مدیر گمرک زنجان؛

ترکیه مقصد بیشتر اقلام صادراتی استان زنجان است

1398/09/05 - 14:05 - کد خبر: 7686
حمید احمدی، مدیر گمرک زنجان

نصر: مدیر گمرک زنجان گفت: بیشترین سهم صادراتی استان، مربوط به کشور ترکیه با 66 درصد و سپس به کشورهای همجوار و همسایه از جمله افغانستان، روسیه و... است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، کارگروه صادرات استان زنجان به منظور بررسی قابلیت‌های صادراتی استان با حضور استاندار و اعضای کارگروه برگزار شد.

از جمله موضوعات مطرح شده و مورد تأکید قرار گرفته در این کارگروه افزایش سهم بخش غیر دولتی در تجارت خارجی استان، اولویت دادن به طرح‌ها و پروژه‌های صادراتی در تخصیص منابع و تسهیلات استانی، اتخاذ تدابیر حمایتی، هدایتی، فنی، زیر بنایی و اعتباری بخش صادرات استان، تشویق توسعه سرمایه‌گذاری استان در امر صادرات از طریق شناخت قابلیت‌ها، امکانات، توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی استان، راه‌اندازی پایانه صادراتی استان، بررسی راهکارها و ارائه پیشنهادهای مناسب و تمهید امکانات و تسهیلات لازم برای نیل به اهداف کمی صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی استان بود.

بررسی صادرات هشت ماهه استان از محل گمرک، ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه نیازهای وارداتی و توانمندی‌های ساخت داخل نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

مدیر گمرک زنجان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صادرات استان به کشورهای مختلف اظهار کرد: بیشترین سهم صادراتی استان زنجان مربوط به کشور ترکیه با 66 درصد و سپس به کشورهای همجوار و همسایه از جمله افغانستان، روسیه و ... است.

حمید احمدی گفت: شمش روی، شمش سرب، شمش آلومینیوم، ترانسفورماتور و قطعات، کابل، کاغذ کرافت، کاغذ تفلوتینگ، کاهی و تیشو، پلیمر پروپلین، پلیمر اتیلین، پلی‌اتیلین، محصولات فولادی، مویز، کشمش و محصولات لبنی ۱۰ نوع کالای با ارزش صادراتی بالای استان زنجان هستند.

احمدی کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی از گمرک زنجان را حدود 50 کشور اعلام کرد و افزود: ترکیه، عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، هند، چین، ویتنام، پاکستان، ترکمنستان، ایتالیا، عمان، اندونزی، جمهوری‌آذربایجان، قطر، سوریه، تایلند، انگلستان، روسیه و ... کشور‌های مقصد به ترتیب ارزش صادراتی هستند.

وی همچنین گفت: 10 کشور عمده مبدا وارداتی داریم که در این بخش نیز بیشترین سهم مربوط به ترکیه و پس از آن آلمان، چین، ازبکستان و ... است.

در ادامه این جلسه همچنین نیازهای صادراتی و وارداتی استان از سوی تولیدکنندگان مطرح و برخی از مشکلات این واحدها بیان شد.

 

کم بودن سهم بخش خدمات در اشتغال 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال استان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: هم اکنون سهم بخش خدمات از اشتغال و تولید ثروت این استان کمتر از میانگین کشوری و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی بیشتری است.

شهرام طهماسبی با بیان اینکه طبق آمار احصا شده سهم بخش کشاروزی استان در اشتغال 17.7 درصد، سهم بخش صنعت 31 درصد و سهم بخش خدمات نیز 50.3 درصد است، اضافه کرد: خدمات با سرمایه‌گذاری کمتر و ارزش آفرینی بیشتر می‌تواند جاذب مشاغل بیشتری باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به تلاش استان به منظور افزایش سهم اشتغال استان در حوزه خدمات بیان کرد: همچنین در سایر حوزه‌ها نیز از جمله راه‌آهن به لحاظ ترانزیتی نیز استان ظرفیت بالایی دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است، زنجیره‌ها باید به سمت تإمین و تولید برود، تا ساختار اقتصادی محکم‌تر و منسجم‌تر شود، بر همین اساس به عقیده بنده تصمیم اتخاذ شده برای ایجاد پایانه‌های صادراتی درست است و کارگروه‌های تخصصی باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

طهماسبی گفت: اگر نگاه دقیقی به ساختار اقتصادی استان شود، ضعف‌های اساسی موجود در آن به وضوح آشکار می‌شود به طور مثال سهم زنجان از GDP  کشور 1.12 است که این میزان با توجه به قابلیت‌هایی که استان دارد و زیرساخت‌هایی که برای آن شکل گرفته، این سهم باید بین 1.5 تا دو درصد می‌بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه سرانه محصول ناخالص داخلی در کشور برای هر نفر 15.5 میلیون تومان و برای زنجانی‌ها به ازای هر نفر 13.3 میلیون تومان است، ادامه داد: سهم زنجان در بخش‌های مختلف اشتغال از جمله خدمات 9 دهم درصد، کشاورزی 2.16 درصد و بخش صنعت 1.15 درصد است.

 

احصای 80 کالای مورد نیاز واحدهای تولیدی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه نیازمندی‌های وارداتی واحدهای تولیدی استان گفت: این نمایشگاه بازخورد خوبی در نیازمندی استان داشت.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه هشت غرفه به مساحت 412 مترمربع از فضای نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان به این واحدها واگذار شد، اضافه کرد: همه واحدها به صورت رایگان در این نمایشگاه مشارکت داشتند و حتی هزینه تجهیزات غرفه نیز از آنها گرفته نشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی سازمان صمت برای حضور 58 واحد تولیدی در این نمایشگاه بود، افزود: اما در مجموع 72 واحد در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه، تولید قطعات وارداتی مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی داخل کشور در زنجان بود، گفت: تولید قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی در داخل کشور ضمن کمک به رونق تولید از واردات کالاها نیز می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری این نمایشگاه 380 قلم کالای مورد نیاز واحدها احصا شد، اضافه کرد: اجزاء، قطعات و مواد اولیه در 6 حوزه صنایع برق، نساجی، صنایع معدنی، شیمی، کشاورزی و خودرو و موتورسیکلت، احصا شده، وضعیت تجارت استان مورد بررسی قرار گرفته و نیازمندی‌های وارداتی واحدهای صنعتی و معدنی که مشابه ساخت داخل ندارند شامل این کالاها بود.

فغفوری گفت: همچنین در این نمایشگاه یک غرفه نیز به سازمان جهاد کشاورزی داده شد که خود سازمان امور مربوط به آن را انجام دهد و با جمع‌آوری نیازمندی‌ها در این غرفه اعلام کند.

فغفوری ادامه داد: در مدت زمان برگزاری نمایشگاه در مجموع 12 قرارداد و تفاهم نامه منعقد شد که تعدادی مربوط به شرکت پارس سوئیچ بود.

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه صادرات کالاهای مختلف اشاره کرد و گفت: صادرات صنعت نساجی قیمت بالایی دارد و ما در استان ظرفیت صادرات آن را نداریم، اما در حوزه نفت بالای 95 درصد ماموریت‌های استانمحقق شده است.

انتهای پیام/

پژوهشیار