با نظارت بهداشتی و کیفی اداره کل دامپزشکی انجام شد:

صادرات ۹ نوع محصول دام و فراورده‌های خام دامی به ۱۰ کشور جهان از استان اردبیل

1401/06/05 - 12:20 - کد خبر: 72868
گوشت قرمز

نصر: مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از صادرات ۹ نوع محصول دام و فراورده های خام دامی به ۱۰ کشور جهان در یک سال گذشته و در دولت سیزدهم طی ۱۶۸ فقره گواهی بین المللی بهداشتی حمل از استان اردبیل خبر داد.

به گزارش نصر، بهلول تکلوی که به مناسبت هفته دولت سخن می‌گفت، افزود: افزایش صادرات فراورده‌های خام دامی از استان در دستور کار قرار دارد و گام های موثری در راستای تداوم صادرات برداشته شده است.
این مقام مسئول دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه صادرات پایدار منوط به نظارت‌های بهداشتی صحیح و دقیق دامپزشکی بر تولید و عرضه محصول با کیفیت است، در تشریح این نظارت‌ها گفت: در طول یک سال گذشته یک میلیون و ۶۸۸ هزارو ۶۳۰ کیلوگرم آلایش غیر خوراکی دام در قالب ۷۰ فقره گواهی بهداشتی بین الملل حمل به کشور ترکیه و ۸۰۲ هزار کیلو گرم پا و پنجه مرغ طی ۲۸ فقره گواهی بهداشتی به کشورهای ویتنام و تایلند صادرات داشته ایم.
مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه نظارت بهداشتی و کیفی بر محصولات و فراورده‌های خام دامی صادراتی یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: در همین مدت ۲۹۲ هزارو ۲۸۳ کیلوگرم عسل تحت نظارت بهداشتی و کیفی این اداره کل و در قالب ۱۷ محموله و گواهی بهداشتی حمل به کشورهای مالزی و عراق صادر شده است.
وی در عین حال از نظارت بهداشتی و کیفی دامپزشکی بر صادرات ۹۱۴ هزارو ۴۰۰ عدد تخم مرغ نطفه دار طی ۱۰ فقره گواهی بهداشتی حمل به کشورهای عراق و ارمنستان و ۵۸۰۰  قطعه ماهی زنده در قالب یک محموله و نیز ۱۰ هزار کیلوگرم دنبه گوسفندی طی یک فقره گواهی بهداشتی حمل به مقصد کشور آذربایجان در این مدت خبر داد.
تکلوی از صادرات به عنوان یکی از شریان‌های اصلی اقتصادی یاد کرد و نظارتهای بهداشتی و کیفی دامپزشکی و ارتقای شاخص‌های بهداشتی را یکی از علل تداوم صادرات منطقه دانست و افزود: در یک سال گذشته ۱۰۰ هزار کیلوگرم آلایش خوراکی دام در قالب ۴ محموله و گواهی بهداشتی بین المللی حمل به مقصد کشور افغانستان و ۴۱۵ هزارو ۸۷۴ کیلوگرم محصولات لبنی طی ۲۵ فقره گواهی بهداشتی به کشورهای آذربایجان و گرجستان و ۲۹۴ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان در قالب ۱۲ فقره گواهی بهداشتی به مقصد کشورهای ارمنستان و قرقیزستان صادر شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان در پایان سخنانش گفت در راستای افزایش و تسهیل روند صادرات استان در حوزه فراورده های خام دامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و مصمم هستیم محصولات تولیدی استان قدرت رقابت پذیری داشته و تولیدات دامی با استانداردهای روز دنیا سازگاری داشته باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار