مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت تشریح‌کرد:

تثبیت جریان تولید خودرو در پنج ماهه نخست سال

1401/06/06 - 11:46 - کد خبر: 73006
عبدالله توکلی لاهیجانی

نصر: مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارهای ثبت شده تولید انواع خودرو در پنج ماهه نخست امسال حاکی از تثبیت جریان تولید در کشور است.

به گزارش نصر، "عبدالله توکلی لاهیجانی" در جریان چهارمین روز از نمایشگاه تحول صنعت خودرو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، دستاوردهای گام نخست طرح تحولی صنعت خودرو را که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت تشریح کرد.
این مقام مسوول افزود: آمارها در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش تولید ون از ۱۲۴ به ۸۰۶ دستگاه (رشد ۵۵۰ درصدی)، افزایش تولید کامیونت، کامیون و کشنده از سه‌هزار و ۵۱۲ به ۹ هزار و ۶۷۸ دستگاه (رشد ۱۷۶ درصدی)، افزایش تولید وانت از ۲۷ هزار و ۹۲۵ به ۴۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه (رشد ۴۶ درصدی) و افزایش تولید مینی بوس و اتوبوس از ۶۶۹ به ۷۴۶ دستگاه (رشد ۱۲ درصدی) است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش خودروهای سواری افزایش تولید از ۳۵۰ هزار و ۲۶۱ دستگاه در پنج ماهه پارسال به ۳۷۰ هزار و ۴۸ دستگاه محقق شد که نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی است.
توکلی لاهیجانی ادامه‌داد: در مجموع تا پایان مردادماه امسال تولید انواع خودرو در کشور با ثبت رشد ۱۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۴۲۲ هزار و ۷۸ دستگاه رسید.
 وی همچنین به کاهش آمار خودروهای موجود در پارکینگ‌های سایپا و ایران خودرو از ۱۳۰ هزار و ۸۵۴ دستگاه در پنج ماهه پارسال به هفت‌هزار و ۶۶۸ دستگاه در مدت مشابه امسال به عنوان دستاوردی دیگر اشاره کرد.
به گفته این مقام مسوول وزارت صمت، افزایش تعداد تحویل خودروی سواری و وانت دو خودروساز بزرگ (سایپا و ایران‌خودرو) از ۳۳۹ هزار و ۴۵۳ به ۴۳۳هزار و ۳۷۷ دستگاه، کاهش تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ از ۳۰هزار و ۷۷۳  به ۲۱ هزار و ۶۴۰ دستگاه در این مدت محقق شده است.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: افزایش تولید خودروی کامل توسط دو خودروساز بزرگ (سایپا و ایران خودرو) از ۸۲هزار و ۴۴۷ به ۳۱۵ هزار و ۸۱۵ دستگاه 
و کاهش تولید خودروی ناقص توسط دو خودروساز بزرگ از ۲۷۶ هزار و ۴۹۱ به ۴۱ هزار و ۵۶۲ دستگاه، قابل اشاره است.
وی اظهار داشت: مطابق آمار چهار ماهه امسال نیز شاهد افزایش تولید موتورسیکلت از ۷۵ هزار و ۳۸۴ دستگاه به ۱۲۶هزار و ۹۰۰  دستگاه بودیم که حاکی از رشد ۶۸ درصدی است.

رونمایی از کتاب طرحی نو در صنعت خودرو
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت یادآور شد: در این نمایشگاه همچنین از کتاب "طرحی نو در صنعت خودرو" که به رویکردهای نوین در صنعت خودروی کشور می پردازد و در گام دوم به توسعه محصول و پوست اندازی پلتفرمی اختصاص دارد، رونمایی شد.
وی، ایجاد هم‌ افزایی و تکمیل زنجیره ارزش پراکنده در سرتاسر کشور از طریق هم افزایی بازیگران عرصه خودروسازی را یکی از مهم‌ترین ارکان این نمایشگاه برشمرد و گفت: صاحب صنعت شدن در بسیاری از کشورها با ایجاد هم‌ افزایی بین همه صنایع اتفاق می‌افتد.
توکلی لاهیجانی در پایان از ایجاد فرصت برای صنعت خودرو و حمل‌ونقل در کشور خبر داد و گفت: فرصت برای برقی سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و حمل‌ونقل اشتراکی از جمله مسائلی است که مدنظر قرار گرفته و در این عرصه شرکت‌های دانش بنیان و قشر تحصیل‌ کرده نقطه قوت ما هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار