رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبر داد:

اجرای طرح نخلستان برای اشتغال فارغ التحصیلان

1401/07/25 - 13:03 - کد خبر: 77909
غلامحسین حسینی نیا

نصر: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه دربرخی از رشته ها ۴۵درصد متقاضیان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند گفت:طرح نخلستان برای رشته هایی که بازار کارندارند اجرا می شود.

به گزارش نصر، مطابق گزارش های مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود 40 درصد است.دانشجویانی که بعد از صرف چهار سال از عمر خود بلاتکلیف شغل هستند, چرا که تنها مدرک تحصیلی دارند و خبری از مهارت و تخصص نیست.
غلامحسین حسینی نیا, رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کسب مهارت را راهگشای خوشبختی جوانان و خروج از بن بست بیکاری دانست و افزود: دانشگاه معجزه نمی کند و جوانان نباید سال های طلایی عمر خود را برای استخدام در دولت از دست بدهند.
وی با بیان اینکه افراد ماهر، سرمایه و رکن اصلی تولید می باشند، اظهار داشت: افراد به مدد مهارت به ابزار، جان بخشیده و تولید و بهره وری ایجاد می کنند و دریافت تسهیلات، بدون داشتن مهارت، اشتغال ایجاد نمی کند؛ بلکه یک بیکار بدهکار تولید می کند.
وی با اشاره به اجرایی شدن سه طرح ملی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: یکی از این طرح ها با عنوان نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است که متناسب با رشته‌هایی که بازارکار مطلوبی برایشان وجود ندارد و در قالب این طرح به آنها در مدت 6 ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات آموزش داده می شود. در کشور 500 هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: این تفاهم‌نامه با حضور معاونان این واحد دانشگاهی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با هدف توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان در راستای برآوردن نیاز کشور به منابع انسانی کارآمد و دارای تجارب فنی، مهارتی و حرفه‌ای، فراهم‌سازی بسترهای اشتغال مولد دانش آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی طرفین در راستای انجام مأموریت‌ها و تکالیف سازمانی منعقد شد.
جمشید صباغ‌زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین ادامه داد: فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی در واحد علوم و تحقیقات متناسب با نامگذاری سال 1401، شتاب بیشتری به خود گرفته است. در این دانشگاه تمرکز بر فعالیت دانشکده‌های مهارتی و موضوعی در حوزه‌های مختلف و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی در رشته‌های زیادی صورت می‌گیرد.
داود ثمری معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز گفت: با توجه به سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تعمیق آموزش دانشگاهی و مهارت آموزی دانشجویان، رویکرد متفاوتی از طریق همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز رشد و سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات برای تبدیل شدن به یک مرکز شاخص مهارت آموزی دنبال می شود.
به گفته وی، بر اساس این سند همکاری مجوز تاسیس مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در واحد علوم و تحقیقات صادر می شود و این مرکز در کنار مرکز رشد و سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات فعالیت خود را آغاز می‌کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در برخی رشته‌های این سازمان تا 45درصد ورودی‌ها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که به دنبال مهارت آموزی برای کسب درآمد هستند.
حسینی نیا افزود: مهارت آموزی در محیط واقعی طرح دیگر این سازمان است که به تعداد یک نفر یا بیشتر، کارآموزی در محیط کار انجام می‌شود.
وی توسعه آموزشگاه‌های آزاد را از دیگر سیاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد و گفت: حتی کارگاه‌های دولتی را بدون دریافت هزینه دراختیار آموزشگاه‌های آزاد قرار می‌دهیم، زیرا نگاه سازمان بر گسترش چتر آموزشی در سراسر نقاط کشور است.
انتهای پیام/

پژوهشیار