در گفت وگویی مطرح شد:

ساخت خانه‌های ارزان برای کارگران و بازنشستگان

1401/07/09 - 11:16 - کد خبر: 76252
بازار مسکن

نصر: یک فعال حوزه کار با بیان اینکه کارگران را در بحث خانه‌دار شدن باید به طور ویژه ببینیم، گفت: ایده خانه‌های اجاره‌ای در کوتاه مدت می تواند دغدغه کارگران و اقشار محروم و کم درآمد را برطرف کند ولی مشکل مسکن کارگران و بازنشستگان از طریق ساخت خانه های ارزان توسط تعاونی ها و با اختصاص زمین رایگان حل می شود.

به گزارش نصر، رحمت الله پورموسی در گفت‌وگویی درباره حل مشکل مسکن کارگران از طریق خانه‌های اجاره‌ای، گفت: ایده خانه‌های اجاره‌ای ایده خوبی است و در رفع دغدغه مسکن کارگران بی تاثیر نیست ولی نمی تواند راه درمان نهایی باشد.
وی افزود: در حال حاضر بخش عمده سبد معیشت خانوارهای کارگری را هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌بلعد و در حاشیه شهرها اجاره خانه به شدت بالا رفته است به نحوی که اگر کسی ۵ میلیون تومان حقوق بگیرد باید سه میلیون تومان اجاره بدهد و با دو میلیون تومان باقی مانده نمی تواند امورات زندگی خود را به خوبی بچرخاند.
این فعال کارگری تاکید کرد: خانه های اجاره ای به شرطی خوب است که فرضا به مدت دو سال با نرخ ثابت به کارگران یا اقشار ضعیف اجاره داده شود تا کارگر مدتی دغدغه خانه نداشته باشد ولی نمی‌تواند برای همیشه و دائمی مشکل مسکن کارگران را حل کند و نهایت بتوانیم کارگران را موقتا در جایی اسکان دهیم.
پورموسی با بیان اینکه در بحث خانه دار شدن باید کارگران را به طور ویژه ببینیم، اظهار کرد: کارگران نمی توانند شخصی بسازند و حقوق و دریافتی آنها کفاف پرداخت اقساط سنگین وام های مسکن را نمی دهد لذا معتقدم دولت باید پای کار بیاید و جای مسکن را در سبد معیشت کارگران و بازنشستگان پر کند. این کار هم راه دارد و راهش این است که از طریق تعاونی ها زمین رایگان اختصاص بدهیم و تعاونی ها با قیمت پایین برای کارگران و بازنشستگان خانه بسازند.
به گفته وی، دولت می تواند وزارت کار را مکلف کند که در هر استان و شهرستان زمین های رایگان در اختیار تعاونی ها گذاشته شود و در کنار آن تسهیلات درازمدت با سود پایین اختصاص یابد تا کارگران و بازنشستگان با عضویت در تعاونی‌ها صاحبخانه شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار