معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

عضویت رسمی ایران در شانگهای در نشست سمرقند مشخص می‌شود

1401/06/21 - 23:41 - کد خبر: 74742
آیت الله رئیسی

نصر: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در آستانه سفر روز چهارشنبه سید ابراهیم رئیسی به ازبکستان برای حضور در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، گفت: عضویت رسمی ایران در شانگهای در نشست سمرقند مشخص خواهد شد.

به گزارش نصر، مهدی صفری دوشنبه شب در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در این مدت ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرارداد در این زمینه با هماهنگی دیگر ارگان‌ها تنظیم کرده است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رئیس جمهور علاوه بر حضور در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، سفری دوجانبه‌ به ازبکستان خواهد داشت، گفت: روابط با ازبکستان رشد بسیار خوبی داشته است و حدود ۱۸ تا ۲۳ سند در بخش‌های انرژی و... برای امضا آماده شده است؛ البته ممکن است تعداد این اسناد بیشتر هم باشد.  
صفری یادآور شد: این سفر می‌تواند بسیار پربار باشد و تجارت ما بعد از این سفر در حوزه ترانزیت جهش بالایی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ازبکستان یکی از کشورهای واسطه ترانزیت ریلی و جاده‌ای است و می‌توانم بگویم بیشترین کامیون‌های ما به مقصد قزاقستان و ازبکستان و قرقیزستان از ازبکستان عبور می‌کنند.  
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: در زمینه ریلی دو مسیر داریم یکی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران و  دیگر مسیر قزاقستان- ازبکستان- ترکمنستان و سرخس است.  بنابراین ازبکستان هم از لحاظ ترانزیت ریلی برای ما مهم است اما از لحاظ کامیونی(جاده‌ای) اهمیت بیشتری دارد و توافقات بسیار خوبی در این مورد انجام شده و خواهد شد و می‌توانیم محصولات خود را در بخش‌های فولاد و مصالح ساختمانی را به آنجا صادر کنیم.
صفری در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: حضور ما به عنوان عضو پس از این سفر مشخص خواهد بود. این بار مهمانان زیادی از جمله آذربایجان دعوت شده‌اند و کشورهای مختلفی اکنون به شکل ناظر و مهمان ویژه شرکت می‌کنند. همچنین حدود ۱۹ کشور در این اجلاس حضور خواهند داشت. اگر شانگهای را حتی با ناظران مقایسه کنیم از لحاظ وزن، جمعیت و وسعت خاک و سهم اقتصادی قابل مقایسه با جایی نیست. مثلا به لحاظ جمعیت هند و چین، از نظر انرژی ایران و روسیه و به لحاظ ترانزیت چین، روسیه و قزاقستان اعضای این پیمان هستند.
وی ادامه داد: در این اجلاس فارغ از مسائل مالی، ۲ عامل اصلی یعنی ترانزیت و انرژی برای ما در اولویت بالایی قرار دارد و اولویت اول ما ترانزیت است.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته هیچ قطار چینی از ایران به اروپا ترانزیت نداشته است. این می‌تواند یکی از نکات مثبتی باشد. بنابراین موضوع ترانزیت به ویژه از شمال به جنوب برای ما مهم است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: همچنین موضوع انرژی هم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مشتریان خاص خود را خواهیم داشت. کشورهای چین، هند و پاکستان مصارف انرژی بالایی دارند و  ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان هم از مشتریان انرژی ما هستند.
سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
هشت کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.
چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار