نصر:وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز یکی از بخشهای مهم کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران است»، گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حملونقل بینالمللی مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته است.
به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد اسلامی با اشاره افتتاح فاز اول راهآهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستانآباد که با حضور رئیس جمهوری افتتاح میشود، اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت سوق الجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق- غرب محسوب میشود.
وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حمل ونقل بینالمللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفتوآمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور میکنند»، تصریح کرد: راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورهای بینالمللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابجایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرایند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بینالمللی شرق به غرب عنوان کرد.
اسلامی در ادامه یادآور شد: راهآهن میانه-بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راهآهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راهآهن در شهرستان میانه شروع میشود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستانآباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز میرسد.
وی با اشاره به مزایای راهآهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان داشت: راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حملونقل ریلی میشود.
اسلامی خاطرنشان کرد: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاههای ائل گلی و تبریز اندیشیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز به عنوان یکی از وعدههای دولت تدبیر و امید در سال آینده، افزود: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستانآباد است که هم اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش میشود این پروژه نیز به رغم تمام محدودیتها تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
اسلامی یادآور شد: تاکنون بالغ بر هزارو پانصد میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینهها، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل میشود.
انتهای پیام/