ئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خبر داد:

اجرای طرح پلاک سوم از 22 بهمن امسال

1401/07/21 - 12:18 - کد خبر: 77545
پلاک گذاری

نصر: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: طرح پلاک سوم در کشور از ۲۲ بهمن امسال اجرایی می شود، تا بتواند از خروج سرمایه ملی جلوگیری کند.

به گزارش نصر، سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه بنا داریم ۲۲ بهمن این کار را در کشور اجرا کنیم و به صورت پایلوت هم از شهر تهران کار را شروع کنیم افزود: ‏برابر ماده ۱۳ آئین نامه راهور مصوب ۱۳۸۴ باید به همراه یک زوج پلاک، پلاک سومِ وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تأیید راهنمایی و رانندگی صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب شود. این برچسب دارای اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره گذاری و شماره است.
وی گفت: پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد. پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می‌شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: در اجرای طرح پلاک سوم اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزار‌هایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودرو‌های سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقت‌ها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودرو‌ها پلاک خودرو است در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک سوم سایر مشخصات خودرو در دست افزار‌های پلیس نشان داده می‌شود و پلیس می‌تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.
فروردین امسال بود که سردار سیدکمال هادیانفر از اجرای این طرح پس از ۱۷ سال خبر داد و گفت: پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مانند یک چیپ بوده و با برچسب می‌توان بر روی بدنه خودرو (روی شیشه خودرو) نصب کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: تخلفاتی مانند خودرو‌های سرقتی، خودرو‌های تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت مشخص می‌شوند و همچنین می‌توان به راحتی اصالت خودرو را بررسی کرد.
وی گفت: در این طرح با خرید و فروش خودرو پلاک فیزیکی که فعلاً بر روی خودرو نصب شده دیگر تغییری نمی‌کند بلکه پلاک سوم است که با خرید و فروش خودرو تغییر می‌کند و تمام اطلاعاتی که باید از خریدار در سامانه ثبت شود بر روی این پلاک سوم ثبت می‌شود و می‌توان گفت پلاک فیزیکی دیگر جزئی از خودرو می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار