وزیر علوم:

فقط کلنگ نزنیم/ روسای دانشگاه‌ها از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنند

1401/06/12 - 14:50 - کد خبر: 73709
جلسه

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: برای کارها باید اولویت‌بندی داشته باشیم و فقط نباید کلنگ برای آغاز پروژه‌های جدید بزنیم. همچنین از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری برای تکمیل بناهای نیمه‌کاره استفاده کنیم.

به گزارش نصر، محمدعلی زلفی‌گل امروز (شنبه) در اجلاس روسای دانشگاه‌های سراسر کشور، با اشاره به موضوع استفاده از اراضی دانشگاه ها برای ساخت مسکن اظهار داشت: روسای دانشگاه های بزرگ معتقد هستند این کار به نفع آینده آموزش عالی نیست، بهتر است مجموعه های مسکونی بسازیم که هر نسلی چند سال استفاده کرده و بعد خانه دار شود.
وی ادامه داد: ساخت منازل برای هیات علمی و یاوران علمی با استفاده از کمک خیرین باید در دستور کار باشد.
وزیر علوم تاکید کرد: بخشی از فعالیت ها و آموزش های دانشگاه را باید خودگردان کرد تا دست دانشگاه تا حدی باز شود، ولی نباید به بخش آسیب پذیر جامعه نیز ضربه وارد شود.
زلفی‌گل با تاکید بر چابک سازی بخش اداری گفت: با صرفه جویی در این بخش و کاهش نیروها یا اتوماسیون می توان بودجه را در بخش های دیگر هزینه کرد.  
وزیر علوم ادامه داد: نقش نظارتی اعضای حقیقی هیات امنا را بپذیریم و اگر اعضای هیات علمی نقدی کردند آن را بپذیریم.
وی افزود: باید از ظرفیت قانون های مترقی از جمله قانون جهش تولید استفاده کنیم. در این قانون ظرفیت های خوبی است که اگر صنایع با دانشگاه ها رایزنی کنند و مشاوره بگیرند، به منزله پرداخت مالیات برای آنهاست.
زلفی گل خواستار استفاده از ظرفیت قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و امکانات آن برای ساخت خوابگاه های متاهلی و غیره شد.

در فعالیت‌های فرهنگی دست و دلباز باشیم
زلفی گل با تاکید بر فعالیت های فرهنگی خطاب به روسای دانشگاه ها اظهار داشت: در هزینه امور فرهنگی دست و دلباز باشید، از کانون های فرهنگی، شوراهای صنفی، تشکل های مذهبی و دیگر فعالیت ها حمایت کنید.
وی افزود: معاون مالی و اداری نباید نبض سیستم را در دانشگاه به دست بگیرد. معادن مالی اداری باید بداند، خدمت دهنده به بخش فرهنگی، پژوهشی و فناوری است.

فقط کلنگ نزنیم 
وزیر علوم با بیان اینکه رییس دانشگاه موفق کسی است که اولویت و برنامه ریزی داشته باشد، عنوان کرد: پروژه های نیمه تمام باید تکمیل شود و با اولویت بندی کارها را پیش برد. اگر مطمئن نیستیم اعتبار وجود ندارد، فقط کلنگ نزنیم. یا اگر امکانات آموزشی و خوابگاهی نداریم، رشته های جدید را پایه گذاری نکنیم.
زلفی گل گفت: باید از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنیم. در این سفرها می توان بودجه ای برای تکمیل پروژه های نیمه کاره جذب کرد. همچنین باید رابطه خوبی با استاندار، فرماندار، نماینده مجلس داشته باشیم تا کارها آسان تر پیش برود. البته نباید باج داد یا خواسته های نادرست را پذیرفت، ولی می توان تعامل داشت.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: تا پایان شهریور تخصیص خوبی به دانشگاه ها داده می شود، بهتر است این مبلغ یک باره هزینه نشود و به طور کلی هر رییس دانشگاه باید پس اندازی برای اتفاق های پیش بینی نشده داشته باشد.  
وی درباره تدوین لایحه بودجه از اکنون در سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اگر از همین حالا برای افزایش بودجه تعامل کنید، بودجه بیشتری تخصیص می یابد. همانطور که سال گذشته نیز برخی دانشگاه ها به همین شکل و با تعامل بیش از ۵۷ درصد افزایش بودجه داشتند.
وی در مورد جذب دانشجویان نخبه نیز تصریح کرد: دانشگاه یزد و هرمزگان در مرزشکنی برای بورسیه دانشجو نمره اول را دارند. بورسیه یکی از راه های جذب دانشجوی نخبه است.
وزیر علوم ادامه داد: برنامه توسعه هفتم در حال تدوین است، نظرهای خود را در مورد آموزش عالی به اطلاع وزارتخانه برسانید. برای آینده کشور نیروسازی کنید و اجازه دهید آنها تجربه‌آزمایی کنند.
زلفی گل گفت: رییس جمهور در یک سال گذشته ۹ بار در موسسات آموزش عالی و در میان دانشگاهیان حضور یافته است، زیرا علم و فناوری و نوآوری برای یک کشور مهم است و ما هم باید بیشتر و بهتر جایگاه خود را نشان دهیم. همچنین مرکز ارزیابی روسای دانشگاه ها مرتب فعالیت ها را رصد می کند و پنج رییس برتر دانشگاه ها سال آینده تقدیر می شوند.
وی اظهار داشت: برخی دانشگاه ها ساختمان هایی در مراکز شهر دارند که از آن به خوبی استفاده نمی شود، بهتر است این ساختمان ها را فروخته و در پردیس مرکزی دانشگاه تبدیل به ساختمان های جدید شود.
وزیر علوم از روسای دانشگاه ها خواست مشکل  دانشجویانی را که به دلیل کرونا اضافه سنوات دارند، به نوعی حل شود، با دانشگاه فرهنگیان تعامل کنند، نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اهتمام بیشتری داشته باشند و رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان را جدی بگیرند.
اجلاس رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامدها از روز چهارشنبه (۹ شهریور) با حضور وزیر علوم، ‌ تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز شد.
در این اجلاس پنل هایی آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با موضوع لوازم، راهکارها و پیامدهای بازگشایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌شود. این اجلاس امروز (شنبه دوازدهم شهریور) به کار خود پایان می‌دهد.
در پایان مراسم امروز از خیرین و بنیادهای خیرین حوزه آموزش عالی تقدیر شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار