گزارش نصر/

ايران و ترکيه در آستانه اجراي سند راهبـردي همکاري‌هاي بلنـدمـدت

1401/06/28 - 23:07 - کد خبر: 75392
مبادلات تجاری، صادرات

نصر: دو کشور ایران و ترکیه با روابطی دیرینه به عمق بیش از ۴۰۰ سال و همچنین با وجود بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک، برای یکدیگر خصوصاً در حوزه تجاری دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشند.

تجارت بین ایران و ترکیه دارای اهمیت ویژه‌ای برای دو طرف است. از جمله این موارد می‌توان به دریچه ارتباطی اقتصاد ایران به اروپا از طریق ترکیه و اتصال ترکیه به راه ابریشم و سرزمین‌های حوزه CIS از طریق ایران اشاره کرد. از این رو ترکیه هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال گذشته نیز ۱۲ درصد وزن و ۱۱ درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا سهم ترکیه بوده است.
 
تجارت غیرنفتی ایران با ترکیه
بر اساس آمارهای گمرک، تجارت غیرنفتی ایران با ترکیه در سال گذشته جهش مناسبی داشته که این رشد در بهار ۱۴۰۱ هم ادامه یافت، به نحوی که در بهار امسال ۳ میلیون و ۷۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار به ترکیه صادر شد که رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش نسبت به بهار ۱۴۰۰ را ثبت کرد.
حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه در سال ۱۴۰۰ تبادل شد که نسبت به سال ما قبل خود یعنی ۱۳۹۹ با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۶۴ درصدی در ارزش همراه بوده است، از این میزان کالای تبادل شده ۱۵.۷ میلیون تن به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و ۳.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۳ میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه، ۱۴۰ درصد صادرات به ترکیه و ۲۰ درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشت.
همچنین در سه ماهه اول امسال سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰ میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که رشد ۱۴۱ درصدی در وزن و ۸۴ درصدی در ارزش را نسبت به بهار سال قبل نشان می‌دهد.
 
کالاهای مبادلاتی ایران و ترکیه
در فهرست صادراتی ایران به ترکیه محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره‌بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان به چشم می‌خورد که جزو کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه هستند. همچنین دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه‌دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل‌ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارد شده از ترکیه به ایران ثبت شدند.
 
امضای سند جامع همکاری بلندمدت ایران و ‌ترکیه
در جریان سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در ماه گذشته به تهران، سند جامع همکاری بلندمدت ایران و ‌ترکیه توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شد. محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در مصاحبه‌ای درباره این سند گفت: سند برنامه جامع همکاری بلندمدت بین ایران و ترکیه سندی است که برای اولین‌بار در تاریخ روابط دو کشور به این شکل امضاء می‌شود. این سند مثل اسنادی است که ایران اخیراً با تعدادی از کشورها از جمله چین به امضاء رسانده است.
 
تجارت ٣٠ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه
فرازمند در مورد افزایش سطح مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه به رقم ۳۰ میلیارد دلار، تصریح کرد: بحث ارتقاء تبادلات تجاری دو کشور به سطح ۳۰ میلیارد دلار در دهه ۹۰ شمسی هدف‌گذاری شد و من تاکید می‌کنم که برخلاف برخی تصورات که ممکن است رقم تعیین شده را دور از دسترس و یا آمال و آرزو بدانند، به نظرم تحقق این رقم دور از دسترس نیست و ما در دهه ۸۰ شمسی در مقطعی شاهد بودیم که سطح مبادلات بین دو کشور به بالای ۲۰ میلیارد دلار رسید و ما حتی رقم ۲۲ میلیارد دلار را نیز تجربه کرده‌ایم.
 
لزوم بازنگری در قرارداد تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه
سفیر ایران در ترکیه همچنین در این مصاحبه در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اجرای قرارداد تعرفه ترجیحی بین دو کشور و انتقاد برخی از بازرگانان ایرانی به نحوه اجرای این قرارداد، اضافه کرد: این قراردادی است که باید لیست کالاهایی که مشمول تعرفه ترجیحی می‌شوند به آن اضافه شود، در حال حاضر ۱۴۰ قلم کالا از طرف ایران و ۱۴۰ قلم کالا از طرف ترکیه در این قرارداد گنجانده شده است. لازم است که مرتب این لیست‌ها بازنگری و بازبینی شوند تا دو کشور بتوانند از این قرارداد به صورت عملی و نه بر روی کاغذ استفاده کنند. این تعرفه باید شامل کالاهایی شود که در سبد مبادلات دو کشور وجود دارد. تلاش‌هایی بین سازمان تجارت ایران و طرف ترکیه‌ای در جریان است که این لیست عادلانه‌تر شود.
فرازمند تاکید کرد: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و این‌که ما نتوانستیم برخی اقلام را صادر کنیم، این لیست نامتوازن شده بود و اکنون تلاش‌ها بر این است که این لیست متوازن‌تر شود.

آیدین خطیبی
 
منتشر شده در شماره سوم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.


انتهای پیام/

پژوهشیار