خبر/

بانک های خارجی از ترکیه فرار کردند

1401/06/13 - 16:14 - کد خبر: 73862
ترکیه

نصر: لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و واردات و خرید کالاهای اساسی را برای ۸۴ میلیون ساکن ترکیه بسیار چالش برانگیزتر کرده است .به دلیل سقوط آزاد ارزش لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است.

به گزارش نصر، بانک‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی- با شرکت‌های تابعه ترکیه باید در نیمه اول سال ۲۰۲۲ «گزارش ابر تورم» را بررسی کنند، زیرا تورم انباشته در ترکیه در سه سال گذشته از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است.
بانک‌های شورای همکاری خلیج فارس با شرکت‌های تابعه ترکیه در نیمه اول امسال حدود ۹۵۰ میلیون دلار زیان خالص داشته‌اند؛ امارات NBD، بانک شاخص دبی و کویت فاینانس هاوس، دومین بانک بزرگ کویت، در میان بیشترین زیان دهندگان بودند و بانک ملی قطر نیز در میان بانک‌های زیان دیده است.

به دلیل سقوط آزاد ارزش لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است.
لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و واردات و خرید کالاهای اساسی را برای ۸۴ میلیون ساکن ترکیه بسیار چالش برانگیزتر کرده است.
پنج سال پیش، یک دلار تقریباً ۳.۵ لیر ترکیه بوده است و الان هر دلار حدود ۱۸ لیر است. این کاهش زمانی آغاز شد که اقتصاد ترکیه به سرعت رشد کرد اما بانک مرکزی این کشور از افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم رو به رشد خودداری کرد. این قبیل سیاست‌ها همسو با مواردی مانند بدتر شدن کسری حساب جاری، کاهش ذخایر ارز خارجی و افزایش هزینه‌های انرژی به‌علاوه نزاع‌های گاه به گاه با ایالات متحده که تقریباً منجر به تحریم ترکیه می‌شد بر این ارز فشار بیشتری وارد کرد.
اقتصاددانان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به شدت مقصر می دانند، که صراحتاً ایده افزایش نرخ ها را رد کرده و آن را "مادر همه شرارت ها" خوانده است و سرمایه گذاران او را به خاطر خنثی کردن استقلال بانک مرکزی مقصر می دانند.
انتهای پیام/

پژوهشیار