معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

اصلی‌ترین مسئله در موضوع جوانی جمعیت، مسائل فرهنگی است

1401/06/06 - 14:03 - کد خبر: 73045
حجت الاسلام رضا عزت زمانی

نصر: عزیت زمانی محرم ۱۴۰۰ را نقطه آغازین فعالیت سازمان در عرصه جوان سازی جمعیت بیان کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جوان سازی جمعیت فعالیت خواهد کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری که امروز در محل معاونت فرهنگی این سازمان برگزار شد اظهار داشت: مساله جمعیت از یک سو بحرانی برای نسل بشر و از سوی دیگر برای پیشبرد و آبادانی کشور ایران یکی از مسائل مهم کلیدی به شمار می‌رود. امروز دشمنان بشریت در طول این سال‌ها با وارد کردن ضربه اساسی به خانواده و عناصر آن از نابود سازی جایگاه مادر تا بر هم زدن روابط عاطفی اعضای خانواده تا از بین بردن نسل از هیچ فتنه‌ای فروگذار نکرده است. دشمنان همه اهدافشان از بین بردن نسل‌ها و دستاوردها است.
وی افزود: امروز وقت زیادی نداریم که از این مساله کلیدی و اساسی که شاید ریشه‌ای و پایه‌ترین مساله فرهنگی کشور به شمار می‌رود بی توجه عبور کنیم. همه نظامات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی کشور وابسته به این عنصر حیاتی است. انسان به عنوان پیشرو و عنصر خلقت وجودش و حضورش کلیدی‌ترین مسأله‌ای است که همه بشریت باید برای احیای آن تلاش کنند.
عزت زمانی گفت: در برهه از زمان به دلیل مساله و مشکلاتی که در کشور وجود داشت باید با اجرای قوانین و نظاماتی حجم بالای جمعیت کنترل می‌شد، شاید یک دوره ۵ الی ۱۰ ساله برای حل این مساله کافی بود اما فراموشی و سهل انگاری که صورت گرفت این امر ادامه پیدا کرد و امروز شاهد کاهش جمعیت در کشور هستیم. می‌طلبد امروز با مجاهدت و باور مردم و مسؤولان این مشکل را که کشورهای بسیاری را زمین گیر کرده است را حل کنیم.
رئیس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مردم مسیر ایجاد و تربیت نسل و حفظ نسل آینده را تکلیف خود می‌دانند عنوان کرد: مسؤولان نیز باید با جبران گذشته از فرصت و زمان باقی مانده برای جوان سازی جمعیت استفاده کنند. در دوره جدید مجلس با وجود دغدغه‌ای که در عرصه جمعیت وجود داشت قانونی را به عنوان قانون خانواده و جوانی جمعیت تصویب کرد و تلاش شد بخش‌های مختلفی را برای تشویق مردم و جبران بعضی از کمبودها که در این عرصه وجود داشت را رفع کند.
وی افزود: بخش مهمی از مواد این قانون مربوط به مسائل اقتصادی است تا نیازهای خانواده به واسطه این قوانین جبران شود البته ما در نظام اعتقادی خود معتقد هستیم که خداوند روزی را می‌رساند و هر انسانی که پا به این جهان می‌گذارد متکفل روزی اش پروردگار است. بسیاری از کشورهای دنیا مشوق‌های اقتصادی، ارزشی و… را برای فرزندآوری به کار بردند اما نتوانستند در این زمینه موفق شوند از این رو اصلی‌ترین مساله در جوانی جمعیت مربوط به مسائل فرهنگی است زیرا اگر گره‌های فرهنگی یک جامعه باز نشود و گفتمان یک موضوعی در جامعه جریان پیدا نکند آن معضل فرهنگی حل نمی‌شود. امروز رسانه‌های معاند داشتن سگ و جایگزین کردن حیوان به جای فرزند را برخلاف کشورهای خودشان در کشور ما تبلیغ و تشویق می‌کنند.
عزت زمانی با اشاره به اینکه در این قانون قریب به ۱۰ قانون به مباحث فرهنگی در زمینه جوانی جمعیت و فرزندآوری پرداخته است بیان داشت: سازمان تبلیغات عضو کارگروه‌هایی است که در این زمینه قرار است نقش ایفا کند و همچنین در بعضی از کارگروه‌ها سازمان تبلیغات متولی اصلی به شمار می‌رود.

محرم ۱۴۰۰ نقطه آغازین فعالیت سازمان در عرصه جوان سازی جمعیت
رئیس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی به اقدامات سازمان در جوان سازی جمعیت اشاره و عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از محرم سال گذشته به صورت جدی و واقعی و همه جانبه نسبت به مساله خانواده و جوان سازی جمعیت ورود داشت به گونه‌ای که شعار و محور حرکت سازمان بر اساس موضوع جمعیت قرار گرفت و همه اقدامات بر محور شعار «نسل به نسل در پناهت هستیم» انجام شد.
وی ادامه داد: محتواهای گوناگون در عرصه جمعیت و جوان سازی از جمله چاپ کتاب‌ها، ساخت کلیپ‌ها و… از سوی سازمان تبلیغات اسلامی تولید شد، آموزش ۱۲ هزار کنشگر و فعال در عرصه جمعیت، برگزاری دوره آموزش مربی، برگزاری وبینارهایی با موضوع جمعیت، تولید عکس نوشته‌ها و پوستر و… از دیگر اقداماتی بود که در این حوزه صورت گرفت. سازمان تبلیغات مهرواره های گوناگونی را نیز تا به امروز برگزار کرد که بخشی از این مهرواره‌ها مربوط به مساله جمعیت می‌شد.
عزت زمانی با بیان اینکه سازمان تبلیغات در بخشی از قانون جوانی جمعیت به صورت مستقیم مسؤولیت دارد، گفت: این قانون سازمان را مکلف کرده تا در زمینه آگاه سازی در زمینه ازدواج و فرزند آوری نقش آفرینی داشته باشد بر همین اساس علاوه بر اقدامات مطرح شده سند جامعی توسط سازمان تبلیغات در حوزه جمعیت و جوان سازی تدوین شد که در آینده در خصوص این سند بیشتر سخن گفته خواهد گفت.
رئیس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین سازمان بر اساس این قانون موظف شد برنامه جامعی جهت حمایت از فعالان حوزه فرزندآوری و ازدواج در قالب هیئات، مساجد و… تدوین کند که تدوین این سند امروز کامل و به ستاد ملی جمعیت ارسال شده است و منتظر طی کردن مراحل آن هستیم تا اجرا و حمایت‌ها انجام شود. همچنین سازمان با دعوت از تمام کنشگران و فعالان حوزه جمعیت اقدام به برگزاری یک رویداد بزرگ کرده طوری که بیش از ۳۰ رویداد در قالب این رویداد برگزار خواهد شد و یک نمایشگاه ملی و فاخری را در چند ماه آینده برپا خواهد کرد تا همه کنشگران و فعالان در این رویداد شرکت کنند. ایده نهایی سازمان این است که باید حلقه‌های میانی از مجموعه‌های گروه‌های مردمی ایجاد شود تا ضمن فرهنگ سازی در این موضوع اتصال بین مجموعه‌های حاکمیتی و منابع و مردم و حقوقشان برقرار شود تا اگر فرزندی متولد شد آغاز مشکلات برای والدین نباشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون، سازمان تبلیغات مکلف است به منظور ترویج و تبلیغ ازدواج از ظرفیت مؤسسات، مساجد، روحانیت و مردم به توسعه واسطه گری در انتخاب همسر با محوریت و مشارکت خانواده‌ها آن هم با رعایت موازین شرعی و قانونی بپردازد. فرهنگ سازی در این زمینه بر عهده سازمان است طرح، نظامات و تقسیم کار در این زمینه آماده و به زودی اعلام خواهد شد. گفتنی است سازمان تبلیغات سامانه مراجعه و ثبت درخواست مجوز مراکز همسان سازی ازدواج را فعال کرده است و از امروز همه فعالان این حوزه که در این بخش فعالیت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی درخواست‌های خود را ثبت و از طریق سازمان ورزش و جوانان مجوز برای آنان صادر شود. بنابراین از امروز هیچ مجموعه‌ای با عنوان همسر گزینی، انتخاب همسر و… نمی‌تواند در فضای مجازی و حقیقی به صورت رسمی فعالیت داشته باشند مگر آنکه برای آن مجوز صادر شود. بر این اساس تنها راه صدور مجوز برای این مجموعه‌ها مراجعه به سایت سازمان است تا از طریق سازمان ورزش و جوانان این مجوزها به مجموعه‌های دارای شرایط اعطا شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار