مدیرکل گمرک جلفا؛

صادرات کالا از گمرک جلفا ۱۴۱ درصد افزایش یافت

1401/06/08 - 10:49 - کد خبر: 73262
گمرک

نصر: مدیرکل گمرک جلفا از صادرات ۱۱۹هزار تن انواع کالا به ارزش ۶۶ میلیون دلار از طریق این گمرک در پنج ماهه سال جاری خبر داد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸۷ و ۱۴۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نصر، محمد خلیلی روز سه شنبه در گفت و گویی عمده کالاهای صادراتی را فرآورده های نفتی، محصولات ساختمانی و خشکبار عنوان کرد که به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان صادر شده است.
وی همچنی اعلام کرد: درپنج ماه سپری شده از سال جاری بیش از ۸۸ هزار و ۵۲۴ تن انواع کالا به ارزش ۲۲۱میلیون و ۹۳۳ هزار دلار از کشورهای ترکیه، آلمان، چین، کره و ژاپن از طریق این مرز گمرکی وارد کشور شده است، که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب  ۲۱ و ۱۳ درصد رشد داشته است.
خلیل گفت: عمده اقلام وارداتی به این گمرک شامل تخته، ام دی اف، روکش ام دی اف و کابین مستعمل می باشد.
مدیرکل گمرک جلفا در ادامه از رشد ۱۱۹ درصدی ارزش ترانزیت خارجی از این مبدا به ارزش ۳۹۳ میلیون و ۳۸۵ هزار دلار و افزایش ۱۶۵درصدی ترانزیت خارجی مقصد به ارزش ۹۸۱میلیون و۴۰۲ هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.
وی درامد گمرک جلفا را رقمی بالغ بر پنج هزار و ۱۲۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۱ درصد رشد داشته است.

تردد مسافر از مرز گمرکی جلفا ۵۴۷ درصد افزایش یافت
خلیلی در ادامه تعداد مسافرینی که در پنج ماهه امسال از مرز جلفا به جمهوری آذربایجان تردد کرده اند را ۸۸ هزار و ۷۵۲نفر برشمرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴۷ درصد رشد داشته است.
وی از کاهش ۷۱ درصدی پرونده های قاچاق در این گمرک خبرداد و خاطرنشان کرد: گمرک جلفا با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار یکی از بزرگترین گمرکات زمینی کشور می باشد.
وی گفت: وجود تاسیسات ریلی کم نظیرو مناسب با حمل و نقل ریلی در راه آهن جلفا و واقع شدن در منطقه آزاد ارس این گمرک را تبدیل به یکی از مهمترین گمرکات کشور کرده است. 
وی همچنین با اشاره به اینکه گمرک پل چوبی که مرز بین المللی مابین ایران و نخجوان بوده ،بصورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد، گفت: گمرک پل چوبی جزو پرترددترین پایانه های کشور از لحاظ عبور نفر می باشد که در بخش امور کامیونهای این گمرک تشریفات ورودی و خروجی کامیونهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی انجام میشود.
وی راهبردی بودن این گمرک را به سبب واقع شدن در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس و همچنین تنها مرز مشترک ایران و ارمنستان در گمرک نوردوز و همچنین نقطه ارتباطی جمهوری خودمختار نخجوان و آذربایجان حایز اهمیت برشمرد.
آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.
گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود وحجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
گمرک منطقه آزاد ارس که تحت نظر گمرک جلفا است، کلیه تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در این منطقه را انجام می دهد و عملکرد مثبت گمرک در این منطقه در توسعه آن نقش مهمی داشته است.
گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشورهای CIS و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.
فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر می باشد.
شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.

پژوهشیار