نياز مبرم شهرک‌هاي صنعتي آذربايجان‌شرقي به افزايش پست‌هاي برق/

سرمايه‌گذاران آذربايجان معطل تامين برق

1401/06/29 - 19:35 - کد خبر: 75513
شهرک صنعتی

نصر: آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت و اقتصاد کشور دارای چهار هزار و 200 واحد صنعتی در سطح استان است که در اشتغال‌زایی و پاسخگویی به نیازهای صنعتی کشور نقش راهبردی دارد.

به گزارش نصر، طبق تحقیقات انجام گرفته میزان صادرات غیر نفتی آذربایجان‌شرقی نسبت به سال‌های گذشته روندی صعودی داشته است که نشانگر اهتمام صنعتگران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان برای صادرات و تامین ارز کشور است.
اما بخش صنعت و تولید آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود در زیرساخت‌ها به‌خصوص تامین انرژی برق بوده است. در این گزارش به بررسی مشکلات صنایع آذربایجان‌شرقی در حوزه انرژی خواهیم پرداخت.
صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در خصوص تامین انرژی برق صنایع استان به خبرنگار «نصر» گفت: با وجود پرمصرف بودن استان در حوزه صنعت برق، امسال در تامین برق صنایع آذربایجان‌شرقی مدیریت خوبی صورت گرفته و از آسیب دیدگی جدی صنایع شهرک‌های صنعتی جلوگیری شده است. خوشبختانه در کارخانه‌های سیمان امسال به هیچ وجه قطعی برق پیش نیامده است و کارخانه‌های فولاد با وجود برنامه‌ریزی وزارت نیرو قطعی‌های کمتری پیش آمده و رضایت نسبی سرمایه‌گذران در این حوزه به دست آمده است.
وی افزود: با وجود این مشکلات، شبکه برق استان روند توسعه خوبی را طی کرده است، اما وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای هنوز نیازهای پست‌های برق منطقه را رفع نکرده‌اند و منطقه 300 مگاوات کمبود برق دارد که طبق قانون شرکت‌های خدمات‌رسان یعنی وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای باید تا ورودی واحدهای صنعتی خدمت‌رسانی کند، ولی متاسفانه این خدمات در آذربایجان‌شرقی صورت نمی‌گیرد.
مرتضی نیرومند، مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در در پاسخ به این موضوع، گفت: ما دغدغه تامین انرژی شهرک‌های صنعتی را داریم و طبق قانون، وزارت نیرو موظف به تامین برق واحد‌های تولیدی تا محل ورودی کارخانه‌هاست اما متاسفانه در آذربایجان‌شرقی طی سال‌های گذشته در جهت ایجاد پست برق کم کاری‌هایی صورت گرفته است.
وی افزود: غفلتی از سوی مسؤلین امر برای تامین پست‌های برق شهرک‌های صنعتی استان در سال‌های گذشته صورت گرفته است که باید جبران شود. تصور می‌شود دلیل عدم کفایت برق صنایع استان، عدم وجود نیروگاه است، در حالی که مشکل اصلی ما عدم کافی بودن تعداد پست‌های برق شهرک‌های صنعتی استان است که خوشبختانه با وجود رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات مسئول بزودی این مشکلات برطرف خواهند شد.
نیرومند اضافه کرد: ما به جای تلاش برای ساخت نیروگاه که بسیار زمان‌بر است، باید تمرکز خود را به افزایش پست‌های برق شهرک‌های صنعتی استان معطوف کنیم. در نهایت این موضوع با استاندار آذربایجان‌شرقی در میان گذاشته شد که یکی از دلایل عمده فرار سرمایه‌گذاران از استان نبود زیرساخت‌های کافی است. سرمایه‌گذاران امروز قبل از تاسیس کارخانه، زیرساخت‌های منطقه‌ای را ارزیابی می‌کنند و در صورت کسری در زیرساخت‌ها از سرمایه گذاری در منطقه صرف نظر می‌کنند، حتی سرمایه‌گذاران بومی.
وی تاکید کرد: این موضوع چند سالی است که در راس مشکلات آذربایجان شرقی قرار گرفته است، اما با وجود این نمی‌توان یک عده را قانع کرد که این منطقه نیاز مبرم به ایجاد پست‌های برق جهت رفع نیاز‌های زیرساختی دارد نه به نیروگاه برق. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان، اقدامی بی‌نظیر صورت گرفت و اعتبار خوبی برای تامین پست‌های برق شهرک‌های صنعتی اختصاص یافت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر در کنار این بودجه اختصاص یافته، وزارت نیرو به خصوص برق منطقه خود را موظف به ایجاد پست‌های منطقه‌ای بداند، انشاالله مشکل برق شهرک‌های صنعتی حل خواهد شد.
نیرومند ادامه داد: متاسفانه پیش‌تر وزارت نیرو در جلسات مختلف با طرح این مسئله مخالف بود که منجر به تنش‌هایی فی‌مابین می‌شد. خواسته وزارت نیرو این بود که سرمایه‌گذار جهت استفاده شخصی پست برق اختصاصی (ترانس کاهنده) را در کنار کارخانه خود نصب کند، که اگر این امر در سراسر کشور صادق کند مشکلی پیش نمی‌آید، اما در صورتی که سرمایه‌گذار زیرساخت‌های خود را در مناطق دیگر به وفور بیابد، بی‌درنگ در مناظق دیگر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. عدم تامین پست‌های برق در شهرک‌های صنعتی استان به این معنی است که وظایف دولت را سرمایه‌گذار برعهده بگیرد! اساسی‌ترین مشکل سرمایه‌گذاران در آذربایجان‌شرقی تامین برق و آب است.
اکبر فرج نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی هم در این خصوص اظهار کرد: زیرساخت‌های پست شبکه‌ای در حوزه برق منطقه‌ای است و اما در حال حاضر مشکلی در خصوص انشعاب و زیرساخت توزیع برق وجود ندارد، ولی با وجود این در برخی از شهرک‌های صنعتی از نظر زیرساخت با یک سری محدودیت‌های مواجه هستیم که خوشبختانه در سفر اخیر رئیس جمهور به استان اعتبار یک هزار و 80 میلیارد تومانی که مبلغ قابل توجهی است، برای تکمیل پست‌های برق شهرک‌های صنعتی یافته است که به محض تخصیص این بودجه طی دو سال آینده مشکلات پست شهرک‌های صنعتی حل خواهد شد.
رسول اسماعیل‌زاده، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص مشکلات تامین برق شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، تخصیص بودجه دولتی در سفر اخیر رئیس‌جمهور جهت رفع مشکلات پست‌های فوق توزیع را تایید کرده و گفت: اقدامات لازم برای جذب بودجه مصوب دولت برای افزایش پست‌های توزیع برق در شهرک‌های صنعتی استان آغاز شده است.
وی تاکید کرد: بزودی با تخصیص بودجه لازم، مشکل کمبود پست‌های توزیع برق در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی حل می‌شود.
گزارش نصر آذربایجان می‌افزاید، آذربایجان‌شرقی نیاز مبرمی به افزایش پست‌های توزیع برق در منطقه و به‌خصوص شهرک‌های صنعتی استان دارد تا نیاز‌های زیرساختی برای جذب و حمایت سرمایه‌گذاران برطرف شود و از فرار سرمایه گذاری در استان جلوگیری شود. این امر مستلزم توجه و تلاش ویژه مسئولین امر است.

رویا وحید عباس نیا

منتشر شده در شماره سوم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.


انتهای پیام/

پژوهشیار