دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

برخی محتوای کتب درسی برای دانش آموزان مفید نیست/ فردگرایی و انزوا، آسیب کرونا برای دانش آموزان

1401/06/09 - 12:19 - کد خبر: 73424
کتب درسی

نصر: دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به مفید نبودن برخی محتوای کتب درسی برای دانش آموزان گفت: بخشی از محتواهای کتب درسی در هیچ مقطعی از زندگی دانش آموزان به کار نمی آید و در مقابل نیز مسائلی را داریم که هیچ رد پایی از آنها در محتوای درسی نیست. این انتظار وجود دارد که برخی اصول و ارزش های انقلاب در کتب درسی بیاید که جای آنها خالی و محل سوال است که جرا این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش نصر، حسین تاریخی در یک نشست خبری به اعلام جزئیات برگزاری چهاردهمین کنگره اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: این کنگره از ۱۲ تا ۱۴ شهریور ماه در اردوگاه دانش آموزی باهنر برگزار می‌شود. کنگره بزرگترین رکن انجمن اسلامی است، در طول کنگره سیاست ها و برنامه های اصلی طی سال پیش رو بررسی و اعلام می‌شود تا با آغاز سال تحصیلی خط مشی و سیاست ها مشخص شده باشد.

برگزاری انتخابات شورای مرکزی اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان
وی با اشاره به برگزاری انتخابات شورای مرکزی اتحادیه، گفت: این انتخابات در خلال کنگره برگزار می‌شود. دانش آموزان حاضر در این اجلاسیه، از ابتدای تابستان در رده های مدرسه ای، شهری و استانی رقابت کرده و به عنوان منتخبان استانی در کنگره حضور می یابند.
دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه دانش آموزان دغدغه ها و مشکلات خود را به مسئولان در کنگره در میان می‌گذارند، گفت: یکی از محورها ، کنکور است که با توجه به فراز و نشیب ها و اظهارات مختلفی که درباره کنکور مطرح شده بود دچار ابهاماتی شدند که آنها را در میان می‌گذارند. محور دوم کتب درسی است. تغییراتی در کتب برای آینده در حال انجام است اما کمتر به نسبت میان حس و حال و نیازهای بچه ها با کتب درسی پرداخته شده است.
تاریخی ادامه داد: تلاش می‌کنیم انسجام بخشی خوبی در کنگره میان استان ها رقم بخورد. امسال بعد از دو سال، امیدواریم شروع سالی بدون دلهره و اضطراب ناشی از کرونا را آغاز کنیم.

برآورد حضور حدود ۲۰۰۰ دانش آموز عضو اتحادیه در مراسم اربعین
وی با بیان اینکه ما در کنار برنامه کنگره، در ایام اربعین حسینی قرار داریم، گفت: اربعین در ایام سال تحصیلی نیست و امکان حضور دانش آموزان فراهم است که امیدواریم حضور پررنگ دانش آموزان در مراسم اربعین را پس از رفع مشکلات به وجود آمده در عراق داشته باشیم.
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: پیش بینی کردیم در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه در موکب های انصارالمهدی پذیرای دانش آموزان باشیم و آنها را بدرقه کنیم. مراسمی نیز به میزبانی هیئت انصارالمهدی در کربلا داریم. دانش آموزان اتحادیه، موکب های سیار دارند و اقلام امدادی و سایر ملزومات مورد نیاز به همراه دارند تا به زائران کمک کنند. هدایایی با عنوان پویش «نذر قدم های زینب» نیز تدارک دیده شده که در اختیار زائران و نوجوانان و جوانان عراقی می‌شود.
تاریخی اضافه کرد: برآورد ما این است امسال حدود ۲۰۰۰ دانش آموز عضو اتحادیه به همراه خانواده هایشان در مراسم اربعین شرکت کنند.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور نگرانی هایی در پی دارد
وی در پاسخ به پرسشی درباره مصوبات جدید کنکوری گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه روبه جلویی است، اما همچنان نگرانی هایی در پی دارد. بچه ها دچار سردردگمی و اضطراب شده اند. از سوی دیگر زیرساخت های برگزاری امتحانات به صورت نهایی از علامت سوال های جدی هستند که امید است به این دغدغه ها پاسخ داده شود. اما در نهایت اینکه کنکور متناسب با ارائه کیفیت آموزشی برگزار و از دامنه و فشار آن کاسته شود و پذیرش دانشجو را به یک سال معطوف نکنیم، می‌تواند گام رو به جلویی باشد که امید است مقدماتش را فراهم کنند.

برخی محتوای کتب درسی برای دانش آموزان مفید نیست
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه برخی  محتوای کتب درسی برای بچه ها مفید نیست و به کرات از  سوی بچه ها سوال می‌شود که  «این مطلب به چه درد ما میخورد؟». گفت: بخشی از محتواها در هیچ مقطع زندگی دانش آموزان به کار نمی آید. درکنار آن، مسائلی را داریم که هیچ رد پایی از آنها در محتوای درسی نیست. این انتظار وجود دارد که برخی اصول و ارزش های انقلاب در کتب درسی بیاید که جای آنها خالی و محل سوال است که چرا این اتفاق نیفتاده است.
تاریخی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید حذف برخی محتواها و افزودن مسائلی به محتوای کتب درسی مورد توجه قرار بگیرد.
وی درباره آمادگی دانش آموزان عضو اتحادیه برای ورود به سال تحصیلی پیش رو عنوان کرد: ما اردوهای تخصصی "طلایه داران فردا" را طراحی کردیم که در همه استان ها برگزار و بیش از ۷۰۰۰ مسئول انجمن تحت آموزش قرار گرفتند  و تلاش شد مهارت های لازم برای شروع تحصیلی را فرا بگیرند. محتواهای معرفتی لازم به صورت فشرده در اختیارشان گذاشته شد.

آغاز سال تحصیلی جدید با حال و هوای اربعینی
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: سال تحصیلی جدید با حال و هوای اربعینی آغاز می‌شود و امیدواریم با شور حسینی تداوم یابد.
وی گفت: «طرح انسجام»، اولین برنامه است که عضوگیری آن در مدارس رقم می‌خورد. همچنین ورود به عرصه فعالیت های ورزشی در نیمه دوم پاییز را خواهیم داشت، پررنگ شدن مهارت کار گروهی و جمعی در کنار احیای بازی های سنتی و بومی از جمله اهدافی است که دنبال می‌کنیم.
تاریخی افزود: آسیب فرزندان ما در دوران کرونا غیرقابل انکار است. دسترسی بی محابای دانش آموزان برای ورود به فضای مجازی اثرات منفی خود را گذاشته است و مدت زمانی که دانش آموزان در گوشی می‌گذرانند دارد به مرحله خطرناکی می‌رسد که خودش را فردگرایی، انزوا و عدم تمایل به حضور در کارهای جمعی دارد خودش را نشان می دهد. امسال یک هدف مهم ما در طراحی و برگزاری برنامه ها، تقویت فعالیت های گروهی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار