مدیرعامل بانک مسکن؛

ساخت یکساله واحد‌های نهضت ملی مسکن اجرایی شد

1401/06/08 - 17:19 - کد خبر: 73353
نهضت ملی مسکن

نصر: مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه ساخت یکساله نهضت ملی مسکن در کشور محقق شد، گفت:۳۸۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن سهم الشرکه خود را واریز کردند.

به گزارش نصر، محمود شایان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و در حاشیه بازدید از پروژه با اشاره به اینکه امروز در محیط واقعی پروژه‌های نهضت ملی مسکن آمده ایم، اظهار کرد: ساخت واحد‌های 496 واحدی شهریور آغاز شد و اگر دستگاه ذی ربط با سازنده همکاری داشت شاید امروز کلید واحدها را تحویل متقاضیان می دادیم.
وی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن متقاضی محور است و از ابتدا با پروژه لینک می شوند، افزود: سازنده بسیار متعهدانه در پروژه کار کرد و زودتر از موعد مقرر ساخت واحدها به پایان رسید.
وی یادآور شد: برای هر واحد نهضت ملی مسکن 450 میلیون تومان تسهیلات از سوی بانک مسکن تامین می شود. با توجه به اینکه یک سازنده می تواند یکساله واحدها را بسازد و تحویل دهد به راحتی می توانیم با تکیه بر توان داخلی نیاز کشور را تامین کنیم. در کنار سازندگان نیز بانک مسکن قرار دارد که تسهیلات را تامین می کند.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: امروز در بخش نهضت ملی مسکن با توجه به جلسات شورای عالی مسکن داشته یکی از موانع اصلی پروژه که باعث تاخیر بود، تطویل صدور پروانه ساختمانی بود که شورای عالی مسکن آنرا به یکماه کاهش داد و همه دستگاه مکلف به انجام آن هستند.
شایان همچنین با بیان اینکه برای تولید سالانه یک میلیون مسکن چاره ای جز حرکت به سمت استفاده از فناوری های نوین و صنعتی سازی مسکن نداریم، اضافه کرد: مصمم هستیم تا به صورت جهادی برنامه دولت در بخش مسکن را عملیاتی کنیم.
وی از تسهیل فرآیند کارشناسی پروژه های ساخت و ساز خبر داد و  گفت: توسط کارشناسان سیستم بانکی انجام شود و امروز هرچه قدر هزینه پروژه باشد ارزیابی ها توسط متخصصان بانکی انجام می شود که باعث رضایتمندی مردم خواهد شد.
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که وزارت نیرو باید آب، برق و زیرساخت فاضلاب را تامین کند، اظهار کرد: وزارت نفت در بحث گازرسانی و وزارت راه نیز در بحث زیرساخت های راه، همکاری لازم را داشته اند.
شایان با بیان اینکه تا امروز 622 هزار فقره افتتاح حساب در نهضت ملی مسکن داشته ایم، افزود: 380 هزار متقاضی تاکنون سهم الشرکه خود را واریز کرده اند. ضمن اینکه 27 هزار میلیارد تومان توسط بانک مسکن به پروژه های نهضت ملی مسکن تزریق شده و بیش از 46 هزار میلیارد تومان قرارداد با پیمانکاران امضا شده است.
مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص احتمال افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن از کاهش قیمت مصالح ساختمانی خبر داد و با اشاره به اینکه امروز 450 میلیون تومان برای واحدها تسهیلات تامین مالی می‌کنیم، اظهار کرد: باید بر اساس استطاعت جامعه هدف تسهیلات پرداخت شود. برای کاهش دوره مشارکت و به تبع آن کاهش میزان اقساط با یک شرکت ایرانی برای صنعتی سازی قرارداد امضا کردیم و در مرحله اول 6 ماه 20 هزار واحد ساخته شود که این دوره ساخت به سود متقاضیان است.

پیشرفت 99 درصدی پروژه 496 واحدی طی یکسال
یعقوبی مدیرعامل شرکت سازنده 496 واحدی نهضت ملی مسکن شهر جدید پرند نیز گفت: ساخت پروژه 496 واحدی اوایل سال 1400 آغاز شد که امروز به پیشرفت فیزیکی 99 درصدی رسیده است.
وی یادآور شد: هزینه ساخت هر مترمربع از این واحدها در ابتدا 2.7 میلیون تومان بود که با نرخ تعدیل امروز به 4.5 میلیون تومان رسیده است. در مجموع هزینه تمام شده هر مترمربع 5.5 میلیون تومان بوده است.
وی بیان کرد: تسهیلات به ازای هر واحد 450 میلیون تومان و آورده 220 میلیون تومان بوده که احتمالا به حدود 350 میلیون تومان افزایش یابد.
وی از قابل سکونت شدن این واحدها حداکثر تا 3 ماه آینده خبر داد و افزود: این واحدها مشکل نداشتن برق را دارد که امیدواریم وزارت نیرو اقدام لازم در این رابطه را در اسرع وقت عملیاتی کند.
محمدجواد اسماعیلی مدیرعامل شرکت توسعه گران عمران ستاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز با یادآوری اینکه پروانه پروژه شهریور سال گذشته اخذ شد، گفت: در واقع عملیات ساخت این واحدها طی یکسال اخیر به اتمام رسیده است. ما می توانیم یک پروژه 500 واحدی را طی 12 ماه بسازیم و تحویل متقاضیان دهیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار