به مناسبت روز سینما/

سینما، عنصری موثر در فرهنگ سازی

1401/06/21 - 14:18 - کد خبر: 74674
روز ملی سینما

نصر: سینما در جوامع پیشرفته امروزی یک رسانه‌ مهم و اثرگذار و در عین حال پرمخاطب و پربحث بوده که علاوه بر بعد هنری خود، در فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری بر فرهنگ جوامع نیز نقش بسزایی دارد.

به گزارش نصر، سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ‌ساز در جامعه ایرانی اسلامی، در بیانات گهربار رهبر معظم انقلاب نیز به کرات مورد تأکید قرار گرفته و ایشان تا جایی به سینما توجه داشته‌اند که این بخش را کلید پیشرفت کشور دانسته و به عنوان هنری برتر و متعالی مورد خطاب قرار داده‌اند.
با توجه به اهمیت بخش‌ هنر در جامعه و به‌ویژه سینما، رهبر معظم انقلاب همواره با این قشر در ارتباط بوده و در بازه‌های مختلف دیدارهایی با اهالی هنر و به‌ویژه اصحاب سینما در راستای آشنایی با دیدگاه‌های این قشر داشته‌اند و بر لزوم تقویت ارزش‌های دینی و ملی در آثار سینمایی تأکید کرده‌اند.
رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارها با اصحاب سینما در بیاناتی فرمودند: کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست سینماگران است، چرا که دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر می‌توانند با تولیدات خود روح امید، شوقِ پیشرفت، انگیزه‌ کار و تلاش، اعتمادبه‌نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی کشور ایفا نمایند و یا اینکه با فیلم‌های خود، نسلی ناامید، پشیمان، متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.
سینمای بعد از انقلاب، محل کنش فرهنگی است
رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه هنر سینما در بیانات گهربار امامین انقلاب، افزود: بر اساس دیدگاه امام راحل، هنر محلی برای تعالی اجتماع بوده و در حقیقت بیان کننده نقاط ضعف و مبهم جامعه است. همچنین در بیانات ایشان، هنر، بیان کننده و ترسیم کننده عدالت و انصاف است؛ بدین معنا که هنر بهترین ظرفیت برای بیان معضلات و ارائه راهکارها و جهت‌دهی برای تعالی انسان‌ها است.
سیدمحمدحسین بلاغی، با بیان اینکه این مفاهیم و اصلاحات به طور مستقیم در پیام حضرت امام راحل مورد اشاره قرار گرفته، گفت: تأکید بر جمله «سینما کلید پیشرفت کشور است» در بیانات رهبر معظم انقلاب، نشان‌دهنده جایگاه مهم سینما بوده است. حضرت امام راحل نیز پیش از پیروزی انقلاب در سخنانی فرموده بودند که با سینما مخالف نیستیم، با فحشا در سینما مخالفیم.
وی با بیان اینکه هنر سینما در دیدگاه رهبر معظم انقلاب و امام راحل عموماً به عنوان یک هنر برتر روایتگرِ مسلط بر مخاطب مورد توجه بوده است، افزود: کارگردان و نویسنده در یک فیلم دو ساعته سینمایی، کاملاً مسلط و مشرف به ذهن مخاطب است، از این رو سینما بهترین فرصت برای ارائه مبانی اخلاق اجتماعی بوده و جامعه امروزی به این مقوله نیاز جدی دارد.
وی با اشاره به اینکه سینما، دانشگاه انسان‌سازی بوده و در مقابل آن، سینمای مبتذل نیز محلی برای انحراف مخاطب است که انسان را از متن به حاشیه می‌راند، بیان کرد: معتقدم، رویکرد رهبر معظم انقلاب در راستای توسعه زیرساخت‌ها و بسترهای سینمایی در کشور بسیار جالب است، چراکه از حدود ۱۰ سال پیش با دستور ایشان و با هدف توسعه زیرساخت‌های سینمایی، تمامی سینماهای بخش دولتی غیرمرتبط(دستگاه‌های غیرفرهنگی) در اختیار بخش‌های دولتی فرهنگی و عموماً حوزه هنری قرار گرفت و این روند باعث توسعه این حوزه شد.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی با بیان اینکه حوزه هنری با ضریب بالا در حال توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سینمایی در سطح کشور است، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب توصیه موکد برای توسعه و تعالی سینمایی داشته و ما نیز تمام توان خود را به‌کار بسته‌ایم تا در کنار توسعه زیرساختی، به سینمای متعهد، ارزشی، دینی و انقلابی برسیم.
وی با بیان اینکه حوزه هنری به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب، ظرفیت‌های سینمایی را در سطح کشور توسعه داده است، گفت: حوزه هنری در این مسیر مجدانه تلاش می‌کند به گونه‌ای که طی شش ماه دوم و تا پایان سال‌جاری، ۱۰۰ سالن به سالن‌های سینمایی کشور اضافه خواهد شد.
بلاغی، با تأکید بر اینکه با محوریت دیدگاه روشن و امیدوارانه رهبر معظم انقلاب نسبت به سینما، در آذربایجان‌شرقی نیز توسعه زیرساختی سینما را شروع کرده‌ایم، گفت: اقدامات مبارکی در این رابطه انجام شده که پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز نمونه افتخارآمیز آن است که با ۱۰ سالن طی یک‌ ماه آتی افتتاح و همچنین عملیات اجرایی پردیس بزرگ سینمایی مراغه نیز به‌زودی آغاز می‌شود و اکنون در حال تجهیز کارگاه‌های اجرایی هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تحلیل روند رشد سینما طی ۶۰ سال اخیر در کشورمان، گفت: سینما طی این سال‌ها، برهه‌های مختلفی را سپری کرده و با مقایسه سینمای قبل و بعد از انقلاب درمی‌یابیم که سینمای قبل از انقلاب صرفاً یک کار تفریحی و سیاحتی بود، در حالی که بعد از پیروزی انقلاب و بعد از سینمای دهه ۶۰، سینما به یک حرکت فرهنگی تبدیل شد.
بلاغی، با بیان اینکه در جامعه امروز ایران، رفتن به سینما یک حرکت کاملاً فرهنگی است، ادامه داد: این حرکت به‌ویژه در سینماهای حوزه هنری نمود بیشتری دارد، چرا که تلاش می‌کنیم گالری‌ها، پلاتوهای نمایش، مراکز عرضه محصولات فرهنگی و ... نیز در کنار سالن‌های سینمایی فعالیت کنند.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی، با تأکید بر اینکه امروز سینما برای مردم به یک نیاز فرهنگی تبدیل شده و در سبد مصرفی فرهنگی مردم تعریف شده است، بیان کرد: علی‌رغم پیشرفت‌های تکنولوژی، رواج تلویزیون‌های بزرگ، سامانه‌های اینترنتی فیلم و نمایش خانگی، استقبال مردم از سینما روز به روز بیشتر می‌شود، چراکه سینما از دید مردم صرفاً تفریح نبوده و نوعی درس، مکتب و محل کنشگری فرهنگی است.
بلاغی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سینما، ما عقب‌تر از مردم هستیم و مردم علاقه بسیاری به این بخش دارند، ابراز کرد: تمام هدف و تلاشمان این است که زیرساخت‌های سینمایی استان را توسعه دهیم تا بیش از پیش زمینه حضور مردم در سالن‌های سینمایی فراهم شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چهار سالن سینمایی در تبریز در اختیار حوزه هنری استان است، اضافه کرد: سه سالن سینما در شهرستان مراغه تعطیل هستند که عملیات اجرایی یکی از سالن‌ها به شکل مدرن با ۶ سالن طی روزهای آینده شروع می‌شود و تا ۹ ماه آتی افتتاح خواهد شد و سالن دیگری نیز در دست آماده‌سازی است.
بلاغی در پایان گفت: در شهرستان‌های سراب و مرند نیز سالن سینمایی تعطیل داریم که در حال رایزنی برای تأمین اعتبار هستیم و به محض دریافت اعتبار اقدامات زیرساختی انجام می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار