وزیر علوم:

پیگیر تخصیص اعتبار ارزی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هستیم

1401/06/14 - 14:20 - کد خبر: 73961
جلسه

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به نیاز دانشگاه‌های کشور، پیگیر اختصاص اعتبارات ارزی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هستیم و در صورت تامین، قبل از پایان سال این اعتبار به دانشگاه‌ها تخصیص خواهد یافت.

به گزارش نصر، پنجمین نشست سرآمدان علمی ایران، ۱۳ شهریورماه با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. 

حل مشکل اسکان محققان پسا دکترا در دانشگاه‌ها 
محمدعلی زلفی گل در این نشست با اشاره به صحبت‌های برخی از برگزیدگان مبنی بر مشکل اسکان محققان پسا دکترا در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: در صورت معرفی بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم از طریق صندوق رفاه و دانشگاه‌ها مشکل اسکان این محققان را حل خواهد کرد. 
زلفی گل حمایت از تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع را از دیگر اقدامات در دست انجام وزارت علوم نام برد و یادآور شد: حمایت از این آزمایشگاه‌ها از طریق صندوق شورای عتف در دستور کار ما قرار دارد و این آزمایشگاه‌ها از نظر امکانات تقویت خواهند شد. 

پیشنهاد تشکیل دو فدراسیون تخصصی سرآمدان
وزیر علوم گفت: برای تجلیل از محققان دارای طرح‌های کاربردی پیشنها دادیم که معاونت علمی و فناوری نسبت به تاسیس فدراسیون سرآمدان فناوری و نوآوری اقدام کند که با این پیشنهاد موافقت شد. 
وی افزود: از آنجا که تعدادی از محققان ما شهرت فراملی دارند و فعالیت‌های علمی شناخته جهانی داشته و با فعالیت‌های بین المللی خود برای مرجیعت علمی ایران تلاش می‌کنند پبشنهاد دادیم که فدراسیون سرامدان دیپلماسی علمی هم ایجاد شود و این اتفاق در آینده رخ خواهد داد. 

پایه‌های تشویقی برای سرآمدان علمی
وزیر علوم گفت: وزارت علوم در راستای اولویت‌های پنجگانه خود که با محوریت انجام تحقیقات کاربردی، حل مسائل کشور، انجام تحقیقات بین المللی، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی است؛ ۶۰ پایه تشویقی را برای اعضای هیئت علمی در نظر گرفته است که به احتمال زیاد سرآمدان علمی مشمول دریافت این پایه‌ها خواهند بود. 

جذب سرآمدان علمی در دانشگاه‌ها
زلفی گل با اشاره به اینکه معمولا افراد معرفی شده از طرف بنیاد ملی نخبگان مشکلی برای جذب در دانشگاه‌ها ندارند از دو اقدام اساسی وزارت علوم برای جذب نخبگان خبر داد. 
وی گفت: دانشجویان معرفی شده از طرف بنیاد نخبگان بویژه در رشته‌های علوم پایه بورسیه تحصیلی می‌شوند و پس از فارغ التحصیلی نیز جذب دانشگاه‌ها خواهند شد. 
وزیر علوم از برنامه وزارت علوم برای بورسیه دانشجویان با همکاری صنایع خبرداد و گفت: دانشگاه‌های یزد و هرمزگان این اقدام را عملی کردند و دانشگاه صنعتی شریف نیز برنامه دارد از سال آتی این کار را انجام دهد. 

پرداخت حقوق به دانشجویان دکترا
وزیر علوم با اشاره پیشنهاد مطرح شده برای پرداخت حقوق به دانشجویان دکترا گفت: در صورت تامین اعتبار و سایر شرایط، این اقدام خوبی است و به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل انگیزه می‌دهد. 

ضرورت توسعه رشته‌های تحصیلی متناسب با نیاز کشور
وزیر علوم گفت: باید برای توسعه آموزش عالی عمومی مطابق با اصل سی قانون اساسی بکوشیم و در عین حال در توسعه آموزش عالی به امکانات، تقاضای موجود داوطلبان و ظرفیت رشته‌های تحصیلی در پاسخ گویی به نیازهای جامعه هم توجه کنیم. 

دو مانع توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی
وزیر علوم با اشاره به تمایل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای توسعه رشته‌های تحصیلی علیرغم کمترین امکانات و درخواست‌های محلی برای رشد موسسات آموزش عالی آن را از موانع رشد متوازن رشته‌های تحصیلی دانست و گفت: وزارت علوم بر رعایت استاندارد‌های آموزش عالی تاکید دارد. 
وی گفت: حتی در خصوص اجرای سند آمایش آموزش عالی هم در استانها مقاومت وجود دارد و وزارت علوم در حال تدبیر برای اجرای این قانون است. حما
حمایت از علوم پایه
وزیر علوم با اشاره به تاکید تعدادی از سرآمدان علمی برای حمایت از رشته‌های علوم پایه گفت: در این راستا با دانشگاه فرهنگیان وارد مذاکره شد ه‌ایم تا دانشجویان علوم پایه دو سال از تحصیل را در دانشگاههای وزارت علوم و دو سال را در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند و سپس به عنوان دبیر جذب آموزش و پرورش شوند. 

معرفی سرآمدان به دانشگاه‌ها 
سورنا ستاری در پنجمین نشست سرآمدان علمی کشور با اشاره به معرفی سرآمدان کشور از سال ۹۴ تاکنون، افزود: مدلی که آغاز کرده‌ایم، در حال توسعه است. 
وی ادامه داد: ما در این زمینه یک مشکل فرهنگی داریم و آن جذب نخبگان در دانشگاه‌هاست و این سوال مطرح می‌شود که چرا دانشگاه‌ها جذب نخبه ندارند. 
ستاری با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان تابع دانشگاه‌ها است، اظهار کرد: ما در بنیاد یک خطی را طی می‌کنیم که بر اساس آن افراد نخبه را شناسایی و به دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و بنیاد در تصمیم گیری این افراد در دانشگاه‌ها نقش ندارد، بلکه این دانشگاه‌ها هستند که در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند. 
ستاری ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها با بنیاد ملی نخبگان همکاری دارند و می‌دانند افرادی که بنیاد معرفی می‌کنند، افراد ویژه‌ای هستند. 
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تاکید کرد: استخدام نخبگان در دانشگاه‌ها باید از سوی وزارت علوم پیگیری شود. 
در پایان نشست سرآمدان علمی سال جاری و موسسات آموزش عالی دارای بیشترین سرآمد علمی مورد تجلیل قرار گرفتند.
انتهای پیام/

پژوهشیار