چالش‌های بازار سرمایه/

بورس در برزخ برجام و دلار

1401/06/29 - 18:05 - کد خبر: 75499
ثاراسادات

نصر: ثاراسادات میران تحلیلگر بازار سرمایه در پرونده ویژه شهر بورس با موضوع «چالش‌های بازار سرمایه»، ابهامات موجود را یکی از مشکلات بورس دانست.

به گزارش نصر، در راستای پرونده ویژه «شهر بورس» با عنوان چالش‌های بازار سرمایه، ثاراسادات میران به بیان این چالش‌ها پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:
ثاراسادات میران تحلیلگر بازار سرمایه، در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره چالش‌های بازار سرمایه، اظهار داشت: در ماه های اخیر بازار سرمایه از نبود اعتماد و پول حقیقی ها رنج می‌برد؛ پولی که در بازار وجود دارد، همان پول اهالی بازار است که کفاف بالابردن سهم های بزرگ را نمی دهد.
وی افزود: پس سهم‌های بزرگ درجا می‌زنند؛ از طرفی وضعیت کنترل تورم جهانی توسط فدرال رزرو باعث تقویت ارزش دلار و ریزش کامودیتی‌ها شده است.
ثاراسادات میران با اشاره به تاثیر متغیرهای جهانی بر بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: قیمت نفت با عادی شدن جنگ اوکراین و در فصل گرما نزولی شده و کاهش پیدا کرده است. در نتیجه بورس ما هم که عملا بر مبنای صنایع کامودیتی محور و پتروپالایشی‌ها بنا شده، از لحاظ فاندامنتال ضربه خورده است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تحریم‌های روسیه و اینکه مجبور شده زیر قیمت جهانی محصولات نفتی و فولادی خود را عرضه کند بازار فروش محصولات ایران رو تا حدودی گرفته و خریداران محصولات ایرانی را از آن خود کرده است.
ثاراسادات میران یادآور شد: از طرف دیگر، رانت‌های اطلاعاتی و خبری که در بازار سرمایه وجود دارد، باعث بی‌اعتمادی و ناراحتی سهامدارن خرد و حقیقی از روند بعضی سهام و جا ماندن از رشد آنها یا خرید در سقف قیمت شده است. همچنین قطعی برق صنایع بزرگ که در تابستان داشتیم و گاز که در زمستان خواهیم داشت، یکی دیگر از عوامل منفی تاثیر گذار بر بازار سرمایه است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی 11 بانک از 29 بانک کشور مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و اگر کاری برای جبران زیان انباشته خود انجام ندهند، عملا ورشکسته خواهند شد که احتمالا باید با بحث افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی از این شرایط خارج شوند.
وی با بیان اینکه «رشد قیمت سهام در بورس ناشی از عوامل بنیادی و تورم است،»، عنوان کرد: متاسفانه با تورم روز افزونی که در کشور شاهد آن هستیم و در جا زدن سهام، هر روز شاهد خروج نقدینگی از بورس خواهیم بود. همچنین در روزهای چهارشنبه، فشار فروش سهام و ورود نقدینگی به سمت ‌های درآمد ثابت را می‌بینیم.
ثاراسادات میران، اتفاقات رخ داده در شرکت فولاد مبارکه را یکی از عوامل بی‌اعتمادی به بورس دانسته و گفت: پدیده جدید، سوء‌استفاده‎های مالی اخیر در شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های بورسی بوده که باعث افزایش بیش از پیش بی اعتمادی در بازار شده است.
این کارشناس بازار سرمایه، بورس را در برزخ دلار و برجام دانست و عنوان کرد: مهم‌ترین موضوعی که می‌توان به آن اشاره کرد، تعیین تکلیف مذاکرات برجام و مشخص شدن قیمت دلار است.
ثاراسادات میران ادامه داد: اگر برجام رخ دهد و با رفع تحریم ها برای صنایع خودرویی و بانکی و همچنین صنایع حمل و نقلی دریایی می‌تواند به صورت مستقیم مثبت گذار باشد. برای صنایع دلاری هم اگرچه امکان کاهش قیمت دلار وجود دارد، ولی با تسهیل فروش محصولات و به قیمت فروختن محصولات به صورت بدون واسطه در بازار جهانی مثبت ارزیابی می شود.
ثاراسادات میران گفت: در این شرایط سرمایه گذاری در صندوق های سهامی و سهام کوچک و بنیادی بازار که پتانسیل رشد دارند؛ همچنین صنایع وابسته به برجام مانند صنایع خودرویی، بانکی، حمل و نقل دریایی می‌تواند کم ریسک‌تر باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار