در آیین افتتاح همایش "گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی در امتداد جاده ابریشم" مطرح شد/

رویداد ma (فضا و زمان) فرصتی برای تعمیق اشتراک‌های فرهنگی ایران و ژاپن

1401/06/22 - 17:59 - کد خبر: 74861
جلسه

نصر: آیین افتتاح همایش "گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی در امتداد جاده ابریشم" در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با مشارکت سازمان نطام مهندسی ساختمان استان و با همکاری شهرداری کلانشهر تبریز و مجمع مهندسان جوان استان و با حضور متخصصان و پژوهشگران کشورهای ایران، ژاپن، چین و ترکیه برگزار شد.

به گزارش نصر، معاون آموزش‌ و‌ نوآوری دانشگاه هنر اسلامی آذربایجان شرقی گفت: رویداد موسوم به ma (فضا و زمان) در حوزه هنر و معماری، فرصت مغتنمی برای تعمیق بخشیدن به اشتراکات فرهنگی هرچه بیشتر بین دو کشور ایران و ژاپن است.
"علی فارغ" افزود: از دیرباز ایران باستان و‌ محدوده موسوم به (جزیره نیهون، سرزمین آفتاب تابان)، ارتباطات گسترده و عمیق فرهنگی را دارا بودند که رویداد پیش نمایشگاهی ما، فرصت مغتنمی برای عمق بخشیدن هر چه بیشتر پیوند بین دو ملت ایران و ژاپن است.


هنر زبان مشترک بین ملت ها است
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در همایش گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی در امتداد جاده ابریشم، اظهار کرد: در طول تاریخ همیشه کشور ایران کشور بزرگی با تمدنی کهن بوده که بخشی از آن امروزه در معرض دید جهانیان قرار گرفته است.
"تراب محمدی" افزود: جاده ابریشم همیشه در مراودات تجاری و سیاسی و فرهنگی کشورهای آسیای شرقی تا اروپا مد نظر بوده و از طرفی راه ها و جاده‌ها عامل اصلی توسعه و‌ پیشرفت کشور و ملت ها بوده است و تبادل اجتماعی و فرهنگی اقتصادی بین ملت ها و اقوام و تمدن ها در طول تاریخ از طریق راه ها و جاده های مواصلاتی صورت گرفته است.
وی ابراز کرد: بررسی‌های تاریخی و باستان شناسی ما نشان داده که در گذشته، جاده و راه های مهم و زیادی برای ارتباط شهرها و مراکز تمدنی و باستانی در پهنای فرات ایران ایجاد شده است که جاده ابریشم مهم‌ترین شاه راه ارتباطی و تاریخی در تمدن دنیای گذشته و عاملی در همسان سازی و هماهنگی اقوام بشری در شکل دادن تمدن های گوناگون تاریخی بوده است.
محمدی با بیان اینکه جاده ابریشم در زندگی معیشت جامعه و در تامین اقتصاد و رفاه انسان ها بسیار تأثیرگذار بود، ادامه داد: این راه شریان حیاتی، اقتصاد کشورهای پیرامونی خود را در طول دوران های تاریخی همیشه در طول تاریخ بهم متصل کرده و باحضور کاروان‌های بزرگ تجاری درآمد سرشاری در مقادیر گمرک‌ها و طول مسیرهای عاید کشورها شده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: توسعه خطی که در نواحی پیرامونی این جاده ابریشم وجود دارد، در سالیان سال شکل گرفته است و از طریق رونق تجارت، رشد و نمو پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: راه ابریشم در زندگی و معیشت مردم جامعه و تامین اقتصاد و رفاه حال انسان هایی که در این مسیر زیسته اند، تاثیرات این راه باستانی در تجارت و هنر در شهر تبریز و استان کتمان ناپذیر است.
محمدی گفت: شهر تبریز باتوجه به موقعیت جغرافیایی در مسیر  گذر جاده ابریشم قرار گرفته و یکی از مهم ترین شهرهای این مسیر ما می باشد. شهر باستانی ما دارای قدمت بیش از سه هزار ساله است و سیاهان و جهانگردان بسیاری از این شهر به خوبی نوشته اند و تبریز و‌ تاریخ آذربایجان شرقی را ستوده اند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه علی رغم زلزله صده‌های اخیر که منجر به تخریب های زیادی از تاریخ کهن تبریز شده است، اظهار کرد: امروز بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف آجری به هم پیوسته دنیا و مجموعه عناصر با بیش از ۲۹ مسجد، حمام و زورخانه و به مساحت ۲۷ هکتار همیشه در شمالغرب کشور مان منشأ برکات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بوده است و به ثبت جهانی رسیده و مختص بشریت و گردشگران است.
محمدی افزود:کشورهای شرقی چون ژاپن که دارای تمدن های پرسابقه‌ای هستند، سابقه طولانی در زمینه حضور در مسیر باستانی جاده ابریشم دارد و به روایت تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران، از طریق جاده ابریشم به ژاپن راه پیدا کرد ه است
هنرزبان مشترک بین ملت ها است. ژاپن و ایران با سابقه فرهنگی طولانی همواره تلاش کرده اند که از آثار تاریخی برجا مانده از جاده ابریشم، جدانه در زمینه حفاظت و انتقال تجارب این دو کشور مفید و کارساز باشد.
وی در ادامه گفت: این رویداد فرهنگی و هنری را به فال نیک میگیرم چون در ارتباطات فرهنگی و تاریخی ما موثر خواهد بود و مسیولین استانی از این رویداد حمایت می کنند.


حضور سفیر ژاپن در تبریز نشان دهنده اهمیت روابط این استان در روابط بین المللی بوده است/ ژاپن، تعاریف رجعت به توسعه پایدار را تغییر داده است
در ادامه همایش گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی در امتداد جاده ابریشم، رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در آینده نمایشگاهی تحت عنوان (فضا و زمان ma) در این شهر اتفاق خواهد افتاد که افتخاری برای ما است تا میزبانی این رویداد را داشته باشیم.
"رضا دیزجی" افزود: از دیرباز تبریز به عنوان شهر اولین‌ها شناخته شده و شهر تبریز در راستای گسترش روابط بین‌المللی همیشه پیش قدم بوده و به تبع آن آذربایجان شرقی در جهت گسترش روابط با سایر کشورها نیز استانی پیشرو بوده است.
و امروز حضور سفیر ژاپن در تبریز نشان دهنده اهمیت روابط این استان در روابط بین المللی بوده است.
وی گفت: تبریز بخشی از میراث عظیم جاده ابریشم است و لازم است پتانسیل‌های تبریز به پژوهشگران ژاپنی معرفی شود.
رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی عنوان کرد: طی سفری که به ژاپن داشتیم، به جرعت می‌توان ادعا کرد ژاپن کشوری است که تمامی مسایل آن بر اساس اندیشه شکل گرفته و برای هرچیزی که به فکرمان می‌رسد، منشا خرد و اندیشیده ورزی به خرج داده‌اند و نکته جالب آن بودکه به تعاریف عمومی مباحث رجعت نکرده بودند. یعنی در بحث توسعه پایدار تعارف خاص خودشان را داشتند مثلا به بحث معماری چوب رجعت کردند ولی در کشور ما معماری چوب نمی‌تواند جزو مباحث توسعه پایداری محسوب شود اما معماری چوب در کشور ژاپن به عنوان یک‌مولفه پایداری شناخته می‌شود.
دیزجی تصریح کرد: امیدوارم با ارتباطات و روابطی که با اندیشمندان‌و‌پژوهشمندان ژاپن خواهیم داشت، بتوانیم سیطره‌ای که در سال‌های اخیر بر پیکره معماری کشور انداخته است را بازیازی کرده و رویکرد مناسبی در راستای بازسازی هویت ایرانی داشته باشیم.


دولت ژاپن از دیرباز اهمیت زیادی به شهر تبریز قائل است
در آیین افتتاح همایش "گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی در امتداد جاده ابریشم"، سفیر ژاپن ضمن خیر مقدم به حاضرین و‌مسیولین در این مراسم، اظهار کرد: از دعوت تبریزی ها به این گرد همایی تشکر میکنم.
"کازوتوشی آیکا" افزود: بسیار مفتخرم که در گردهمایی امروز که شامل رویداد نمایشگاه ma (فضا و مکان) و مراودات تاریخی و موسیقی بین دو کشور حضور دارم
وی ادامه داد: می‌دانم که نمایشگاه ما بیش از ۴۰ سال سابقه دارد وتقریبا بیش از ۲۰ سال است که برگزار می شود. این مراسم شروع خوبی برای این نمایشگاه در سال های آینده می باشد.
سفیر ژاپن در ایران به اهمیت و زیبایی تبریز از دیرباز اشاره کرد و گفت: دولت ژاپن از دیرباز اهمیت زیادی به شهر تبریز قائل است. تاریخچه ای از فعالیت های کشور ژاپن خاطرنشان کرد و گفت: کشور ژاپن دارای برنامه های متنوع و متعددی برای احیای دریاچه ارومیه داشت. همچنین نقش جایکا در مسیر جذب توریسم شمالغرب کشور به محوریت تبریز نیز از برنامه های کشور ژاپن محسوب می‌شد.
کازوتوشی آیکا عنوان کرد: جاده تاریخی ابریشم به عنوان یک زمینه مشترک تاریخی در این کنفرانس عمل می کند.
وی در پایان تصریح کرد: در این نمایشگاه ما میزبان دانشمندان ژاپنی خواهیم بود و از اینکه به فرهنگ ژاپنی ارزش قایل می شوید، تشکر می کنیم.


نمایشگاه ma معطوف به معنا و ارتباط است
در ادامه این مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: به گمان من انسان از روزهای نخستین زندگی، با دو مفهوم معنا و ارتباط درگیر بوده و این دو مسئله برای انسان در همه جای دنیا نوعی دغدغه بوده و درصدد یافتن پاسخ های مرتبط برای هر قوم و ملتی در این راستا بوده است.
"قاسم ناظمی" افزود: این دو مسئله در حوزه معماری، فکر، اندیشه، هنر و ادبیات منتهی به خلق آثاری شده که می توان اقتضا هر ملت را در آن مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه تفاوت های زیادی در نوع مواجه با این‌دو‌مسئله وجود دارد، عنوان کرد: از ابتدا انسان شرقی و جهان شرق با مسیله معنا و ارتباط متفاوت تر از انسان غربی مواجه شده و با آن متفاوت تر رفتار کرده است؛ لذا همین موضوع را می‌توان در میان آثار هنری معماری سبک زندگی را به‌وضوح مشاهده کنیم. 
ناظمی تصریح کرد: اگر زمانی بحث اقتصاد قابل اهمیت بود، به دلیل ظهور کارهای فرهنگی از دل تمدن تولید و خرید فروش و کسب و کار فرهنگی بود. لذا وقتی از جاده ابریشم سخن به میان می‌آوریم، مباحث فرهنگی جا ماده از این راه برای مهم تر از بحث تجاری آن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در معماری ایرانی اسلامی و غربی و دوره عثمانی، رد پای هنرمندان مختلف را می توان دید که این جاده فرصت را برای آن‌ها ایجاد کرده و به تبادلات فرهنگی دامن زده است.
ناظمی تاکید کرد: موضوعی که دوستان ژاپنی را به اینجا کشیده است، بی تردید جنبه‌ و رویکرد معنایی این ارتباط است و نمایشگاهی که از آن یاد شده و پیش تر از آن گفت و شنود شده، معطوف به معنا و ارتباط است.
وی اذعان کرد: اگر با این موضوع مواجه باشیم، باید تلاش کنیم از بستر افرهیختگان ایرانی و ژاپنی که میزبانشان هستیم، از بستر این ارتباط برای گفت وگو های جدید استفاده کنیم.
ناظمی ابراز کرد: ما به شدت نیازمندیم این هستیم که موضوعات مرتبط به جهان امروز را از نگاه معنا را روی میز گذاشته و به گفت و گو بپردازیم. این گفت و گو منجر به تحت تاثیر هنر،معماری و ادبیات و فرهنگ ما برای آیندگانی که به سمت ما می آیند، منتهی می شود و برای آیندگان حرف های جدیدی برای شنیده شدن و گفته شدن تولید خواهد شد.
وی گفت: اگر امروز ما از فرهنگ پیشینیان صحبت می کنیم، این فرهنگ در بستر تفکر متفکرانی که تلاش کرده اند، تحقق یافته و امیدوارم برگزاری این نشست و همایش بتواند این فرصت را برای تبادلات فرهنگی فراهم کند و به ذخیره و گنجینه معنایی ما اضافه کند و فرصت ارتباط جدید را بین ما و دنیای جدید فراهم کند.

معماری همواره تحت تاثیر اندیشه‌ها و شیوه زندگی مردمان بوده است
رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر در ادامه این مراسم به رابطه ریاضیات و معماری در حفاظت از بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: بعد از اسلام وقتی با یک سری علوم جدیدی مواجه می شویم، در مقابل بعضی علوم‌واکنش نشان داده می شود و استقبال چندانی از آن علم نمی‌شود‌ و علم ریاضیات تا سال ۱۳۸۵۰ چندان مورد توجه عموم نبوده و رد می‌شد و معماران جوامع اسلامی با ریاضیات و هندسه آشنا نبودند.
"احد نژاد ابراهیمی" افزود: مطالعه معماری از منظر ریاضی و هندسه از موارد مهم در شناخت جنبه های مهم و‌ناشناخته معماری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: معماری همواره تحت تاثیر اندیشه‌ها و شیوه زندگی مردمان بوده است.
ابراهیمی تصریح کرد: عدم تمارض بین ریاضی و دین جدید اسلام منجر به توسعه بهره برداری از ریاضی و هندسه در معماری دوره اسلامی ایران گردیده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار