کارشناس بازار سرمایه؛

اراده ای برای رشد بورس وجود ندارد

1401/07/11 - 15:53 - کد خبر: 76568
حسن حسین نیا

نصر: کارشناس بازار سرمایه معتقد است که نرخ بهره انگیزه سرمایه گذاری در تولید را مورد هدف قرار داده و اراده‌ای برای رشد بورس وجود ندارد.

به گزارش نصر، حسن حسین نیا در گفت‌وگویی، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه بعد از دو روز کاری مثبت در هفته گذشته که به واسطه محدودیت برای بازارگردان ها و منع فروش سهام توسط آنها رقم خورد، این هفته مجددا در فاز منفی قرار گرفت و روند منفی خود را ادامه داد.
وی افزود: بازار سرمایه در هفته‌‎ها و ماه های گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که شرایط سخت گذشته به واسطه جو بی اعتمادی و عدم پیش بینی پذیری را سخت تر نیز کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل شرایط اخیر بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: کم‎رنگ‎تر شدن احتمال دستیابی به توافق مجدد برجامی و تحریم‌هایی که عرصه را برای صادرات تنگ‌تر کرده است، افزایش نرخ دلار دلاخلی که می‌تواند سفته بازی و جلب توجهات به بازار طلا و دلار را فراهم سازد؛ کما اینکه سکه طلا در بورس در کانال ۱۵ میلیون تومانی مورد تقاضا است.
حسین نیا به انتقاد از افزایش نرخ بهره بین بانکی پرداخت و تصریح کرد: نرخ بهره بانکی در کانال ۲۱ درصد جا خوش کرده و علی رغم انتقادات فراوان اهالی بازار سرمایه و قول مساعد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، همچنان رقیبی جدی برای فعالیت های تولیدی شده است.
وی ادامه داد: کنترل نرخ بهره که با کلیدواژه کنترل نرخ تورم در اختیار بانک مرکزی بوده، در عمل انگیزه سرمایه گذاری در تولید را مورد هدف قرار داده است.
بر اساس گفته این حسن حسین نیا ، عملیاتی نشدن و یا سرعت پایین در اجرای خصوصی سازی کامل خودروسازها و تغییرات etf های پالایش و دارایکم از جمله موارد دیگر در تشکیک ذهنیت سرمایه گذاران است. همچنین عملکرد نامطلوب در بازارگردانی و عرضه شرکت‌های جدید به سهامداران حائز شرایط که نه مورد وثوق کامل نهادهای مالی بوده و نه توانسته انگیزه ای برای ورود سرمایه های جدید به بازار ایجاد کند.
حسین نیا عنوان کرد: به نظر می رسد فعلا اراده کافی در تصمیم گیران و سهامداران و سرمایه گذاران کلان برای ایجاد روند جدید و حمایت از بازار مشهود نیست و این امر کاملا در ارزش معاملات خود را نشان می دهد.
وی گفت: بازار سرمایه از نظر ارزش ذاتی و شرایط بنیادی شرایط مساعدی دارد و با گذر زمان ارزندگی بازار بیشتر نمایان خواهد شد. جاماندگی بورس در ماه های گذشته از بازارهای رقیب و تورم، جذابیت آن را فراهم خواهد ساخت.
حسن حسین نیا یادآور شد: در روزهای آینده نمی توان انتظار شکل گیری روند جدید را داشت؛ مگر اینکه فاکتورهای جدیدی به شرایط فعلی اضافه شود. فعلاً تک سهم ها و درآمد ثابت ها می توانند سهم بیشتری از تقاضای مثبت را به خود جلب کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار