معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

محصولات دانش بنیان علوم پزشکی تبریز صادر می‌شود

1401/06/15 - 11:10 - کد خبر: 74058
دانش بنیان

نصر: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تعدادی از محصولات و اقلام تولیدی دانش بنیان این مجموعه به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

به گزارش نصر، پرویز شهابی روز سه شنبه در گفت و گو  تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان را یکی از اولویت های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: تولیداتی همچون کالبدنما و بایوپرینتر سه بعدی از جمله مصادیق این نوع تولیدات است که به برخی کشورها از جمله پاکستان صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۱۰ قرارداد صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای همسایه در حال نهایی شدن است، اظهار داشت: کالبدنما جزو این محصولات است که مشتریان و خواهان زیادی از کشورهای همسایه دارد و در این زمینه دانشگاه های کشورهای همسایه از جمله دانشگاه های ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و افغانستان بازارهای هدف برای صادرات این محصول است.
شهابی، اقدام مهم بعدی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز را راه اندازی زیرساخت های کارآزمایی در آزمایشگاه حیوانی اعلام کرد و افزود: در این خصوص حیوان خانه جنب دانشکده تغذیه که راکد مانده بود تجهیز و نوسازی شد و در حال راه اندازی است.
به گفته وی پیشتر فقط حیوانات آزمایشگاهی از سایر شهرها خریداری می شد که با تجهیز این محل نگهداری و پرورش، علاوه بر اینکه از خلوص ژنتیکی حیوانات اطمینان حاصل می شود، صرفه جویی اقتصادی نیز در مجموعه اتفاق خواهد افتاد.
شهابی به افزایش درآمدهای داخلی و خارجی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه فناوری اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان تراز ارتباط با صنعت داشتیم که ۱۰ درصد آن به دانشگاه تعلق می گیرد و با برآوردهای صورت گرفته، امیدواریم امسال این رقم به ۱۰ برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: البته در برنامه راهبردی مبلغ مورد انتظار برای تحقق پایین است، اما در عمل نه تنها این رقم پیش بینی شده در برنامه محقق خواهد شد بلکه رشد چندین برابری نیز خواهیم داشت؛ به طور مثال در خصوص ماده اولیه مزالازین، هزینه واردات این ماده برای کشور ۲.۵ میلیون دلار است که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تولید و به بازار عرضه شد و هم اکنون با دو شرکت بزرگ دارویی در حال عقد قرارداد هستیم که حجم موثر از این مواد را تولید خواهد کرد.
شهابی یکی از مشکلات حوزه فناوری و تحقیقات علوم پزشکی را خروج نخبگان از کشور دانست و گفت: در مرحله اول باید کاری کرد که جوانان احساس خودباروری داشته باشند، باید در کنارشان بود تا با افتخار به  هویت ملی خویش، با غرور باور کنند و همه باید دست به دست هم داده و اقتدار کشورمان را حفظ کنیم و ارتقاء ببخشیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: زیرساخت پژوهشی تنها به مسایل فیزیکی یا مالی محدود نمی شود و نیروی انسانی در راس این فرآیند توسعه ای قرار دارد و از این رو یکی از مهمترین محورهای ما در معاونت توجه به نیروی انسانی و تقویت و حمایت از آنها است.
شهابی درباره دستاوردها و برکات سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، گفت: در این سفر ۱۰۰ میلیارد و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پارک علم و فناوری اختصاص یافت که ابلاغ این اعتبارها در جریان بوده، اما تاکنون هیچ مبلغ واریزی از این محل به دانشگاه صورت نگرفته است.
وی شرکت های دانش بنیان پیش بینی شده برای استقرار در فاز اول این پارک را بیش از ۱۵۰ شرکت اعلام کرد که می توان این تعداد را افزایش داد.
دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
این دانشگاه  ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.  
پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی دارویی و  تحقیقات دانشجویی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.  
معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل مدیریت های توسعه و ارزیابی تحقیقات، اطلاع رسانی پزشکی، امور عمومی و توسعه و فناوری سلامت است که مراکز رشد واحدهای دارویی، بیوتکنولوژی داروئی، فناوری تجهیزات پزشکی، نوآوری و شتابدهی سلامت و  توسعه فناوری سلامت از زیرمجموعه های این معاونت به شمار می روند.
انتهای پیام/

پژوهشیار