رئیس جمهور در نشست خبری هفته دولت اعلام کرد:

۴ شرط ایران برای توافق

1401/06/08 - 12:42 - کد خبر: 73289
آیت الله سیدابراهیم رئیسی

نصر: در آخرین روز هفته دولت، رئیس‌جمهوری در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد و به دفاع از عملکرد یک‌ساله دولت خود پرداخت. به گفته او سهم دولت در بودجه ۱۴۰۱ از صندوق توسعه برای نخستین بار صفر بوده و نرخ تورم از ۶۰ درصد در شهریورماه سال گذشته به ۵/ ۴۰ درصد رسیده است. ابراهیم رئیسی در ابتدای جلسه، به تشریح اقدامات یک‌سال گذشته دولت پرداخت و مهم‌ترین بخش آن را تغییر رویکرد در بخش‌های مختلف دولت دانست.

به گزارش نصر، او نخستین تغییر رویکرد را تغییر مدیریت کارتابلی به میدانی معرفی کرد و گفت: تشکیل دولت مردمی، توجه به مردم و خواست آنها و حضور در میان مردم، حضور در بیش از ۵۰ شهر و روستا و مجامع کارگری و کشاورزی، در این راستا انجام شده است. این حضور برای درک مسائل، پیدا کردن راهکار و حل مشکلات بوده است. به گفته رئیسی، عدالت محوری رویکرد دیگری بوده که در این دولت تغییر کرده است و به عنوان شاهد، بودجه‌ریزی ۱۴۰۱ را مثال آورد که بر اساس سند آمایش سرزمین به عنوان منبع مادر انجام شده است. اصلاح و برخورد با کانون‌های فساد و فسادزا از دیگر تغییرات رویکردی است که رئیسی به عنوان عملکرد مثبت دولت سیزدهم نام برد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انجام کار جهادی حتی با وجود موانع و رفع آنها، همواره مورد نظر دولت بوده، افزود: رویکرد دیگر دولت، نگاه به درون برای حل مشکلات و گره‌ها بوده بدون آنکه کشور را معطل نیروی بیگانه و خارجی برای حل مشکلات داشته باشیم. رئیسی شکستن حلقه بسته مدیران و جذب مدیران جوان و مسوولیت‌پذیری دولت در تصمیم‌گیری‌ها را از دیگر امتیازات دولت برشمرد.

تبدیل تورم ۶۰ درصدی به ۴۰
رئیسی به روزهای نخست دولت خود اشاره کرد که با دو مشکل بزرگ و بحران کرونا و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی مواجه بود و تعدادی از مسوولان دولت سابق نیز نگران چگونگی مدیریت این دو شرایط سخت بودند. به گفته او، کسری بودجه ام‌المصائب دولت بود که آثار تورمی در کشور داشت، اما دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، خلق پول، بالا نبردن پایه پولی، موفق به گذر از سال ۱۴۰۰ شد که این امر با ایجاد درآمد از طریق فعال شدن فروش نفت، دریافت مالیات و درآمدهایی که در قانون تعیین شده، انجام شده است. رئیس‌جمهوری افزود: شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم کشور ۶۰ درصد بود که با روند کاهشی که طی کرد در اسفند گذشته و فروردین سال جاری به ۳۵درصد رسید. به گفته او با انجام اصلاحات اقتصادی که پرداخت یارانه از بخش تولید به بخش مصرف بود، در خردادماه نرخ تورم ۱۲ درصد افزایش یافت که این روند در تیرماه ۴/ ۴ درصد و در مرداد ماه ۲درصد افزایش یافت. رئیسی با فراز و فرودی که نرخ تورم طی خردادماه تا شهریور ماه جاری طی کرده، نرخ تورم کنونی را ۵/ ۴۰ درصد اعلام کرد. عدم قطع برق در سال جاری بر خلاف سال گذشته و تولید ۶ هزار مگابایت برق که به گفته رئیسی ظرف ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و همچنین ایجاد زیرساخت‌های تولید برق که پیش‌تر در کشور موجود نبوده، از دیگر اقدامات یک‌ساله دولت بوده است.

حل بحران‌های آبی ظرف یک‌سال
او با بیان اینکه بخشی از کشور به دلایل مختلف از جمله بارش محدود و عدم مدیریت مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی گرفتار بی‌آبی هستند، گفت: نخستین سفر استانی‌ام را به خوزستان داشتم که درگیر مشکلات آب بودند. طی گزارشی که دریافت کردم، گفتند برای حل مشکلات ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است. به آنها اعلام کردم باید ظرف یک سال به سرانجام برسد و خوشبختانه ظرف روزهای آینده عزیزان در خوزستان از آن بهره‌مند خواهند شد.  او با اشاره به وضعیت آب در همدان، افزود: پروژه انتقال آب ظرف ۱۷ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته و ۶۰ درصد کار در این مدت کوتاه انجام شده است.

بدهی دولت پیشین بر گردن دولت
رئیسی با اشاره به بدهی‌های دولت پیشین گفت: بدهی کلانی از دولت پیشین باقی مانده است که دولت هر ماه باید بخشی از آن را پرداخت کند که این بدهی تا پایان عمر این دولت ادامه خواهد داشت، اما با وجود این شرایط از فعالیت‌های عمرانی غفلت نکردیم و در یک سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان کار عمرانی در کشور انجام شده است.  به گفته او شروع فعالیت‌های تجاری با کشورهای همسایه از دیگر اقدامات دولت است.  رئیس‌جمهوری با اشاره به سهم دولت از صندوق توسعه ملی که مرتبط با درآمدهای نفتی است، گفت: بر خلاف سایر دولت‌ها که ۲۰ درصد از آن سهم می‌بردند، این دولت در سال جاری از این سهم بهره‌ نبرد و ۴۰ درصد به صندوق توسعه واریز می‌شود.

افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی
رئیسی از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داد و سهم سرمایه‌گذاران داخلی در یک سال گذشته را ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تلاش کردیم سرمایه‌گذاران بزرگ داخلی را در کنار هم قرار دهیم. همچنین بانک‌ها ۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مدت انجام دادند.

سهم‌گیری اقتصادی ایران با عضویت در شانگهای
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شین‌‌هوا چین، در خصوص تاثیر عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ما را به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا مرتبط می‌کند تا سهم خود را از تجارت در منطقه به دست آوریم.  به گفته او، حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز است، اما به آن اندازه از اقتصاد منطقه سهم ندارد. ایران همکاری‌های بسیاری با چین داشته و مصمم به ارتقای آن و ارتباط با چین هستیم، اما آن را متاثر از مسائل بین‌المللی و دیگر مسائل نمی‌کنیم.  
رئیسی افزود: در اجلاس گذشته در دوشنبه، عضو شانگهای شدیم و طبیعی است که مقدمات‌ آن باید انجام شود و اسنادی که در شانگهای به تصویب رسیده، باید مورد بررسی قرار گیرد و به تایید ایران برسد که آن هم بررسی شده است و در اجلاس ازبکستان اعلام شده و عضویت ما رسمی‌تر از گذشته در آن اجلاس اعلام می‌شود. حضور و همکاری در اکو و شانگهای و همکاری‌های بین‌المللی و تعامل با همسایگان برای ما اهمیت دارد. بنای ما تعادل ارتباط با همه کشورها است و در سیاست خارجی این تعادل و توازن به ویژه با کشورهای همسایه در دستور کار است.

گشت ارشاد مدیران و زنان
او در پاسخ به سوال «ایسنا» در خصوص اینکه وعده داده بودید گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی کنید، اما اکنون گشت ارشاد اجتماعی در مورد زنان محسوس‌تر است، گفت: گشت ارشاد مدیران زیرنظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شده و در حال سرکشی است و عملکرد مدیران گزارش شده و با آنان تا حد برکناری برخورد می‌شود.  او با بیان اینکه زنان ایرانی عفت و پاکدامنی را از یک فرهنگ تمدن قوی از دیرباز دارند، افزود: جامعه بر مدار قانون است و کسی حق ندارد فراقانونی عمل کند. احترام به قانون برای همه ضروری است.  رئیسی در پاسخ به خبرگزاری صداوسیما در خصوص پنجره ملی هوشمند گفت: تاکنون باید دولت الکترونیک شکل می‌گرفت، اما ما درصدی عقب‌ماندگی داریم. راه‌اندازی دولت هوشمند هم ضرورت است و هم الزام قانونی است. تاکنون ۳۰ دستگاه متصل شده‌اند و دستگاه‌های دیگر تا آخر شهریورماه موظفند که متصل شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار