آتش گرما به جان دومین اقتصاد بزرگ دنیا افتاد/

خشکسالی بی سابقه در چین

1401/06/06 - 16:53 - کد خبر: 73080
بحران خشکسالی

نصر: خشکسالی بی‌سابقه و موج گرمای ۱۱هفته‌ای در چین باعث اختلال گسترده در منطقه‌ای شده که بیش از سه‌چهارم تولید برق آن به سدها وابسته است.

به گزارش نصر، در چونگ کینگ، یک کلان‌شهر در جنوب غربی با حدود ۲۰میلیون نفر جمعیت، دمای هوای هفته گذشته به ۴۵درجه افزایش یافت. این اولین باری است که چنین دمایی ثبت می‌شود. این موضوع موجب تعطیلی کارخانه‌ها و تاخیرهای لجستیکی در این کشور شده است.
کارخانه‌های مونتاژ خودرو و کارخانه‌های الکترونیک در جنوب غربی چین به‌دلیل کمبود برق تعطیل شده‌‌اند. صاحبان خودروهای برقی شبانه در ایستگاه‌های شارژ منتظر هستند تا خودروهای خود را شارژ کنند. سطح رودخانه‌ها در آنجا به قدری پایین آمده‌‌اند که کشتی‌‌ها دیگر نمی‌‌توانند آذوقه حمل کنند.
 به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، خشکسالی بی‌سابقه و موج گرمای ۱۱هفته‌‌ای باعث اختلال گسترده در منطقه‌‌ای شده است که بیش از سه‌چهارم تولید برق آن به سدها وابسته است. تعطیلی کارخانه‌ها و تاخیرهای لجستیکی مانع از تلاش‌‌های چین برای احیای اقتصاد این کشور می‌‌شود, زیرا رهبر این کشور، شی جین‌‌پینگ، آماده می‌‌شود تا پاییز امسال برای سومین دوره قدرت را به‌دست آورد. حزب کمونیست حاکم در حال حاضر در تلاش برای معکوس کردن کندی اقتصاد در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، ناشی از قرنطینه‌های سخت کوویدِ این کشور و رکود بازار املاک و مستغلات است. جوانان به سختی شغل پیدا می‌‌کنند؛ درحالی‌که عدم اطمینان درباره چشم‌‌انداز اقتصادی، ساکنان را وادار می‌کند به جای هزینه کردن، پس انداز کنند و از خرید خانه‌های جدید خودداری کنند.
اکنون، گرمای شدید با بغرنج شدن منابع برق، تهدید محصولات کشاورزی و رشد آتش‌‌سوزی‌‌ها بر ناامیدی‌‌ها افزوده است. کاهش الکتریسیته از سدهای برق آبی، چین را وادار به سوزاندن زغال سنگ بیشتر کرده است که سهم عمده‌ای در آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌‌ای دارد که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود. بسیاری از شهرهای سراسر کشور مجبور به اعمال خاموشی‌‌های ناگهانی یا محدود کردن مصرف انرژی شده‌اند. در چنگدو، مرکز استان سیچوان، چندین محله بیش از ۱۰ساعت در روز بدون برق بودند. ورا وانگ، یکی از ساکنان چنگدو گفت که نامزدش فقط برای شارژ خودروی الکتریکی خود، یک شب در یک صف طولانی در یک ایستگاه شارژ منتظر ماند. ساعت ۴ صبح بود که به جلوی خط رسید. او گفت: «صف به قدری طولانی بود که از پارکینگ زیرزمینی تا جاده بیرون امتداد داشت.»
فروش قسطی لپتاپ بدون ضامن و پیش پرداخت | پرداخت درب محل
مشاهده
تبلیغ
موج گرما بیش از دو ماه است که وضعیت چین را به‌‌شدت حاد کرده است و از سیچوان در جنوب غربی تا سواحل شرقی این کشور امتداد دارد و «جیوه» را در روزهای زیادی به بالای ۴۰درجه می‌‌فرستد. در چونگ کینگ، یک کلان‌‌شهر گسترده در جنوب غربی با حدود ۲۰میلیون نفر، دمای هوا هفته گذشته به ۴۵درجه افزایش یافت و اولین باری است که چنین میزان بالایی از دما در یک شهر چین در خارج از منطقه بیابانی غربی سین‌‌کیانگ ثبت شده است. گرمای شدید باعث آتش‌‌سوزی در کوه‌ها و جنگل‌‌های حومه چونگ‌‌کینگ شد؛ جایی که هزاران آتش‌‌نشان و داوطلب برای خاموش کردن آتش‌‌ها کار کرده‌‌اند. ساکنان می‌‌گویند که هوا بوی دود تند می‌‌دهد.
خشکسالی باعث خشک شدن ده‌ها رودخانه و مخازن در منطقه شده و ظرفیت تولید برق آبی سیچوان را به نصف کاهش داده است و به تولید صنعتی لطمه می‌‌زند. فولکس‌‌واگن کارخانه ۶۰۰۰نفری خود در چنگدو را طی یک هفته و نیم گذشته تعطیل کرد و تویوتا به‌طور موقت فعالیت در کارخانه مونتاژ خود را به حالت تعلیق درآورد. فاکس‌‌کان، تولیدکننده غول پیکر تایوانی لوازم الکترونیکی و «سی‌‌ای-تی‌‌ال» بزرگ‌ترین سازنده باتری خودروهای الکتریکی در جهان، هر دو تولید را در کارخانه‌های مجاور کاهش داده‌‌اند. در اِژو، شهری در مرکز چین در نزدیکی ووهان، رودخانه یانگ تسه اکنون در پایین‌ترین سطح خود در این زمان از سال، از ۱۸۶۵ است.
پیپلز دیلی، روزنامه اصلی حزب کمونیست، در ۱۹اوت گزارش داد که رودخانه یانگ تسه به همان سطح متوسطی که معمولا در پایان فصل خشک زمستان می‌‌رسد، کاهش یافته است. اما اختلالات ناشی از کمبود نیروگاه‌های آبی بسیار دور از جنوب غربی، از جمله در شهرهای شرقی چین که متکی به برق آبی هستند، احساس می‌‌شود. برخی از کارخانه‌ها و ساختمان‌های تجاری در شهرهایی مانند هانگژو و شانگهای در حال جیره‌‌بندی برق هستند. کوین نی، یک کارمند بازاریابی آنلاین در هانگژو، گفت که هوای دفتر او خفه است؛ زیرا تعداد کمی از دستگاه‌های تهویه مطبوع مجاز به کار هستند.
او گفت: «ما باید یخ بخوریم و نوشیدنی‌‌های یخی بنوشیم. من فقط دستانم را روی یخ‌‌ها می‌‌گذارم، این بیشتر مرا خنک می‌‌کند.» کاهش سطح آب در رودخانه‌های اصلی که به مراکز اصلی حمل‌‌ونقل منطقه خدمت می‌‌کنند نیز منجر به تاخیر در سایر نقاط زنجیره تامین شده است. سطح رودخانه یانگ تسه به حدی کاهش یافته است که بسیاری از کشتی‌‌های اقیانوس‌‌پیما دیگر نمی‌‌توانند به بنادر بالادست برسند. حوضه یانگ تسه بالایی معمولا نیمی از کل بارندگی سالانه خود را فقط در ماه‌های ژوئیه و اوت دریافت می‌‌کند. بنابراین کم شدن باران‌‌های امسال ممکن است به معنای انتظار طولانی برای آب بیشتر باشد. این امر چین را وادار می‌کند تا تعداد زیادی از کامیون‌ها را برای حمل محموله‌های خود متوقف کند. یک کشتی می‌تواند به ۵۰۰کامیون یا بیشتر برای جابه‌جایی محموله خود نیاز داشته باشد.
حتی راجرز پی، تحلیلگر مواد غذایی و کشاورزی در «تری‌‌ویوم» یک شرکت مشاوره پکن گفت: «ما چند ماه از حمل‌ونقل واقعا کارآمد را از دست می‌‌دهیم.» موج گرما و خشکسالی نیز شروع به افزایش قیمت مواد غذایی در چین کرده است؛ به‌‌ویژه برای میوه و سبزیجات. مزارع و باغات کشاورزان در حال پژمرده شدن است. سیچوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو سیب، آلو و سایر میوه‌ها در چین است و جایگزینی درختان میوه‌‌ای که می‌‌میرند، پنج سال طول می‌‌کشد. قیمت «بوک‌‌چوی»، یک کلم محبوب، در این ماه در ووهان تقریبا دو برابر شده است. پی گفت: «این درد اقتصادی بیشتری ایجاد می کند که آخرین چیزی است که رهبری چین می‌خواهد ببیند.» وزارت کشاورزی و امور روستایی و چهار بخش دیگر روز سه‌‌شنبه با صدور یک اخطار اضطراری هشدار دادند که خشکسالی یک «تهدید شدید» برای برداشت پاییزه چین است. کابینه چین روز چهارشنبه ۵/ ۱میلیارد دلار برای امدادرسانی و کمک به کشاورزان برنج در بلایای طبیعی و ۵/ ۱میلیارد دلار دیگر برای یارانه کلی مزارع تصویب کرد.
دولت از مقامات محلی خواسته است که به دنبال منابع آب بیشتری باشند و برق بیشتری را برای حمایت از کشاورزان و ترویج کاشت سبزیجات برگ‌‌دار که بسیار فاسدشدنی هستند، در شهرهای بزرگ اختصاص دهند. از خودروهای آتش‌‌نشانی برای پاشیدن آب در مزارع و رساندن آب به مزارع پرورش خوک استفاده شده است.
آکادمی آموزش زبان انگلیسی دکتر کریمی
فرم مشاوره
تبلیغ
آب و هوای شدیدا گرم در سراسر چین نیز پیامدهای بالقوه‌ای برای تلاش‌‌های جهان برای توقف تغییرات آب و هوایی دارد. پکن تلاش کرده است حداقل بخشی از انرژی آبی از دست رفته ناشی از خشکسالی را با افزایش استفاده از نیروگاه‌های زغال سنگ جبران کند. استخراج داخلی زغال سنگ چین در سطح یا نزدیک به رکورد بوده است و داده‌های گمرک نشان می‌‌دهد که واردات زغال سنگ از روسیه در ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. اما اتکای چین به سوخت فسیلی سوالاتی را درباره تعهد این کشور به کاهش رشد انتشار کربن ایجاد می‌‌کند. «ما جون» مدیر موسسه امور عمومی و محیط زیست یک گروه زیست‌‌محیطی پکن گفت: «در کوتاه‌مدت در چین، درک بسیار بسیار دردناک این است که فقط زغال سنگ می‌‌تواند به‌عنوان پایه تامین برق باشد.» او گفت که استان سیچوان صنایع انرژی‌‌بر مانند تولید مواد شیمیایی را برای سال‌های متمادی با قیمت‌‌های بسیار پایین برق جذب کرده است و برخی از این صنایع به‌دلیل ناکارآمدی، برق را هدر داده‌‌اند. با این حال «ما» درباره جهت‌‌گیری استراتژی اقلیمی چین اظهار خوش‌بینانه‌‌ای کرد و گفت که در میان‌مدت، چین به اهداف کربن و انرژی‌‌های تجدیدپذیر بسیار متعهد است.
دولت به دنبال کاهش اثرات گرمایش جهانی بر اقتصاد خود بوده است. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، وزارت برنامه‌‌ریزی اقتصادی چین، زمستان گذشته یک گروه کاری را برای تجزیه و تحلیل اثرات تغییرات آب و هوایی بر صنایع مرتبط با آب مانند سدهای برق آبی تشکیل داد. اد کانینگهام، مدیر ابتکار انرژی و پایداری آسیا در مدرسه کندی هاروارد گفت: «در‌حالیکه چنین تلاش‌‌هایی ممکن است به چین کمک کند تا بقای برنامه‌های انرژی تجدیدپذیر را حفظ کند، اما ممکن است چین را به محدود کردن سوزاندن زغال سنگ در سال جاری به‌عنوان یک راه‌حل سریع ترغیب نکند.» کانینگهام افزود: «آنها با زغال سنگ راحت‌تر هستند و واقعیت این است که تا وقتی کمبود آب وجود دارد، از زغال سنگ استفاده می‌‌کنند.»

پژوهشیار