پس از عبور دومین و سومین قطار باری روسیه از مسیر ریلی ایران؛
قطارهایی از مبدا روسیه بهزودی وارد ایران میشوند
1401/07/10 - 12:44 - کد خبر: 76400
نصر: مدیرعامل راهآهن از تلاش برای فعالسازی کامل تمامی ظرفیتهای ترانزیتی ریلی کریدور شرق-غرب و کریدور شمال-جنوب خبر داد و اظهار کرد که استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی این کریدورها، آورده نقدی ارزی و سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان به همراه دارد.
به گزارش نصر، سید میعاد صالحی به تشریح دستاوردهای راهآهن در حوزه ترانزیت پرداخت و اظهار کرد: دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پی گرفته، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است. تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها، کشور روسیه است.
وی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان، سیر کرده بود، اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر کرده بود. اکنون واگنهایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فله بر میباشد و محموله آن کود شیمیایی است. بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فلهبر است و اکنون در مسیر بندرعباس در حال سیر است که در این مسیر از سرخس تا بندرعباس، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را سیر خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده است که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد. حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب میآید. هم اکنون با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و به عنوان یک موقعیت استراتژیکی ایجاد شده است که می توانیم از آن استفاده کنیم.
صالحی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است، افزود: قطار اول، کانتینری با یکسری محموله ها بود؛ اما این قطار فله بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال میشود، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است به شکل محدودتری باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هماکنون درباره آن صحبت میکنیم، از کشور مبدا حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت میکند. این محموله که هم اکنون در حال سیر است، ادامهدار است و امیدواریم که تناژ آن بیشتر از آنچیزی که هماکنون است بشود.
براساس گزارش راهآهن، صالحی با اشاره به برنامههای دولت سیزدهم جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب دارد، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است.
وی یادآوری کرد: با توجه به نوع کالاهایی که آنها دارند، میتواند تماما به صورت ریلی از مسیر شمال-جنوب ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدا چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی-غربی ایران، به اروپا برود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است، افزود: هماکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمتهایی از نواقص آن هستیم. هماکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم میتواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.
انتهای پیام/