معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان؛

روز ملی فسیل در مرکز دیرینه‌شناسی کشور چگونه سپری شد؟

1401/08/03 - 23:35 - کد خبر: 78706
متفرقه

نصر: همزمان با سوم آبانماه مصادف با روز ملی فسیل، گروهی از دانش‌آموزان و خبرنگاران آذربایجان‌شرقی از تنها موزه صحرایی فسیل و همچنین مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه بازدید کردند.

به گزارش نصر، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی روز سه‌شنبه در جمع این خبرنگاران بیان کرد: دیرینه‌شناسی از لحاظ تاریخ تکامل جانوران و گیاهان، تکامل زمین، آب و هوا و زمین‌شناسی دارای اهمیت است و بر همین اساس نیز یکهزار و ۲۶ هکتار از سایت فسیلی مراغه طی سال ۱۳۸۴ به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت و معرفی شد تا فسیل‌های این سایت به صورت دست‌ نخورده حفاظت شود.
«داود غنی‌پور» با بیان اینکه آگاه‌سازی عمومی در مورد اهمیت فسیل‌ها ضروری است، اظهار داشت: افزایش سطح اطلاعات در مورد فسیل‌ها از عوامل موثر در حفاظت از آنها به شمار می‌رود و بر همین اساس نیز از طریق برگزاری کلاس‌ها، تولید محتوای رسانه‌ای و برگزاری همایش‌هایی چون همایش ملی دیرینه‌شناسی به میزبانی مراغه در مسیر ارتقای سطح آگاهی مردم حرکت می‌شود.
وی سایت فسیل‌های جانواران مهره‌دار مراغه به عنوان یک شاخص جهانی را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: مردم هرچقدر بیشتر به اهمیت فسیل‌ها پی ببرند، به همان میزان در زمینه حفاظت مشارکت خواهند کرد.
وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به افتتاح مرکز دیرینه‌شناسی کشور در سریع‌ترین زمان ممکن، اضافه کرد: در سفر اخیر رییس‌جمهور به استان هم ۴۰ میلیارد تومان برای مرکز دیرینه‌شناسی کشور اختصاص یافت که طی امسال و دو سال آینده برای تکمیل این مرکز هزینه می‌شود.

مرکز دیرینه شناسی کشور به ردیف اعتباری مستقل نیاز دارد
رئیس اداره محیط زیست مراغه که از دیرینه‌شناسان محلی است، بیان کرد: مرکز دیرینه‌شناسی کشور به ردیف اعتباری مستقل نیاز دارد و این موضوع باید در ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه گنجانده شود.
«غلامرضا زارع» افزود: منطقه فسیلی مراغه در کنار سایر ظرفیت‌های زمین‌شناسی این شهرستان از جمله غارهای آبی، چندطبقه و یخ‌ساز در مسیر ثبت به عنوان ژئوپارک ملی و بین‌المللی قرار گرفته است.
وی منطقه فسیلی مراغه را یکی از نقاط قوت زمین‌شناسی ایران عنوان کرد و افزود: وجود این منطقه غنی اهمیت کشورمان در منطقه اوراسیا را نشان می‌دهد.
به گفته «زارع» مطالعات منطقه فسیلی مراغه به عنوان مکمل مطالعات اوراسیا مطرح است و فسیل‌های موجود در این شهرستان جزو سلسله تبار صحرای آفریقاست.
این دیرینه‌شناس مراغه‌ای فسیل میمون‌های اولیه را جزو ارزشمندترین فسیل‌های این سایت دانست و افزود: وجود این فسیل‌ها در روند تکاملی جانورشناسی مهم است.

مراغه طی مهرسال جاری در اروپا معرفی شد
رئیس اداره محیط زیست مراغه با بیان اینکه تاکنون دو هزار و ۶۰۰ قطعه فسیل توسط کارشناسان داخلی از سایت مراغه استخراج شده است، بیان کرد: ظرفیت‌های این شهرستان طی مهرماه در شانزدهمین کنفرانس ژئوپارک‌های اروپایی به میزبانی شهر «وربانیا»ی ایتالیا معرفی شد.
زارع بیان کرد: منطقه فسیلی مراغه در مسیرهای مهاجرتی پستانداران دوران سوم یعنی مسیرهای مهاجرتی مابین اروپا، آفریقا و آسیای شرقی قرار دارد و گونه‌زایی جانوران فسیلی (پستانداران) در میوسن فوقانی نوار آذربایجان به خصوص در سایت مراغه نیز بر اهمیت آن افزوده است.
به گفته وی تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی، پراکنش وسیع لنزهای فسیل مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار، تنوع بالای گونه‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده، دسترسی نسبتا آسان به لنزهای فسیل مهره‌دار و حفظ شدگی مناسب قطعات فسیلی در سایت مراغه نسبت به سایر سایت‌های فسیل مهره‌داران جهان نیز از دیگر مزیت‌های منطقه فسیلی مراغه محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان همچنان نکات نادانسته بسیاری در خصوص «آب و هوای دیرینه آن زمان»، «جابجایی قاره‌ها» و «تکامل» وجود دارد که در مورد آنها باید تحقیق شود و همین موارد نیز اهمیت پژوهش‌های دیرینه در منطقه فسیلی مراغه را مشخص می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار