استارت آپ چيست  و چگونه استارت آپ خود را راه اندازی کنيم؟

1401/06/06 - 17:01 - کد خبر: 73086
استارتاپ

نصر: استارت آپ واژه ای جدید در حوزه کسب و کار بخصوص در کشور ما به حساب می آید و با توجه به فعالیت های جدید  در بخش های فن آوری اطلاعات (IT)  به اشتباه آن را مختص آن می دانند ولی در اصل  هیچ تاکیدی در زمینه فعالیت های آن نشده است.

 اما استارت آپ چیست؟  استارت آپ به نوعی کسب و کار نوپا اطلاق می شود که در آستانه توسعه قرار دارد. این شرکت ها معمولاً کوچک هستند و توسط تعداد محدودی از موسسین و یا موسس خود تامین مالی می  شوند. این شرکت ها محصولات یا خدماتی را ارائه می کنند که تا به حال در بازار عرضه نشده اند ویا اینکه به شکلی مناسب به بازار عرضه نشده اند.
درمراحل ابتدایی هزینه های شرکت های استارت آپ از درآمد آنها بیشتر خواهد بود، چرا که بیشتر تمرکز بر توسعه، تست و بازاریابی ایده می باشد. در مراحل ابتدایی این شرکت ها از طریق روش های سنتی تغذیه می شوند که این می تواند از طریق بانک ها، شتاب دهنده ها و شخصیت های حقوقی و حقیقی باشد. پس از گذشت زمان و ثابت کردن این موضوع که شرکت پتانسیل لازم را جهت رشد دارد، سرمایه گذاران بزرگ جهت تامین مالی این شرکت ها در قبال انتقال بخشی از مالکیت شرکت به خود اقدام می کنند.
 
ازکجا شروع کنیم
اما در ابتدا برای راه اندازی یک استارت آپ باید از کجا شروع کنیم؟ این قسمت مهم ترین و سخت ترین بخش در راه راه اندازی یک استارت آپ است، و آن پیدا کردن ایده ای ناب است. در حال حاضر در همه دنیا و در ایران تعداد زیادی از افراد وجود دارند که فکر می کنند دارای ایده ای جدید هستند که می تواند دنیا را تغییر دهد. اما اکثر این ایده ها رنگ آفتاب را نمی بینند چرا که آن ایده نمی تواند پاسخگوی مشکلات مصرف کننده باشد و یا اینکه آن ایده قبلاً جایی استفاده شده است. نیاز نیست که ایده شما درخشان باشد، تنها چیزی که شما باید به آن توجه کنید این است که ایده شما راه حلی برای مشکلات افرادی باشد که در زندگی واقعی با آن مواجه هستند و در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد که در بین هیاهوی دیگر ایده ها گم نشود.
راههای متفاوتی جهت رسیدن به یک ایده مناسب وجود دارد. یک دفترچه جهت نوشتن در جیب بغل خود داشته باشید. هر زمان که با مشکلی برخورد کردید آنرا در دفترچه بنویسید. بعنوان مثال «من از تمیز کردن منزل خود متنفرم» یا «من متنفر هستم که ساعت ها در کنار خیابان منتظر تاکسی بایستم» یا «من نمی توانم پول اجاره خانه خود را بپردازم» یا «چگونه می توانم یک هتل مناسب پیدا کنم». مشکلات بزرگ و کوچکی در سر تا سر دنیا وجود دارد که یکنفر باید به آنها پاسخ دهد و این باعث تاسیس شرکت هایی مانند اوبر، رومبا و ایر بی ان بی شد.
یک راه دیگر ایجاد مشکل است. بسیاری از استارت آپ ها به سراغ مشکلاتی رفتند که افراد از وجود آنها خبر نداشتند و این خود یک نوآوری بود. مثال اینگونه استارت آپ ها می تواند مایکروسافت، اپل، فیسبوک و تسلا باشد. تمامی این شرکت ها در یک چیز مشترک هستند و آن نوآوری و ایجاد محصولی است که قبل از آن به وجود آن نیازی توسط افراد دیده نمی شد.
علاوه بر این شما باید آنقدر به ایده خود متعهد باشید که بخواهید در مورد آن بیشتر یاد بگیرید. این مهم ترین بخش پازل است. انجام تحقیقات زیاد و یادگیری در مورد آن مانند ساختن لبه های پازل است که برای شما پایه و اساس لازم را جهت ساخت و پرداخت ایده فراهم می کند. شما باید در مورد بازار بیشتر بدانید. بعنوان مثال اینکه آیا خرده فروشان، محصول شما را می پذیرند؟ چگونه محصول خود را به دست مصرف کنندگان برسانید؟ مشتری ایده آل شما کیست؟ رقیبان شما کیستند؟ چقدر حاضرید برای رفع آن مشکل هزینه کنید؟ بروید و از افراد سوال کنید. ابتدا با دوستان و آشنایان خود شروع کنید اما در نهایت به مراکز خرید و یا مکانهایی که مشتری ایده آل شما در آن مکان خواهند بود مراجعه کنید. کتاب، مجله و مقالات آنلاین و یا هرچیزی که باعث ارتقاء دانش شما در این زمینه شود بخوانید.

ویژگی های یک کسب و کار نوپا و جدید  (استارت آپ)چیست؟
1- محصولی مناسب بازار ارائه دهید
فروش یک محصول یا خدمت که مشتری به آن نیاز داشته باشد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بازار هدف شما علاوه بر اینکه باید مایل باشد محصول شما را خریداری کند، باید توانایی لازم در پرداخت آن را نیز داشته باشد. این موضوع به نظر بسیار ساده و مشخص است، اما همچنان بسیاری از استارت آپ ها در این راه شکست می خورند.

2- ابتدا از بازارهای کوچک جهت تست محصول استفاده کنید
فقط به این دلیل که متوجه شدید محصول یا خدمت شما برای یک بازار بزرگ مناسب است، به این معنی نیست که باید با تمام توان وارد آن شوید. حداقل نه برای شروع. همانطور که یکی از موسسان پی پال و سرمایه گذار اولیه فیسبوک پیتر تیل جدیداً در دانشگاه استمفورد به دانشجویان گفت:
«بزرگ ترین اشتباه برای یک استارت آپ جوان آن است که از ابتدای کار به سراغ بازارهای بزرگ برود. این بدان معنی است که شما بصورت صحیح دسته بندی نکرده اید. و شما از هر طرف با رقیبان مختلف مواجه خواهید شد»

3-  پیش از شروع در مورد فرهنگ سازمانی فکر کنید
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط فوربز، زمانیکه تنها دوسال از عمر شرکت می گذرد، نزدیک به 50 تا 60 درصد کارمندان، آن شرکت را ترک کرده اند.
این موضوع بیشتر به مدیریت ضعیف بر می گردد که بصورت مستقیم با فرهنگ در ارتباط است. به طور سنتی، یک فرهنگ، چیزی به جز مجموعه ای از باورها نیست. در نتیجه، فرهنگ یک سازمان ساخته شده از پیش فرض هایی است که مدیریت سازمان به آنها اعتقاد دارد.

4-  بازخوردها را جدی بگیرید
یکی دیگر از خصیصه های یک استارت آپ موفق، توانایی آنها جهت ایجاد تغییرات لازم در اثر بازخورهاست. خواه این بازخور از طرف سرمایه گذاران، مشاوران یا مشتریان باشد، آنها مبادرت به استخراج نکات کلیدی از باز خورها می کنند تا بدین وسیله محصول، سرویس و مدل کسب و کار خود را بهبود بخشند.

5-  تمرکز خود را از دست ندهید
وقتی شما از صفر شروع می کنید، بخصوص با تیمی کوچک، بسیار راحت است که پروژه های مختلفی را در یک واحد زمانی انجام دهید. پروژه هایی که شاید شرکت های قدیمی و بزرگ ماه ها طول بکشد تا انجام دهند را در چند هفته با اتمام می رسانید اما اینکار استارت آپ شما را در همان قدم های اول از بین می برد.

6-  شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید
در نهایت استارت آپ های موفق به چیزی بیشتر از بدست آوردن مشتری فکر می کنند و سعی می کنند به سمت ایجاد انجمن های آنلاین پیشروند. آنها قادر نیستند همانند همتایانی که در صنعت خود پیشکسوتند رفتار کنند و به برنامه وفاداری برند که دهه ها زمان نیاز دارد تکیه کنند، در عوض آستین های خود را بالا زده و با بازار هدف خود ارتباط برقرار می کنند.

چگونه شریک مناسب برای شروع استارت آپ خود را پیدا کنیم
یک مشکل متداول در بین کارآفرینان این است که دارای مهارت های لازم جهت انجام کلیه مسئولیت های استارت آپ خود نیستند. البته می توان آنها را برونسپاری کرد و یا افرادی را استخدام کرد اما این بدان معناست که وقت و هزینه بیشتری را صرف کنند که در اکثر مواقع فاقد هر دو هستند. جواب صحیح به این مشکل پیدا کردن یک شریکی است که مکمل شما باشد.
اما چگونه یک شریک مناسب پیدا کنیم؟ انتظار نداشته باشید دیگران این شخص را برای شما پیدا کنند. این شما هستید که نفری را پیدا کنید که دارای ارزش های مشترک و شور اشتیاق نسبت به کسب و کار شما داشته باشد. برای اینکار نیاز است به موارد ذیل را توجه کنید:

1- سعی کنید یک تعریف شغلی برای شریک ایده آل خود بنویسید
بهترین دوست شما، همسر شما یا اعضاء خانواده شما مناسب ترین انتخاب ها نخواهند بود پس از اینجا شروع نکنید. به نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود نگاه دقیقی بیندازید و بر اساس آن مهارت ها و تجربیات شریک خود را جهت تکمیل مهارت های خود بنویسید.

2-  همانطور که سعی می کنید برای کسب و کار خود با سرمایه گذاران بالقوه ارتباط برقرار کنید سعی کنید برای شریک خود نیز اینکار را انجام دهید
محل مناسب برای اینکار، کنفرانسهای صنعتی، انجمن های کار آفرینی و دروه همی های تخصصی می باشد که هم برای پیدا کردن شریک و هم سرمایه گذار بسیار مناسب است. و یا بصورت آنلاین عمل کنید، از لینکدین برای یافتن افرادی که مطابق با ملاک های شما هستند استفاده کنید.

3- شرکت در فعالیت های کارآفرینی دانشگاه ها
شرکت در این مجامع فرصت بسیار خوبی برای پیدا کردن شریکی مناسب می باشد. دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده، هم انرژی زیادی برای شروع کسب و کار دارند و هم دانش آن  ها می تواند در زمینه های مختلف به استارت آپ کمک کند.

4-  پیگیری کنید که از همکاران قبلی شما کسی علاقمند است
اگر شما از توانایی ها و ظرفیت شخصی همکارنتان در محل کار قبلی خود راضی بودید. اکنون زمان آن است که مجدداً با آن ها تماس بگیرید و علاقمندی همکاران قبلی خود را مبنی بر همکاری جویا شوید.

5- جستجو را در خارج از محل کار انجام دهید
پیدا کردن شخصی که با شما از لحاظ هم فکری و منافع مشترک مطابقت داشته باشد در خارج از محل کار شما ممکن است. سعی کنید سرگمی ها و ورزش هایی را انتخاب کنید که به وسیله آنها بتوانید با اشخاص جدید آشنا شوید. فراموش نکنید که شراکت تجاری یک رابطه طولانی مدت است در نتیجه سعی کنید زمان لازم را صرف کنید تا شخص مناسب را برای اینکار انتخاب کنید.

6- مذاکرات لازم و مستند سازی مسئولیت ها را درهمان اوایل انجام دهید
مهم نیست که شما چقدر با هم برابرید، تنها جای برای یکنفر برای پست مدیریت عامل شرکت باز است، کسی که باید تصمیمات سخت را بگیرد و در زمان هایی که اختلاف نظر وجود دارد، مدیر باید تصمیم نهایی را بگیرد و مسئولیت تصمیم نیز با مدیر است و در صورتی که اشتباه کند باید به هیات مدیره یا هیات موسس پاسخگو باشد.

 چگونه برای  کسب و کار نو پای خود کارمند استخدام کنیم
استخدام سخت است اما استخدام برای استارت آپ ها سخت تر است. این شرکت ها بعنوان نهادی نوپا با گردش مالی محدود در صورت استخدام افراد اشتباه ممکن است منجر به شکست آنها شود. در نتیجه شما در این زمینه باید حساس باشید و سعی کنید بهترین استعداد ها را جذب کنید. در زیر به پاره ای موارد جهت استخدام اشاره شده است:

 شرکت خود را با یک ماموریت و چشم انداز بسازید
در روز های ابتدایی فعالیت استارت آپ خود، شما به منابع مالی که حقوق های بالا بدهید دسترسی ندارید. برای اینکه افراد با استعداد را مجاب کنید که به شرکت شما بپیوندد ، نیاز است که شرکت را مجهز به یک ماموریت و چشم اندازی فوق العاده نمایید. بعنوان موسس شرکت، شما باید بتوانید چشم انداز بلند مدت خود را با کارکنان بالقوه خود به اشتراک بگذارید و شرکت خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید. «شما می خواهید تا آخر عمر خود آب شکر بفروشید، ویا می خواهید به من ملحق شوید و دنیا را تغییر دهید؟» این سوالی است که استیو جابز در زمان استخدام جان اسکولی، مدیر اجرائی پپسی در آن زمان، در حین استخدامش در اپل به وی می گوید.

 طرفداران خود را استخدام کنید
استخدام طرفداران به این معنی است که شخصی استخدام کنید که گویی شرکت مال خود اوست و به ایده شما ایمان دارد. در نتیجه، از اشخاص معمولی برای شما سخت تر کار خواهد کرد. همچنین این افراد مناسب بازاریابی کلامی می باشند. اگر آنها واقعاً از کار کردن برای استارت آپ شما لذت ببرند به طور یقین برای دوست های خود نیز از شما بازخورد مثبت خواهند داد و آنها نیز مایل خواهند شد که برای شما کار کنند. اگر طرفداران شما دارای مهارت لازم نیستند سعی کنید به هر ترتیب جایی برای آنها پیدا کنید. نگرش در برخی موارد می تواند مهارت شغلی باشد.

 استخدام کارمند از راه دور را در نظر بگیرید
در صورتیکه نمی توانید استعداد های مورد نیاز خود را بصورت محلی پیدا کنید سعی کنید از راه دور اقدام به اینکار کنید. از راه دور به این معنی است شما می توانید به دنیایی از استعداد ها در سرتا سر دنیا دسترسی داشته باشید. اما اگر این روش نیز نمی تواند پاسخگوی نیاز شما باشد می توانید نسبت به استخدام بصورت پاره وقت اقدام نمایید.

 سعی کنید از شما تعریف کنند
تعریف هایی که دیگران از محیط کار شما می کنند می تواند وسیله ای برای جذب استعداد های درخشان باشد. اگر کارمندان کنونی شما از محل کار خود راضی هستند، در این مورد قطعاً با دوست های خود صحبت خواهند کرد. ساخت و حفظ یک فرهنگ سازمانی عالی، می تواند عاملی جهت کارکردن دیگران در این محیط باشد. افرادی که از کار، همکاران و محیط کار خود لذت می برند، به شدت کار می کنند و برای شرکت ارزش آفرینی خواهند کرد.

 از روز اول برندسازی کنید
یکی از دلایلی که اشخاص مایل هستند برای شرکتی کارکنند، پرطرفدار بودن برند شرکت است. هر شخصی مایل است که در حرفه خود پیشرفت کند در نتیجه مبادرت به سرمایه گذاری در این راه می کند، یکی از این روش ها کار کردن برای برند های جدیدی است که فرصت رشد مناسبی را دارند. این موضوع از اهمیت بالای برخوردار است که شما دائماً و بصورت موثر برای شرکت خود در رسانه های اجتماعی و بلاگ ها و ملاقات ها بازاریابی کنید و به افراد نشان دهید که کار کردن برای شما چقدر می تواند خوب و موثر باشد.

 بر روی استعداد های موجود خود تکیه کنید
افراد با استعداد مایلند با افراد با استعداد دیگر کار کنند. آنها علاقمند به رشد مداوم هستند و اطراف افراد با استعداد بودن باعث الهام بخشی و ایجاد انگیزه حرکت به سمت جلو می شود. یاد گیری از یکدیگر و جشن گرفتن موفقیت دیگران به ایجاد حرکت کمک می کند. و زمانیکه شما دارای استعدادهای قوی هستید، برای شما راحت تر خواهد بود که استعداد های ناب را جذب کنید.

 پروژه های چالش برانگیز ارائه دهید
افراد با استعداد علاقه به وقت تلف کردن با پرژه های خسته کننده ندارند. آنها می خواهند به چالش کشیده شوند، پس سعی کنید به آنها پروژه های بزرگ، محرک و با اهداف جاه طلبانه ارائه دهید. مطمئن باشید آنها از عهده اینکار برآمده و از شما ممنون خواهند شد.

   بصورت مداوم در رویدادهای گوناگون صحبت کنید
شما می توانید در جهت شکار افراد با استعداد مورد نظر خود در رویداد ها و ملاقات ها سخنرانی کنید. تعاملیاتی که در سخنرانی شما صورت می گیرد، فرصت مناسبی را جهت ارائه شرکت و دیدگاه های شما به همکاران بالقوه آینده ایجاد می کند. بعلاوه این مکان ها فرصتی را جهت ارتباطات بیشتر ایجاد می کنند.
 
محسن پاکزاد
انتهای پیام/

پژوهشیار