مدیر گروه تولید، تجاری سازی زیست فناوری معاونت علمی خبر داد؛

تعیین چشم انداز ۱۰ ساله برای جهش «اقتصاد غذا» با فناوری

1401/06/07 - 11:55 - کد خبر: 73139
لبنیات

نصر: مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: درصدد برامدیم تا چشم انداز ۱۰ ساله برای تحقیق فناوری های حوزه مواد غذایی را تهیه کنیم.

به گزارش نصر، علیرضا خاکدامن گفت: چند سالی است ستاد توسعه زیست فناوری ومرکز طرح‌های کلان ملی از پروژه‌های زیست فناورانه مرتبط با امنیت غذایی و کشاورزی حمایت می‌ کند.
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: اما از سال ۹۸ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر امنیت غذایی، این حوزه با جدیت بیشتری در معاونت علمی و فناوری پیگیری شده است.
وی خاطر نشان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری با جدیت بیشتری اقدام به شناسایی تمام فناوری‌های موجود در دنیا در زنجیره ارزش کشاورزی-غذا (به طور کلی شامل نهاده‌های تولید، تولید در مزرعه، فرآوری و توزیع و فروش)، کرده ضمن اینکه چالش‌ها و موانع توسعه فناوری در این بخش را مورد بررسی قرار داده است.
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه در این راستا موفق شدیم برنامه کلانی تدوین کنیم، گفت: این برنامه‌ها و مأموریت‌ها در قالب طرح «جهش اقتصاد غذا» طی سال گذشته در قالب نامه‌ای به رئیس جمهور ارائه شد.
وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور نیز از سال گذشته به اجرای این برنامه تاکید کردند و معاونت علمی و فناوری نماینده اجرای این طرح شد، گفت: جهش اقتصاد غذا به شرط مأموریت گرایی سایر دستگاه‌ها قابل اجرا است؛ اکنون تأمین مواد غذایی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما لازم است که وزارتخانه‌های دیگر هم به این حیطه ورود کنند.
به گفته مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، هر چه این هم افزایی بیشتر باشد، پتانسیل ارزی بیشتری ایجاد می‌شود و میزان تولید غذا در کشور افزایش می‌یابد که همین موضوع صادرات بیشتر را فراهم می‌آورد.
خاکدامن با بیان اینکه چشم انداز ۱۰ ساله‌ای برای این مأموریت‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: در این برنامه ۱۰ ساله، برخی فناوری‌ها در کوتاه مدت توسعه می‌یابند اما برخی دیگر به دلیل پیچیدگی و عمق فناوری نیازمند تحقیقات بیشتر و توسعه در سالهای انتهایی برنامه است.
وی با اشاره به ویژگی این برنامه و مأموریت گفت: البته که طی این ۱۰ سال شاید فناوری‌ها و برنامه‌های دیگری به فراخور زمان اضافه شود تا بتوانیم جهش اقتصادی غذا را داشته باشیم. باید در این مسیر علاوه بر دستگاه‌ها، دانشگاه، شتابدهنده ها و … نیز باید همکاری کنند تا مأموریت‌های جهش اقتصادی غذا محقق شود. هر نهادی که پیشنهادی داشته باشد نیز می‌توانیم در صورت امکان به مأموریت‌ها اضافه کنیم.
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در خصوص تأثیر فناوری در جهش اقتصاد غذا گفت: هوشمندسازی، استفاده از بیگ دیتاها، ربات‌ها، پلتفرم‌های مختلف و… می‌تواند مدیریت و راندمان را افزایش دهد که در این برنامه گنجانده شده است.
خاکدامن ادامه داد: با توجه به رسالتی که معاونت علمی و فناوری دارد طی این سال‌ها سعی داشته این ابزارها را برنامه ریزی و مدیریت کند و اکنون این اکوسیستم به خوبی توسعه یافته و می‌توان از آن برای دانش بنیان کردن صنعت کشاورزی و غذا و نفوذ فناوری در این حوزه‌ها استفاده کرد.
وی افزود: در همین راستا، ستاد توسعه زیست فناوری، مأموریت دارد تا فناوری‌های توسعه یافته در دنیا در حوزه‌های کشاورزی و غذا را تهیه کند و آنها را بر اساس نیاز بازار و امکان تجاری سازی اولویت بندی و برنامه ریزی کند.
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه تا کنون بیش از ۵۰۰ فناوری شناسایی شده و در مرحله تطبیق با نیاز بازار است، گفت: در این برنامه تمام جنبه‌های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری توسط بخش‌های دولتی و خصوصی را مشخص کرده ایم. زیرا انجام این برنامه نیازمند مشارکت بخش خصوصی از جنبه‌های مختلف مانند سرمایه گذاری و اجرای عملیات است.
انتهای پیام/

پژوهشیار