نمایشگاه عکس «قافله سرخ محرم» در مراغه گشایش یافت

1401/06/22 - 14:16 - کد خبر: 74829
نمایشگاه

نصر: نمایشگاه گروهی عکاسان مراغه با عنوان «قافله سرخ محرم» در مجتمع فرهنگی هنری استاد نیکخوی این شهرستان گشایش یافت.

به گزارش نصر، «احمد دادرس فیاض» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به برگزاری این نمایشگاه در آستانه اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه 32 قطعه عکس از 18 عکاس شهرستان راجع به آیین‌های محرم در مراغه و با رویکرد عکاسی مستند اجتماعی به نمایش گذاشته شد.
وی هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی آیین‌های ویژه عزاداری‌های ماه محرم در مراغه از جمله «الله‌الله حسین وینا»، «شمع‌گردانی» و غیره عنوان کرد و افزود: ایجاد بستری برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری از منظر دینی نیز جزو اهداف برپایی این نمایشگاه به شمار می‌رود.
به گفته وی آیین‌های عزاداری ماه محرم در مراغه از یک سو به دلیل تنوع و جذابیت‌های بصری و از سوی دیگر به واسطه غنای معنایی عزاداری‌ها، دارای جلوه‌های کم‌نظیر برای عکاسان مستند اجتماعی است.


به گزارش ایرنا آیین‌های عزاداری مراغه را از لحاظ تنوع شاید بتوان در سطح کشور بی‌نظیر دانست و در این میان استقبال و حضور گسترده مردم و ابراز احساسات آنان را هم باید به این ظرفیت عکاسی اضافه کرد؛ ظرفیتی که می‌تواند به توسعه گردشگری مذهبی در این شهرستان منجر شود.
امروزه اطلاعات چندانی از سرآغاز عکاسی محرم و عکاسان محلی مراغه به یادگار نمانده اما وجود عکس‌های تاریخی از عزاداری‌های دوره پهلوی اول تا حدودی نشان می‌دهد که عکاسی محرم در مراغه همواره مورد توجه بوده است.


«حسن توفیق» از عکاسان مستند اجتماعی مراغه که در دوازدهمین سوگواره عاشورا اثر منتخب داشت و جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره سراسری عاشوراییان طی سال ۱۳۸۷ را به خود اختصاص داده بود، می‌گوید: عزاداری در مراغه از هر زاویه‌ای یک مستند اجتماعی است و یک عکاس حرفه‌ای با تیزبینی و مطالعه می‌تواند تصاویری بی‌نظیر به تصویر بکشد.
وی به محتوای عکسی که در جشنواره عاشورائیان جایزه ویژه کسب کرده بود اشاره کرده و بیان می‌کند: در این عکس پارچه‌نوشته «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» روی دیوار نصب شده و نردبانی نیز در پایین قرار دارد و کودکی در حال حرکت به سمت بالا و آن پارچه‌نوشته است.
وی معتقد است که مراغه ظرفیت لازم برای میزبانی از عکاسان مستند اجتماعی از سراسر ایران و حتی کشورهای خارجی را دارد و برای این ظرفیت بالقوه برای توسعه گردشگری فرهنگی باید برنامه‌ریزی شود.
«توفیق» این را هم مورد تاکید قرار می‌دهد که عکاسان محرم در مراغه تاکنون به دلیل تعدد و تنوع آیین‌ها نتوانسته‌اند همه تصاویر ارزشمند عزاداری و ابراز احساسات مردم را شکار کنند.  
«فرشید ضیاءالملک» از دیگر عکاسان مراغه نیز با تاکید بر اینکه مراغه دارای ظرفیت خاص برای عکاسی مستند و خبری است، بیان می‌کند: آیین‌های منحصربفردی در این شهر و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود و جلوه‌های بصری و مفهومی این آیین‌ها در سطح کشور بی‌نظیر است.
وی ادامه می‌دهد: هنوز هم برخی از آیین‌های عزاداری مراغه از جمله «پولکه» و «سقای کربلا» برای برخی از مردم و عکاسان شهرستان دارای تازگی است و بی‌شک این شهرستان می‌تواند در سایه برنامه‌ریزی پذیرای عکاسان مستند اجتماعی از جای‌جای ایران اسلامی باشد.
به گزارش ایرنا آیین‌های متنوع سوگواری در مراغه از قبیل «شاه‌حسین گویان»، «علم‌بندان»، «وای عباس»، «حجله‌گردانی حضرت قاسم بن الحسن (ع)»، «شمع‌گردانی» و «الله‌الله حسین وینا»، اوج ارادت مردمان این خطه به سرور و سالار شهیدان را همواره به تصویر می‌کشد و برخی از این آیین‌ها با جلوه‌های بصری کم‌نظیر، فقط به این شهرستان اختصاص دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار