت

1398/09/07 - 12:46 - کد خبر: 7904
زلزله، گسل

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: زنجان توسط ۴۲ گسل ریز و درشت تهدید می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، توحید سلیمی ظهر امروز در مانور سراسری زلزله با اشاره به زلزله آذربایجان که در نقاط مختلف استان زنجان نیز احساس شد، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که زلزله در هر نقطه‌ای که اتفاق بیافتد، به نوعی تأثیرگذاری در استان ما نیز خواهد داشت.

وی بر تداوم برگزاری آموزش‌های لازم در این زمینه تاکید کرد و افزود: در ارائه آموزش به جامعه هدف، جمعیت هلال‌احمر استان نقش کلیدی را بر عهده دارد.

این مسئول با اشاره به این‌که در سطح استان زنجان ۱۶۲ روستا با ۶۰ هزار نفر جمعیت درگیر زلزله هستند، به نحوی که یا در کنار گسل واقع شده‌اند یا روی گسل، ادامه داد: نیاز است ساکنان این مناطق نیز آموزش‌های لازم را در این زمینه فراگرفته و نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی اهتمام جدی داشته باشند.

سلیمی با اشاره به این‌که حدود ۵۲ درصد از واحدهای مسکونی استان تا به امروز مقاوم‌سازی شده است، ادامه‌ داد: در این ۱۶۲ روستا نیز ۱۸ هزار واحد مسکونی قرار دارد که پنج هزار واحد قبلا مقاوم‌سازی شده و ۱۳ هزار واحد نیز در برنامه مقاوم‌سازی قرار دارد.

این مسئول با اشاره به این‌که زنجان توسط ۴۲ گسل ریز و درشت تهدید می‌شود، ادامه داد: سه عدد از این گسل‌ها شامل گسل شمال شهر زنجان، گسل سلطانیه و گسل طارم می‌توانند برای استان خطرآفرین باشند.

وی با اشاره به این‌که در سال ۶۹ شاهد حرکت بزرگی از گسل طارم بودیم، ادامه داد: طبق نظر کارشناسان و دانشمندان، احتمال حرکت این گسل در آینده نیز وجود دارد، لذا از هم‌اکنون باید به فکر آموزش و مقاوم‌سازی در این مناطق بود.

سلیمی با اشاره به این‌که اصل اول در زمان وقوع زلزله، حفظ خونسردی و سپس مکان‌گیری صحیح است، تاکید کرد: برگزاری چنین آموزش‌هایی به‌ویژه در سطح مدارس استان، نیاز به تخصیص اعتبار است که پیگیر این مهم با توجه به قانون در این زمینه هستیم.

این مسئول  با اشاره به ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در چهارم شهریورماه امسال، خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، درس آمادگی در برابر حوادث و سوانح برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح کشور الزامی است تا این واحد درسی را آموزش ببینند که این واحد درسی قرار است توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری آموزش عالی، دانشگاه علوم‌پزشکی و آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین و آموزش آن اجباری شود.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به این‌که شعار انتخاب شده برای مانور امسال "مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور" است، اظهار کرد: دولت مکلف است ایمن‌سازی مدارس را به عهده بگیرد اما در ایجاد جامعه تاب‌آور همه ما باید به ایفای وظیفه و نقش خود بپردازیم تا بتوانیم جامعه را در حوادث و سوانح مدیریت کنیم.

شهرام میرزایی با اشاره به این‌که جامعه تاب‌آور جامعه‌ای است که اگر حادثه‌ای در آن اتفاق افتاد در کمترین زمان ممکن نیز پاسخ‌گویی لازم و مناسب را داشته باشد و زندگی در کوتاه‌ترین زمان به روال عادی بازگردد.

این مسئول با اشاره به این‌که حادثه‌خیزی کشور ما بارها اثبات شده است و باید این موصوع را بپذیریم، تاکید کرد: در دهه اخیر شاهد بروز حوادث مختلف از جمله سیل و زلزله در کشور بودیم که نشان از حادثه‌خیز بودن کشورمان دارد.

وی با اشاره به این‌که در حوزه بلایای طبیعی، آموزش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که باید برای آن اهمیت زیادی قائل شویم، ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر استان آمادگی لازم برای ارائه آموزش‌های همگانی و کمک‌های اولیه را به آحاد مختلف جامعه دارد.

انتهای پیام/

پژوهشیار