با هدف تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب انجام می‌شود؛

ساخت راه‌آهن رشت- آستارا با سرمایه گذاری مشترک آذربایجان، روسیه و ایران

1401/06/06 - 12:11 - کد خبر: 73013
راه آهن

نصر: معاون حمل‌و نقل وزیر راه با اعلام هدفگذاری ۳۰ میلیون تنی ترانزیت بین ایران و روسیه در سال آینده،گفت: برای رسیدن به این هدف در نشست مشترک ایران- آذربایجان و روسیه به زودی تفاهم ساخت مسیر ریلی رشت- آستارا با هدف تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب با سرمایه گذاری مشترک سه کشور منعقد می‌شود.

به گزارش نصر، شهریار افندی زاده امروز ( یکشنبه) در نشست خبری در ساختمان دادمان وزارت راه وشهرسازی گفت: متناسب با سیاست دولت سیزدهم دیپلماسی فعالی را برای ارتباط با کشورهای همسایه برعهده گرفته ایم و تفاهمنامه های زیادی را فعال کردیم و تصمیم داریم تجارت ترانزیت با چین و روسیه را گسترش دهیم . 
وی توضیح داد: ایران در چهارراه ترانزیتی قرار دارد. در کریدور شمال- جنوب، روسیه و ایران و هند به عنوان موسس هستند اما رشد چندانی در سالهای گذشته از عبور کلاهای ترانزیتی در این مسیر نداشتیم.
وی گفت: کالاهای عبوری نقش مهمی در افزایش درآمد کشورها دارند. ایران در سال۹۳، ۱۲ میلیون تن ترانزیت را در کریدور شمال- جنوب ثبت کرد اما این رقم در سال ۹۹ به ۵ میلیون تن کاهش و سپس در ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون تن رسید. امسال نیز به ۱۰ میلیون تن عبور کالای ترانزیتی از مسیر ایران خواهیم رسید.
به گفته افندی زاده تمام دیپلماسی خارجی کشور و رییس جمهوری آماده استفاده از موقعیت جدید هستند و در پنج ماه اول امسال توانستیم به پنج میلیون تن ترانزیت برسیم که به نسبت مدت مشابه ۲۵ درصد رشد داریم.
افندی زاده گفت: در کریدور شمال -جنوب که دولت آن رافعال کرده است، حلقه مفقوده رشت به آستارا را داریم که جزو اولویت دولت است و قرار است با سرمایه گذاری روسیه،آذربایجان و ایران این حلقه مفقوده کامل و به شبکه ریلی وصل شود.
وی خبر داد: در نشست آتی در آذربایجان، تفاهم ساخت این شبکه ریلی با حضور روسیه و ایران انجام خواهد شد.
افندی زاده گفت: قرار است فقط ۱۰ میلیون تن بار بین ایران و روسیه و با هدفگذاری ۳۰ میلیون تنی انجام شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار