نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها:

با خشک شدن دریاچه ارومیه کشاورزی و دامداری در معرض نابودی قرار خواهد گرفت

1401/06/17 - 15:58 - کد خبر: 74335
وحید نوروز زاده

نصر: نوروز زاده گفت: در صورت خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، آب و هوای منطقه تغییر خواهد کرد و کشاورزی و دامداری در خطر از بین رفتن قرار خواهد گرفت و در نتیجه آن، بالای 14 میلیون نفر در استان ها و حتی کشورهای همجوار در معرض آوارگی و مهاجرت قرار خواهند گرفت.

به گزارش نصر، وحید نوروززاده در نطق پیش از دستور خود در اجلاس نهم این شورا، گفت: آذربایجان پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی کشور را دارد که نیازمند عزم و اراده دولت است. آذربایجان شرقی در صنایعی همچون چرم، قطعه سازی، دام و طیور و صنایع تبدیلی کشاورزی دارای ظرفیت بالا بوده و قادر به ارز آوری برای کشور از باب ثروت و سرمایه پایدار است. اما متاسفانه بعضا در ادوار گذشته تاکنون شاهد بی مهری مسئولین واقع شده است.
 نوروززاده تصریح کرد: عدم تکمیل طرح های انتقال آب و کم آبی خصوصا در حوزه کشاورزی و آب شرب روستاها، ضعف زیرساخت‌های ریلی، شبکه اینترنت و تلفن همراه، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی ضعف زیر ساخت های جاده ای و مواصلاتی، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی خصوصا در شهرستان ها و روستاها، اختصاص بودجه ناکافی، ضعف در سیستم فاضلاب شهری در برخی شهرها از جمله ملکان، خشک شدن درخت ها و باغات کشاورزی بدلیل کم آبی و بعضا بی آبی، عدم حمایت از صنایع یا سرمایه گذار، کمبود فضاها و نیروی های آموزشی، حاشیه نشینی، مهاجرت از روستاها به شهرها و مرکز استان، آلودگی هوای ایجاد شده توسط پالایشگاه و نیروگاه و برخی کارخانجات، و غیره همگی گوشه ای از مشکلات استان است.
وی خاطرنشان کرد: مس سونگون، از جمله پتانسیل‌های قوی استان از بابت دارا بودن منابع معدنی و کانی بسیار بالا در استان است که در صورت مدیریت می تواند ارزش افزوده بالایی برای استان رقم زند، متاسفانه بدون فرآوری، بارگیری و به استانی دیگر می رود که می توان با ایجاد زیر ساخت های لازم همچون صنایع تبدیلی و حفظ ارزش افزوده در اشتغال پایدار و جلب سرمایه در بخش های دیگر مفید واقع شود.
 عضو شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: دریاچه ارومیه - نگین آذربایجان- بزرگترین دریاچه داخلی ایران، در حدود 6 هزار هزار کیلومتر مربع مساحت در سال 77، در ردیف 25 دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت، بزرگترین دریاچه داخلی ایران، بزرگترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا بود که حدود 13 هزار هزار سال دارای آب و امروز جز کویری شوره زار چیزی از آن باقی نمانده است.
وی افزود: در صورت خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، آب و هوای منطقه تغییر خواهد کرد و کشاورزی و دامداری در خطر از بین رفتن قرار خواهد گرفت و در نتیجه آن، بالای 14 میلیون نفر در استان ها و حتی کشورهای همجوار در معرض آوارگی و مهاجرت قرار خواهند گرفت.
نوروززاده‌ گفت: انتظار و مطالبه مردم آذربایجان از دولت سیزدهم این است که باید با رایزنی و دستگاه دیپلماسی خود با کشورهای مجاور همچون آذربایجان و ترکیه، تفاهم نامه‌ای برای انتقال آب، جهت احیای آن را در دستور کار خود قرار دهند و این زیست بوم طبیعی و نگین فیروزه ای ایران را از خطر خشکسالی کامل نجات دهند.
نماینده آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: من از شهرستان ملکان، سرزمین خوشه های طلایی انگورم. زادگاهم تاریخی کهن، محصولاتی شیرین تر از شهد دارد. مرغوبترین انگور، کشمش و دوشاب کشور، از قطب های تولید مرغ و تخم مرغ ایران و بسیاری محصولات کشاورزی است. اما متاسفانه محروم از ابتدایی ترین امکانات و زیر ساخت ها و نیازمند توجه است.
نوروززاده عنوان کرد: ملکان، شهر خوشه های طلایی، قطب تولید انگور در سطح کشور، دارای بیش از 11 هزار هکتار باغ انگور و تولید بیش از 270 هزار تن انگور در تولید کشمش رتبه اول را دارد که متاسفانه به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی موجب هدر رفت سرمایه شهرستان و کاهش قیمت آن و ایجاد ضرر برای کشاورزان زحمت کش می کند و ضروری است با توجه به پتانسیل بالا برای صادرات خشکبار به کشورهای خلیج فارس و اروپا می تواند قادر به ارز آوری برای کشور باشد و این امر نیازمند حمایت وزارت جهاد کشاورزی و اقتصاد و صمت است.
انتهای پیام/

پژوهشیار