استاد گروه بیهوشی مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تشریح کرد؛

بیمارستان امام رضا (ع) تنها ارائه دهنده خدمات طب تسکینی و درد در شمالغرب کشور

1401/06/22 - 09:37 - کد خبر: 74750
بیمارستان امام رضا

نصر: رئیس بخش درد و طب تسکینی مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) گفت: بخش تشخیصی درمانی درد، در جهت درمان همه ابعاد درد مزمن فعالیت می کند و هدف آن بازیابی عملکرد‌، راندمان کاری و دستیابی به یک زندگی پر بار و دور از رنج برای بیماران است.

 به گزارش نصر، داود آقامحمدی اظهار کرد: علم پزشکی درد را یک تجربه حسی یا احساسی ناخوشایند تعریف می کند که با آسیب بافتی واقعی یا بالقوه همراه است درد در حقیقت نعمتی است به شکل زنگ هشدار و آلارمی برای فرد که نشان ‌دهنده اختلال عملکرد قسمتی از بدن است.
استاد گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: درد یک علامت است، اما در صورت عدم درمان مشکل اولیه ی مولد درد، به دلیل تغییرات واسطه ‌های شیمیایی مغزی که در اثر درد مزمن ایجاد می‌شود از یک علامت تبدیل به یک بیماری جداگانه می‌شود.
وی در ادامه افزود: درد اولیه در محل آسیب دیدگی و درد ثانویه در مغز، و در این حالت حتی با درمان علت ایجاد ‌کننده‌ی اولیه درد، مشکل ثانویه باقی می‌ماند و بهبودی صورت نمی‌گیرد بنایراین مطلوب‌ترین زمان جهت کنترل و درمان درد همانا مراحل ابتدایی مبتلا شدن به بیماری است.
رئیس بخش درد و طب تسکینی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: هدف متخصص فلوشیپ درد تشخیص، کنترل و درمان علت درد به عنوان درد اولیه و همچنین پیشگیری و یا درمان درد مرکزی (ثانویه) می‌باشد لذا با این هدف بیماران به دقت معاینه می‌شوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی، آزمایش ها و سایر روش‌های تشخیصی درد درخواست می‌شود.
وی اظهار کرد: فلوشیپ درد از روش‌های غیر‌تهاجمی و همچنین روش‌های کمتر تهاجمی یا اینترونشنال (عمل بسته) استفاده می کند تا درمان علت ایجاد‌کننده درد بدون نیاز به شکافتن پوست و بی‌هوشی و به صورت سرپایی انجام شود.
آقا محمدی با تشریح اینکه این خدمات در شمالغرب کشور تنها در این بیمارستان انجام می شود افزود: بسته بودن این عمل‌ها سبب شده ‌است تا آناتومی طبیعی بدن دستکاری نشود و عوارضی که ناشی از برش پوست، عضلات و استخوان‌ها بروز می‌کند، ایجاد نشود. در واقع درمان صحیح درد مزمن همواره حالت چند بعدی دارد و استفاده از روش‌های مختلف موفقیت را افزایش می‌دهد.
وی درخصوص طب تسکینی گفت: بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت طب تسکینی دربرگیرنده همه اقدامات فعال و کامل برای کاستن از رنج و درد و بهبود کیفیت زندگی در بیمار است در حالت عمده این روش مختص به بیماران مبتلا به یک بیماری خاص است که به درمان پاسخ نمی‌دهند و تنها به آرام نمودن بیمار و کم کردن نشانه های بیماری در وی برمی‌گردد.
رئیس بخش درد و طب تسکینی مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تشریح کرد: خیلی‌ وقت‌‌ها درمان‏هایی که برای بیماران مبتلا به سرطان انجام می‏شود، واقعا آزاردهنده است زیرا درد، تهوع و استفراغ، ریزش‌مو، کم‏خونی، یبوست، آسیب‏های شدید شکمی و… ایجاد می‏کنند و علاوه بر بیمار، خانواده وی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‏دهند، همه این علائم را می‏توان با طب تسکینی بهتر کرد.
گفتنی است: در آینده نزدیک کلنیک درد و طب تسکینی با فضای فیزیکی مناسب و تجهیزات تکمیلی در مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تبریز راه اندازی خواهد شد.

 

 

 انتهای پیام/

پژوهشیار