پیام وزیر جهاد کشاورزی درباره آغاز سال زراعی جدید؛

میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل ۵۴ درصد بیشتر شد

1401/06/22 - 13:39 - کد خبر: 74815
تولید گندم

نصر: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ علیرغم کاهش ۲۴ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت، میزان خرید تضمینی و توافقی گندم با رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل به فراتر از ۷.۲ میلیون تن رسید و امیدواری جهت نیل به خودکفایی پایدار در تولید گندم و محصولات اساسی را دوچندان کرد.

به گزارش نصر، سیدجواد ساداتی‌نژاد در نامه‌ای به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، از کشاورزان و همکاران بخش کشاورزی درخواست کرد با انگیزه و اراده مضاعف، ضمن تقویت روحیه همکاری و تعاون، در راستای تحقق اهداف تعیین شده نهایت کوشش و جدیت را به کار بسته و موجبات رضایت خداوند متعال و مردم شریف ایران را فراهم کنند.
متن پیام به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به شرح زیر است:
در سال مزین به شعار "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" و در آستانه سال زراعی جدید (۱۴۰۲-۱۴۰۱) لازم می‌دانم از زحمات دست‌اندرکاران بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان سخت‌کوش، پرتلاش و زحمتکش و همکاران خدوم وزارت متبوع تقدیر و تشکر نمایم.
به لطف پروردگار و به برکت همدلی و همراهی جامعه کشاورزی کشور و به دلیل رعایت اصول فنی، تهیه و تدارک به موقع نهاده‌های تولید و پیگیری مجدانه برنامه‌های تعیین شده در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ علیرغم کاهش ۲۴ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت، میزان خرید تضمینی و توافقی گندم با رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل به فراتر از ۷.۲ میلیون تن رسید و امیدواری جهت نیل به خودکفایی پایدار در تولید گندم و محصولات اساسی را دوچندان کرده است.
با عنایت به اهمیت حمایت از تداوم تولید تا سطح پایداری، توجه کلیه دست‌اندرکاران امر تولید در بخش کشاورزی را به موارد ذیل جلب می‌نماید:
۱- یکی از کلیدی‌ترین راه‌های افزایش کمی و کیفی تولید، مصرف متعادل و بهینه کودهای شیمیایی همزمان با کاشت و تقسیط آن جهت استفاده به صورت سرک برای محصولات زراعی است، لذا انتظار دارد با تشکیل منظم جلسات کمیته تغذیه گیاهی و همکاری و معاضدت کلیه واحدهای مسوول با یکدیگر، موضوع به نحوی برنامه‌ریزی شود تا تأمین نیاز کودهای شیمیایی در سطوح استان، شهرستان و دهستان به طور مداوم و مستمر قبل از شروع فصل کشت رصد و در دستور کار جدی قرار گیرد.
۲. از جمله مهم‌ترین نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی، بذور اصلاح شده است، لذا برنامه‌ریزی تولید بذر سال آتی مطابق با برنامه ابلاغی معاونت امور زراعت و نظارت بر عملیات بوجاری و ضدعفونی بذور و تیمار با کودهای بذرمال در کلیه طبقات بذری اعم از پرورشی، مادری و گواهی شده و خودمصرفی به طور جدی پیگیری و مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی اجرا شود.
۳. نظر به اهمیت رعایت اصول بهینه تهیه بستر بذر، کاشت، رعایت تاریخ کاشت، تراکم بوته و عمق کاشت مناسب تأکید می‌شود ضمن تشکیل منظم جلسات ستاد کاشت محصولات پاییزه، براساس دستورالعمل‌های ابلاغی، برنامه‌ریزی و تدارکات لازم برای اجرا و نظارت میدانی بر عرصه‌ها انجام گیرد.
۴. در راستای حمایت از پایداری تولید و افزایش حاصلخیزی خاک، رعایت اصول تناوب زراعی ضرورت دارد لذا اقدامات لازم جهت تحقق سطوح کشت دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای، حبوبات، سبزی و صیفی، چغندر قند، پنبه در تناوب با زراعت گندم و جو در اراضی آبی و دیم مطابق با حجم عملیات ابلاغی معاونت زراعت انجام گیرد.
۵. نظر به اهمیت ارتقای بهره‌وری آب اقدامات لازم جهت توسعه کشت مستقیم در بقایای گیاهی، کشت روی پشته، کشت در کف جوی در اراضی شور و لب شور، کشت نشائی، کاربرد مالچ و آبیاری میکرو مطابق با دستورالعمل های ابلاغی انجام پذیرد.
۶. با توجه به تأکیدات انجام شده در زمینه اجرای برنامه‌های وزارت و به منظور هدفمند کردن تولید، موضوع کشت قراردادی گندم و محصولات اساسی به طور ویژه پیگیری و به اجرا درآید.
۷. با توجه به نتایج بسیار مطلوب حاصل از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تداوم عملیات اجرایی طرح مذکور در سال سوم در ۲۱ استان کشور برنامه‌ریزی شده و پیگیری می‌شود؛ لذا انتظار بر این است حجم برنامه ابلاغی و پروژه‌های مرتبط به طور خاص و ویژه زیر نظر جنابعالی و کمیته اجرایی استان پیگیری و گزارش‌های هفتگی پیشرفت فیزیکی به معاونت امور زراعت منعکس شود.
۸. عنایت ویژه به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و جذب ماشین‌آلات و ادوات دنباله‌بند متناسب با نیاز منطقه و اقلیم بسیار مهم است، بنابراین پروژه‌های ابلاغی با تاکید بر توزیع و پراکنش مطلوب ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی در مناطق مختلف (با اولویت کارنده‌های کشت مستقیم، خطی‌کارها و ردیف‌کارهای کشت روی پشته و کشت در کف جوی، خاکورز حفاظتی، سم‌پاش‌های تخصصی برای مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و کمباین‌های برداشت و ادوات دنباله‌بند معمول) و همچنین سهولت دسترسی همه کشاورزان عزیزدر دستور کار قرار گیرد.
۹. معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، سازمان حفظ نباتات، سازمان مرکزی تعاون روستایی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت آب و خاک و معاونت امور زراعت موظف به هماهنگی کامل در اجرای برنامه‌ها، ایفای تعهدات و تأمین تدارکات در جهت نیل به اهداف وزارت می‌باشند به گونه‌ای که کشاورزان هیچ‌گونه دغدغه‌ای بابت تأمین اعتبارات، تسهیلات و نهاده‌های تولید نداشته باشند.
امیدوارم تمام کشاورزان و همکاران ارجمند با آغاز سال زراعی جدید با انگیزه و اراده‌ای مضاعف، ضمن تقویت روحیه همکاری و تعاون، در راستای تحقق اهداف تعیین شده نهایت کوشش و جدیت را به کار بسته و موجبات رضایت خداوند متعال و مردم شریف ایران را فراهم نمایند.
انتهای پیام/

پژوهشیار