کارشناس مذهبی:

پیامبر(ص)، اولین پایه‌گذار زیارت سیدالشهدا است

1401/06/26 - 14:24 - کد خبر: 75158
حجت الاسلام رسول برگی

نصر: یک کارشناس مذهبی، با بیان این‌که نبی مکرم اسلام با فرمایشات خود در باب زیارت سیدالشهدا اولین پایه‌گذار زیارت سیدالشهدا بوده است، اضافه کرد: در بحارالانوار آمده که حضرت عیسی و موسی نیز هر کدام جداگانه و قبل شهادت امام حسین(ع) به زیارت کربلا رفته‌اند.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام رسول برگی با تاکید بر اینکه در دین اسلام برای هر عمل، ثواب و جایگاهی ذکر شده است، افزود: زیارت حضرت سیدالشهدا از جمله اعمالی است که نه تنها برای عمل زیارت بلکه برای گام‌هایی که در این مسیر برداشته می‌شود نیز اجر و ثواب در نظرگرفته شده است.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در باب فضیلت زیارت سیدالشهدا مبنی بر اینکه هر قدمی که برای زیارت یا عزای اباعبدالله حسین(ع) برداشته شود، دارای اجر و ثواب است، گفت: این روایت در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته و بیش از ۲۰ سند از منابع اهل سنت برای آن ذکر شده است؛ همچنین در کتاب سیرتنا سنتنا از علامه امینی نیز بدان پرداخته شده است.
وی با بیان این‌که نبی مکرم اسلام با فرمایشات خود در باب زیارت سیدالشهدا اولین پایه‌گذار زیارت سیدالشهدا بوده است، اضافه کرد: در بحارالانوار آمده که حضرت عیسی و موسی نیز هر کدام جداگانه و قبل شهادت امام حسین(ع) به زیارت کربلا رفته‌اند.
برگی، با بیان روایتی از  نبی مکرم اسلام در باب فضیلت زیارت سیدالشهدا، گفت: روایت شده که نبی مکرم اسلام در مورد سیدالشهدا خطاب به عایشه گفته‌اند: هر کس حسین را زیارت کند، خداوند برای او ثواب حجی از حج‌های مرا می‌نویسد. عایشه می‌پرسد: ثواب حجی از حج‌های شما؟ پیامبر می‌فرماید: بله، بلکه ثواب دو حج از حج‌های من. عایشه دوباره می‌پرسد: ثواب دو حج؟ پیامبر می‌فرماید: بله و ثواب چهار حج و پیامبر اکرم مرتب بر تعداد حج‌ها می‌افزود.
رییس شورای شهر تبریز با تاکید بر این‌که این فرمایشات نبی مکرم اسلام باعث شد تا رسم زیارت و پیاده روی برای سیدالشهدا شروع شود و بعد از شهادت حضرت نیز این جریان به اوج برسد، خاطرنشان کرد: جابربن‌عبدالله انصاری به همراه عطیه عوفی نیز از نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) را پایه‌ریزی کردند.
وی با بیان اینکه برخلاف برخی گفته‌ها که عطیه عوفی را غلام جابر معرفی می‌کنند، او یک عالم مبرز و مفسر قرآن بود و چندین جلد تفسیر نوشته بود، اضافه کرد: عطیه در مورد زیارت جابر نقل می‌کند که او قبل از آن‌که به سراغ تربت حسین(ع) برود، با آب فرات غسل زیارت کرده و خودش را خوشبو می‌سازد و آهسته گام برمی‌دارد و در هر گام ذکر می‌گوید، چراکه می‌گفت طبق فرموده پیامبر(ص) هر قدمی که برای زیارت سیدالشهدا برمی‌داریم، دارای ثواب و حسنه است.
وی با تاکید بر این‌که بعد از جابر و عطیه نیز اهل بیت حضرت سیدالشهدا در اربعین به زیارت آمدند و این حرکت قرن به قرن تداوم یافت، اضافه کرد: برای تحقیق کافی در این رابطه می‌توان به کتاب "تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهداء (ع)" سید قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب که کتابی تاریخی و مستند است، مراجعه کرد.
برگی خاطرنشان کرد: در باب اجر و ثواب زیارت اربعین نیز کامل الزیارات بهترین و جامع‌ترین منبع بوده و میزان اجر و ثوابی که برای زیارت امام حسین(ع) درنظر گرفته شده است، آدمی را به حیرت وامی‌دارد.
وی با بیان این‌که زیارت اربعین پیام دیگری نیز دارد و آن همراهی شیعیان با مکتب حسین(ع) است، افزود: شیعیان در اربعین حسینی با پای پیاده عازم زیارت می‌شوند تا اعلام کنند که اگر در روز عاشورا حضور نداشتند، به خونخواهی از سیدالشهدا در اربعین شهادتش و قرن‌ها بعد به زیارت خواهند آمد و ندای امام‌شان را لبیک خواهند گفت.
برگی، با تاکید بر این‌که خونخواهی از امام حسین(ع) تا همیشه جریان دارد، خاطرنشان کرد: برای هیچ کدام از پیامبران و ائمه، اربعین برگزار نمی‌شود و این امر تنها برای امام حسین(ع) وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار