رئیس سازمان غذا و دارو:

مصرف زیاد داروها شایع ترین علت بروز مسمومیت است

1401/08/01 - 13:01 - کد خبر: 78472
بهرام دارایی

نصر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: آمار مصرف بالای داروها در جامعه احتمال بروز تداخلات دارویی را افزایش داده و اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به صورت ناخواسته صورت می گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد.

به گزارش نصر، بهرام دارایی در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، (اول تا هفتم آبان) گفت: در جوامع کنونی و سهولت دسترسی به انواع مواد شیمیایی، داروها و سموم بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی را به میزان زیادی افزایش داده است.
وی اظهار داشت: در دو سال گذشته همزمان با همه گیری بیماری کرونا در جهان، تمرکز آموزش ها معطوف به نحوه نگهداری و مصرف صحیح فرآورده های ضدعفونی کننده خانگی، صنعتی و الکل بوده است و تلاش شد آموزش های لازم به جامعه ارائه شود تا داروهای مصرفی در کرونا از مجاری قانونی و مراکز درمانی و بیمارستانها تهیه شود و با توجه به مصرف صحیح فراورده های الکلی و ضدعفونی کننده، صدمات ناشی از مصرف آنها به حداقل برسد.
 دارایی تصریح کرد: بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت ها به سادگی قابل پیشگیری می باشند. متاسفانه سهل انگاری در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل، منجر به عوارض دائمی وآزار دهنده ناشی از مسمومیت ها خصوصاً در کودکان خواهد شد.
وی ادامه داد: وقوع مسمومیت های حرفه ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی، استفاده از وسایل گاز سوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی های کافی در اغلب خانواده ها، همگی منجر به بروز خطر و مسمومیت خواهد شد. همچنین سوء مصرف مواد مخدر و محرک، خود می تواند عامل بروز مسمومیت با این مواد باشد.
 وی تاکید کرد: اجرای فعالیت های مرتبط با پیشگیری از مسمومیت ها در هفته نخست آبان ماه هر سال می تواند در امر آموزش و اطلاع رسانی کلیه اقشار جامعه و کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی و تعمدی مفید واقع شود و با توجه به محدودیت تختهای بیمارستانی و هزینه های بالای دارو و درمان، پیشگیری از مسمومیت می تواند کمک زیادی به تامین سلامت جامعه کند.
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، در هفته نخست آبان ماه سال جاری، اطلاع رسانی نحوه پیشگیری از مسمومیت ها از طریق انتشار مطالب، انجام تبلیغات شهری، اجرای آموزش های مجازی برای مخاطبین دانش آموز، دانشجو، شاغلین و مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی-درمانی، کارخانجات، مؤسسات، مساجد و انجام عملیات وسیع اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی شامل خبرگزاری ها، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، ارسال پیامک، درج پیامهای مربوط به هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سربرگ های اداری، قبوض آب و برق و فیش حقوقی کارمندان و پخش مصاحبه ها و توصیه های علمی اساتید امر صورت می گیرد.
 دارایی اظهار داشت: برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها برنامه ای بوده که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود و در کشور ما نیز هفده سال است که هفته نخست آبان ماه به عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت ها»   نامگذاری شده است و در این هفته در خصوص راه های پیشگیری از بروز انواع مسمومیت ها و چگونگی کنترل آن و نحوه انجام اقدامات اولیه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع رسانی و آموزش عمومی به صورت وسیع و گسترده ای انجام می پذیرد.
‌وی اظهار امیدواری کرد، با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم سراسر کشور و سازمان ها و نهاد های همکار، مانند معاونت بهداشت، معاونت درمان، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان اورژانس کشور، سازمان آتش نشانی، سازمان آموزش و پرورش و بسیاری دیگر، این هفته با شعار "با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم"  به بهترین و پرمحتواترین شکل برگزار شود و دستیابی به اهدافی مانند ارتقاء دانش جامعه در خصوص داروها، مواد شیمیایی و سموم، کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها، کاهش مراجعات مسمومیت به اورژانس بیمارستان ها و نحوه برخورد با حوادث شیمیایی میسر شود.
 انتهای پیام/

پژوهشیار