مدیرکل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی:

دو هزار هسته واحد در مراکز رشد دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی وجود دارد 

1401/08/05 - 13:01 - کد خبر: 78847
رینوتکس

نصر: مدیرکل سراهای نوآوری و مدیرکل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف اصلی نمایشگاه شناسایی ایده ها و شرکتهایی هستند که قابلیت توسعه را دارند. 

به گزارش نصر، قباد بهزادی پور در دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی اظهار کرد: این افتخاری است که آذربایجان شرقی و شهر تبریز هر ساله نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی رینوتکس را برگزار می کند و مورد استقبال چشمگیر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می گیرد.
وی افزود: امسال نیز دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵۵طرح در قالب ۵۰ ایده و صد محصول که قابلیت تجاری سازی دارد و ۱۵۰ شرکت که توانستند محصولاتشان را تجاری سازی کنند، در این نمایشگاه و در زون الکترونیک که دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت می کند، حضور دارند. در این نمایشگاه واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از جمله استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، اصفهان و سایر استان ها، سالیانه در این رویداد شرکت می کنند.
وی درخصوص سرای نوآوری ابراز کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تا دو سال پیش فقط در مراکز رشد فعال بود. مراکز رشد مراکزی هستند که از ایده تا زمانیکه شرکتی ایجاد شود و مجوزهای لازم اخذ شود حمایت همه جانبه می کند. در حال حاضر ۱۵۷ مرکز رشد با رویکردهای تخصصی داریم که در کل واحدهای دانشگاهی در حال فعالیت هستند. دو سال پیش ما ۵۰۴ هسته و واحد فناوری در دانشگاه آزاد داشتیم و الان نزدیک دو هزار هسته واحد در مراکز رشد مشغول فعالیت هستند. 
بهزادی پور تصریح کرد: در حال حاضر، ما ۵۷ سرای نوآوری در استان ها داریم که به صورت ماموریت محور روی یکی از نیازهای فناورانه آن منطقه فعالیت می کنند و توانستند نیازهای اساسی و ملی کشور را در حوزه تخصصی که دارند تا حدودی مرتفع کنند. خیلی از همین شرکت های مرکز رشد بعد از اینکه به بلوغ نسبی می رسند از مرکز رشد خارج شده و وارد سرای نوآوری می شوند و از آنها برای بحث  تجاری سازی و گسترش سبد محصولی شان حمایت می شود تا بتوانند سرمایه گذار پیدا کنند و خیلی از حمایت هایی که خود سرای نوآوری در دستور کارش هست را انجام می دهد. 
مدیرکل سراهای نوآوری و مدیرکل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف اصلی نمایشگاه شناسایی ایده ها و شرکت هایی هستند که قابلیت توسعه را دارند. امروز که دوستان غرفه ای را برای ثبت ایده ها و پذیرش شرکت هایی که علاقه مند هستند، در مراکز رشد فضای کافی برای کسب و کارهای آنها داریم و حمایت لازم را که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در اختیار این دوستان قرار بدهد را ارائه  میدهیم.
وی افزود: قطعا یکی از اهداف ما معرفی مراکز رشد و سراها و جذب دوستان به این مراکز می باشد و الان بهترین فرصت هست که شرکت هایی که در سال های اخیر نتوانستند سرمایه گذار پیدا کنند و یا محصولاتشون را به خوبی پرزنت کنند، به شرکت ها و نهادهای داخلی استانی و حتی کشور، این امکان اینک وجود دارد و برآوردی که از تعداد محصولات و شرکت هایی که داریم نشان می دهد که نسبت به دو سال گذشته پیشرفت خوبی در این حوزه داشتیم.
وی اذعان کرد: با این رویکردی که ما می خواهیم دانشگاه ها را به مراکز رشد بکشانیم، آموزش های اولیه فناوری را انجام بدهیم و روش راه اندازی کسب و کار را آموزش دهیم و بعد از آنها حمایت می کنیم که بتوانند محصول خود را تولید و شرکت را ثبت کنند و بعد از فارغ التحصیلی به جای جستجوی کار، خودشان کارآفرین باشند. در حال حاضر دو هزار شرکت از اعضای هیئت علمی داریم که موفق شدند شرکت ثبت کنند و امید داریم تا برنامه ۵ سال بعد به پنج هزار شرکت در دانشگاه آزاد برسانیم. 
انتهای پیام/

پژوهشیار