گزارش «نصر» از افتتاح جشنواره انار و انجیر در نوردوز: 

حال ناخوش باغداران انار/ صد دانه یاقوت نیازمند حمایت است

1401/07/25 - 18:34 - کد خبر: 77961
جشنواره انار

نصر: فرماندار جلفا گفت: هدف ما از این جشنواره ارزش گذاری به کار روستائیان و انگیزه بخشی برای اقدامات کشاورزان عزيز است. 

به گزارش نصر، ششمین جشنواره انار و انجیر صبح دیروز 25 مهرماه سال جاری در منطقه مرزی نوردوز شهرستان جلفا با حضور جمعی از مدیران استانی برگزار شد.
 

وجود 500 هکتار باغ انار و 100 هکتار انجیر در منطقه 
"رضا عباسی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا در ابتدای جشنواره گفت: برای سه هزار نفر با اعتباری 150 میلیارد تومان در این منطقه شغل ایجاد شده است. 
وی ادامه داد: برای هر یک هکتار باغ یک نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شده است. 
عباسی افزود: از 1160 هکتار کانات 400 هکتار را تحویل داده شده و قرار است بزودی افتتاح شود. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا خبر داد: در خصوص ارزش گلخانه ای شهرستان جلفا رتبه اول را در کشور از آن خود کرده است. 
وی افزود: در بخش شیلات با توجه به رودخانه ارس صادرات قزل آلا و خاویار را داریم. 
عباسی گفت‌: در 6 ماهه اول نزدیک 36 هزار تن ترانزیت داریم. 
وی با بیان اهمیت برگزاری جشنواره انار و انجیر گفت: در این منطقه 500 هکتار انار و 100 هکتار انجیر داریم و پیش بینی کرده ایم امسال 5 هزار تن انار و 1100 تن انجیر تولید شود. 

تامین مالی و اعتبارات مالی نیاز اصلی روستائیان 
در ادامه "اسماعیل عطاپور" فرماندار جلفا به اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: هدف ما از این جشنواره ارزش گذاری به کار روستائیان، انگیزه بخشی برای اقدامات کشاورزان عزيز است. 
وی اضافه کرد: اهداف ما این است که این کشاورزان با نهایت بهره وری محصولات خود را به بازار عرضه نمایند.
وی خطاب به مسئولین حاضر گفت: برای توسعه این مسائل نیاز است تا حوزه تحقیقات جهاد کشاورزی به این صنعت کمک کند تا کشاورزان زحمات خود را با بهترین بسته بندی و بازاریابی عرضه کنند. 
عطاپور به موقعیت برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: یکی از پیام های این جشنواره پیام جشن در نقطه صفر مرزی است. 
وی در پایان با تاکید بر نیاز های باغداران گفت: تامین مالی و اعتبارات مالی یکی از مهمترین خواسته های روستائیان کشاورز است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

تسهیل گری کنید 
سپس "اسماعیل هادوی" امام جمعه شهرستان جلفا با اشاره به اهميت انار و انجیر در قرآن کریم توضیح داد: خداوند متعال در قرآن وقتی از مظاهر قدرت یاد می‌کند، وقتی آن ها را می شمارد در شمار آن نعمات به انار و انجیر اشاره می کند.
وی خطاب به مسئولین میانی شهرستان جلفا گفت: اجازه بدهید این روستائیان با زبان ساده خود با مسئولین صحبت کنند و مشکلاتشان را مطرح نمایند، شما سعی کنید تسهیل گری کرده و برای حل مشکلات تولید کنندگان تلاش کنید.
امام جمعه جلفا از مدیران حاضر خواست: حمایت، خسارت های احتمالی و پیدا کردن بازار، فرآوری محصولات تولیدی کشاورزان و... بخشی از این موارد است که می‌خواهم مسئولین در این رابطه تلاش کنند.

رتبه سوم منطقه در صادرات خشکبار 
در ادامه "محسن محمدزاده" سرپرست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: یکی از ظرفیت های ویژه این منطقه حوزه کشاورزی و باغات آن است. 
وی سپس به میزان صادرات محصولات منطقه اشاره کرد و گفت: صادراتی که در حوزه خشکبار، میوه جات در سال 1400 داریم، در مجموع در رتبه سوم قرار گرفته ایم که نشان از ارزش بالای اقتصادی آن است. 
وی خاطرنشان کرد: 5800 نفر آمار شاغلین کشاورزی در شهرستان جلفا است. 
 

حضور مردم تضمین گر امنیت است
سپس "معصومه پاشایی" نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان امنیت منطقه، گفت: اینجا نقطه ای است از بهشت در خط صفر مرزی که اکنون در امنیت کامل نشسته و جشن گرفته ایم. 
وی به تاثیر حضور مردم تاکید کرد و گفت: حضور مردم تضمین گر امنیت و جشن امروز باعث حفظ امنیت است. 
وی ادامه داد: نگاه غلط باعث شده است امکانات را به مرکز ببریم در صورتی که چقدر از این مناطق نخبه به مراکز می فرستیم؟ به دلیل اینکه زیرساخت ها در این منطقه فراهم نشده است. 
وی در پایان گفت: بصورت ویژه از هنگ مرزی تشکر می کنم، اینکه در کنار رزمایش جشن گرفته ایم مرهون زحمات این عزیزان است. 
 

جلفا رتبه اول استان در زمینه کشت انار و انجیر
"اکبر فتحی" رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جشنواره انار و انجیر در جلفا گفت: جشنواره های برداشت محصول با هدف شناساندن محصول مورد نظر در هر منطقه برگزار می شود و سنت نیکویی است که از دیرباز در بین کشاورزان ما رایج بوده است و به نشانه قدردانی از نعمت های الهی برگزار می شود.
وی افزود: این جشنواره رویداد مبارکی است که کمک می کند تا انجیر و انار جلفا در استان و کشور شناخته شده و این منطقه به عنوان محلی مستعد برای محصولات نیمه گرمسیری معرفی شود.
فتحی برگزاری جشنواره های کشاورزی را فرصتی مناسب برای شناسایی دیگر ظرفیت های شهرستان ها دانست و ادامه داد: این جشنواره ها می تواند ظرفیت های اقتصادی، گردشگری و سایر ظرفیت های شهرستان ها را نیز به مردم معرفی کند.
وی در خصوص سطح زیرکشت انار در آذربایجان شرقی گفت: حدود600 هکتار از باغات استان زیر کشت انار می باشد که که 500 هکتار از آن در شهرستان جلفا واقع شده است و این شهرستان رتبه اول در استان را به خود اختصاص داده است.
فتحی ادامه داد: از 150 هکتار باغات زیرکشت انجیر در استان نیز 100هکتار در شهرستان جلفا قرار دارد که در خصوص این محصول نیز، جلفا رتبه اول را در اختیار دارد.
وی در پایان گفت: برگزاری این جشنواره فرصت خوبی را برای شناسایی مشکلات کشاورزان در حوزه مختلف از قبیل صنایع تبدیلی، توزیع و متعادل سازی قیمت است که با همکاری شرکت تعاونی روستایی اجازه نخواهیم داد افزایش محصول باعث متضرر شدن کشاورزان شود.

سیاست دولت، اقتصاد و معیشت روستا ها است 
"محمد اسکندری" سرپرست اداره‌کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: یکی از سیاست های اساسی دولت اقتصاد و معیشت روستا ها است. 
وی ادامه داد: هر طرحی که دارای توجیه اقتصادی داشته باشد بدون هیچ گونه بروکراسی اداری تسهیلات در اختیار باغداران بگذاریم تا در راستای تولید قدم بردارند. 

اشتغال مستقیم 800 نفر در باغات انار 
"شهریار محمداوغلی" مدیر جهاد کشاورزی سیه رود در حاشیه بازدید از باغات انار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 500 هکتار باغات انار در جلفا داریم که 410 هکتار باغات بارور بوده و از هر هکتار 14 هزار تن برداشت داریم؛ ارقام کشت شده قزل قابخ، رباب و... وجود دارد. 
وی افزود: عمدتا فرآوری رب و انار در این منطقه صورت می گیرد.
محمداوغلی افزود: 110 هکتار باغات انجیر داریم که بطور متوسط از هر هکتار 10 تن برداشت داریم.
وی تکمیل کرد: 300 نفر باغات انجیر و 800 نفر در باغات انار مشغول به کار هستند. 
وی به علت کاهش قیمت ها پرداخت و گفت: بدلیل عرضه و تولید بالا قیمت نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
وی در پایان با بیان اینکه هر فصل کلاس های ترویجی برای باغداران داریم، افزود: انار میزان مصرف آبی زیادی ندارد اگر چه بحران آب به این منطقه نیز تاثیر گذاشته است. 
در بازدید از باغات انار با چند نفر از باغداران گفتگو کردیم که اغلب از نبود حمایت های جدی مسئولین گله مند بوده و برخی بدلیل عرضه بالا و کاهش قیمت ها با مشکلات جدی بودند. 

لزوم ایجاد کارخانه فرآوری انار
باغدار "کریم عالی زاده" در روستای کردشت در جمع خبرنگاران گفت: در هرس و زمان کاشت و آبیاری انار و انجیر مشکل داشته و نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی داریم.
وی ادامه داد: در بحث آب مشکل داریم و لازم است تدابیر لازم اتخاذ شود، وقتی می‌خواهیم کاشت کنیم منابع طبیعی اجازه نمی‌دهد، مرزبانی اجازه نمی‌دهد در حالی که اینجا اراضی اجداد و آبادی ما است.
وی تکمیل کرد: وقتی هم می‌خواهیم برای مجوز اقدام کنیم می گویند زمین شما در بستر است و منابع طبیعی ما را همیشه محکوم می کند، کسی که چندین سال برای یک درخت زحمت کشیده است حکم قلع و قمع می دهند.
وی خاطرنشان کرد: فروش انار امسال اصلا به صرفه نیست و برای کشاورز صرف نمی کند.
عالی زاده در پایان گفت: دولت می‌تواند برای این مشکل کارخانه ای در این منطقه ایجاد کرده و فرآوری کند.

گزارش نصر می افزاید؛ در حاشیه این نشست یکی از باغداران منطقه در دیدار با "معصومه پاشایی" نماینده مجلس شورای اسلامی، وضعیت آشفته بازار انار را توضیح داده و از وی انتظار حمایت از باغداران را داشت، یکی از باغداران نیز از کاهش قیمت انار گله کرد و اظهار داشت این وضعیت برای هیچ کشاورزی به صرفه نیست. 
انتهای پیام/

پژوهشیار