معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی؛

کشاورزی در ایران اقتصادی نیست!

1401/06/15 - 09:45 - کد خبر: 74032
محصولات کشاورزی

نصر: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امنیت غذایی در کل جهان موضوع مهمی است و تولید محصولات استراتژیک باید به هر طریق ممکن در اولویت قرار گیرد. اما باید توجه کرد که تولید در بخش کشاورزی چندان اقتصادی نیست.

به گزارش نصر، شهرام شفیعی با بیان اینکه منابع انسانی اساسی ترین بخش یک مجموعه و سازمان بوده و تمام اقدامات سازمان در جهت اهداف آن در قالب این بخش صورت می گیرد، در مورد رویکرد سازمان در ۶ ماه گذشته نسبت به شعار سال (تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین) اظهار داشت: سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی تامین غذای کافی و سالم برای مردم و در واقع تأمین امنیت غذایی جامعه است. باید توجه داشت که در منابع آب و خاک با محدودیت هایی مواجه هستیم که بر میزان تولید تاثیرگذار است.
وی افزود: در مورد منابع خاک با توسعه شهرسازی مقداری از اراضی کشاورزی از دسترس خارج می شود که در این زمینه برنامه‌های سازمان در جهت برنامه ریزی برای حفظ کاربری و تغذیه خاک می باشد و در مورد منابع آب با بحران حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ شهرستان درگیر این محدودیت شده اند از این رو تمام برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی به سمت بهره وری حرکت می کند که جز با استفاده از دانش نوین امکان پذیر نخواهد بود.
شفیعی گفت: اما با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش تمام نیازهای فن آورانه بخش کشاورزی را در این زمینه احصاء و به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام نموده است و برای خرید محصولات این شرکت ها اعلام آمادگی کرده است و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز همواره پیگیر این موضوع بوده و تلاش می‌نماید دانش به عنوان نهاده بخش کشاورزی مطرح گردد و در مقایسه با یارانه‌ای که برای خرید کود بذر و سم اختصاص داده می شود یارانه بیشتری برای دانش و ورود آن به بخش کشاورزی اختصاص یابد.
شفیعی در مورد اقتصادی نبودن بخش کشاورزی در ایران گفت: امنیت غذایی در کل جهان موضوع مهمی است و  تولید محصولات استراتژیک باید به هر طریق ممکن در اولویت قرار گیرد. اما باید توجه کرد که تولید در بخش کشاورزی چندان اقتصادی نیست زیرا زمین های زراعی موجود در کشور اکثرا خرد است که این امر مانع ورود تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های جدید می شود.
وی اضافه کرد: باید تلاش کرد فاصله بین تولیدکنندگان برتراستان و میانگین تولید استان کاهش یابد و در حرکت وضعیت موجود به سمت کشاورزی اقتصادی، تلاش اصلی سازمان در جهت ایجاد زنجیره‌های تولید و ارزش می باشد راه اندازی زنجیره‌ های تولید به این معناست که صفر تا صد تولید و ارائه محصول به بازار برنامه‌ریزی شود و در واقع تولید، صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازرگانی و حتی مراحل قبل و پایه ای تولید مانند علوفه و بذر در حوزه زراعت برنامه‌ریزی شده و به بخش کشاورزی قراردادی وصل گردد تا بدین صورت به سمت کشاورزی اقتصادی حرکت کنیم.
وی در مورد کشاورزی قراردادی افزود: این طرح در دولت جدید به صورت سنجیده و حساب شده برنامه ریزی شده و جزء برنامه‌های اصلی وزیر محترم بوده و از سال گذشته در سطح کشور و استان عملی می شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در ساختار کشاورزی قراردادی یک طرف تولید کنندگان و طرف دیگر دستگاه های دولتی و متولیان بخش قرار دارند و بخش‌های تخصصی مانند سازمان نظام مهندسی کشاورزی و دیگر تشکل های بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان می توانند به عنوان کاتالیزور ورود کرده و برنامه های کشاورزی قراردادی را پیش ببرند.
شفیعی در مورد خرید تضمینی گندم گفت: خرید تضمینی گندم هم اکنون در حال اجراست و طبق آخرین آمار حدود ۲۸۶ هزار و ۱۱۷ تن خرید گندم در سطح استان خریداری شده که بخشی از آن مربوط به خرید تضمینی و بخشی مربوط به خرید توافقی و بخش دیگری مربوط به خرید گندم بذری و ... می باشد.
وی در خصوص بر مدت زمان اقتصادی طرح ها افزود: در طرح های بزرگ و حتی طرح های کوچک صنعتی و نیمه صنعتی یک بازه زمانی برای بازگشت سرمایه وجود دارد که در طرح های مختلف متفاوت است. برای مثال این موضوع در مورد گلخانه ۵ سال لحاظ می گردد. کشاورزی صرفاً به بخش زراعت محدود نمی شود اگرچه این بخش پایه کشاورزی بوده و در سایر بخش‌ها اثرگذار است. در واقع اگر کشاورزی به صورت سنتی اتفاق افتد توجیه اقتصادی ندارد لذا باید به سمت کشاورزی صنعتی حرکت کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: اعتقاد بر این است تا جایی که امکان دارد (به دلیل مشکلات آب و خاک) زراعت به ویژه کاشت محصولات سبزی و صیفی به محیط های کنترل شده انتقال داده شود و در مورد توسعه گلخانه ها در سطح استان نیز باید توجه نمود سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته که نشانگر توجیه اقتصادی آن است. در صورت یکپارچه سازی اراضی بهره‌وری افزایش خواهد یافت و امکان استفاده از فناوری های نوین مانند سیستم های آبیاری نوین و استفاده از مکانیزاسیون وجود خواهد داشت زیرا در تولید اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم باید آب در دسترس باشد و اگر امکانات زیربنایی ایجاد شده و امکان آبیاری به میزان لازم فراهم آید تولید افزایش خواهد یافت.
وی در مورد یکپارچه سازی اراضی افزود: اگر بتوانیم تعاونی‌های تولید(همانند آنچه در پایاب سدها ها اتفاق می افتد) راه اندازی کنیم اراضی ملی و اراضی شخصی در قالب تعاونی برنامه ریزی خواهد شد و در این صورت از خرد شدن اراضی کشاورزی و از بین رفتن آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.
شفیعی در زمینه پرداخت هزینه گندم های خریداری شده است، اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی جز استان های سردسیر است و طبیعی است که استانهای گرمسیر اعتبارات خرید تضمینی را سریعتر دریافت کرده اند اما همانطوری که رئیس محترم سازمان جهادکشاورزی استان نیز اعلام کرده اند تا 10 روز آینده بخش بزرگی از مطالبات پرداخت خواهد شد یعنی با توجه به شروع فصل کشت برنامه دولت پرداخت هر چه سریعتر مطالبات کشاورزان می باشد
انتهای پیام/

پژوهشیار