مدیرکل دامپزشکی استان مطرح کرد؛

هشدار درباره شیوع بیماری آنگارا در آذربایجان شرقی

1401/06/09 - 16:01 - کد خبر: 73487
مرغ

نصر: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی درباره آلودگی طیور به بیماری ویروسی آنگارا هشدار داد.

به گزارش نصر، مرکز آذربایجان شرقی امیرحسین بهداد در جمع مسئولان فنی مرغداری‌های استان گفت: کانون‌های این بیماری در جنوب شرق و شرق کشور مشاهده شده است و به دلیل اینکه آذربایجان شرقی از مقاصد زمستان گذرانی پرنده‌های مهاجر است و نیز کریدور منطقه‌ای محسوب می‌شود، امکان شیوع این بیماری همانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان بسیار بالا است و باید مراقب باشیم.
وی افزود: مشکل اصلی ما ساختار قدیمی و سنتی مرغداری‌های استان است و در کنار آن تعداد واحد‌ها زیاد، ولی تعداد طیور کم است که تلاش می‌کنیم با توسعه ساختار علمی بر چالش‌ها غلبه کنیم.
بهداد تاکید کرد: وظیفه اصلی مسولان فنی، ارسال سریع گزارش در هنگام نخستین شیوع بیماری و مشخص کردن تعداد تلفات اولیه است تا بتوانیم قبل از گسترش بیماری آن را در همان محدوده کنترل کنیم. البته نباید از ضدعفونی و بهداشت مرغداری‌ها هم غفلت شود.
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: آنگارا هم در جوجه‌های گوشتی و هم تخم گذار مشاهده می‌شود، اما به دلیل اینکه تخمگذار‌ها مدت پرورش طولانی دارند، طبیعتا در معرض درگیری بالاتری هستند.
وی اضافه کرد: از آنجایی که استان ما از پنج مرکز اصلی تولید تخم مرغ کشور است، خسارت اقتصادی شیوع بیماری بالا است و نیاز به مدیریت دقیق دارد.
آنگارا بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در طیور و ماکیان است که با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با کانون‌های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می‌شود.
 میزان ابتلا ۱۰ تا ۳۰ درصد و تلفات روزانه سه تا پنج درصد است ولی چنانچه با  بیماری‌های دیگر در گله همزمان شود تلفات تا ۸۰ درصد هم می‌رسد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار