در دانشگاه خواجه نصیر صورت می‌گیرد:

ارائه یافته‌های علمی محققان در حوزه شتابگرها

1398/09/03 - 10:00 - کد خبر: 7383
شتابگر

نصر: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ میزبان چهارمین دوره کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، سید فرهاد مسعودی، رییس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ میزبان چهارمین دوره کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن خواهد بود. در واقع این کنفرانس یک کنفرانس دوسالانه است که تاکنون سه دوره آن با موفقیت برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ویژگی بین رشته‌ای دانش این حوزه، گستردگی فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های نظری، محاسباتی، ساخت و کاربردهای شتابگرها، گسترش روزافزون کاربردهای شتابگرهای ذرات در صنعت و پزشکی و نیاز کشور به پیشرفت در این حوزه چه از دیدگاه مطالعاتی و چه از دیدگاه ساخت، برگزاری یک کنفرانس تخصصی در این زمینه را ضروری کرده است.

مسعودی خاطر نشان کرد: همگام با پیشرفت‌های صورت گرفته در دانش شتابگرها در عرصه بین‌المللی بیش از یک دهه است که در ایران نیز فعالیت‌های مناسبی برای ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات آغاز شده است. به طوری‌که تاکنون مطالعات قابل توجهی در زمینه‌های اصول فیزیکی و اساس کار انواع شتابگرها، روش محاسبات و استفاده از نرم‌افزارهای ویژه طراحی ابزار و قطعات شتابگرها و بررسی دینامیک باریکه ذرات در کنار گسترش فناوری‌ها و ساخت دستگاه‌های مرتبط توسط گروه‌های پژوهشی در مراکز تحقیقاتی مختلف و دانشگاه‌های داخل کشور انجام شده و چشم‌انداز روشنی را در این حوزه از دانش به روی پژوهشگران ایرانی گشوده است.

به گفته دبیر علمی و اجرایی چهارمین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کابردهای آن، در کنار این دستاوردها، گروه دیگری از پژوهشگران نیز عهده‌دار مطالعات مربوط به کاربردهای شتابگرها در حوزه‌های پزشکی و صنعت بوده و به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.   

مسعودی افزود: چهارمین دوره این کنفرانس با هدف گردآوری پژوهشگران و متخصصان داخلی و محققان ایرانی مقیم خارج فعال در این حوزه، به منظور به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی و تجربیات محققان در زمینه شتابگرها، ایجاد فرصت برای همکاری بین گروه‌های تحقیقاتی، آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با پژوهش‌ها و پژوهشگران در این زمینه تحقیقاتی و نیز کمک به گسترش و پیشرفت شتابگرها در محورهای مرتبط با این حوزه، توسط دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با همکاری مراکز پژوهشی فعال شتابگرها برگزار می‌شود.

وی گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، بررسی مقالات ارسال شده به کنفرانس توسط داوران متخصص حوزه شتابگرها به پایان رسیده و ثبت‌نام علاقه‌مندان به شرکت در کنفرانس در حال انجام است. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز میزبان پژوهشگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان، شرکتها، صنایع و مؤسسات مختلف فعال در این حوزه است. 

انتهای پیام/

پژوهشیار