در دیدار دستیار رئیس‌جمهور روسیه/

تاکید مخبر برگسترش همکاری‌های تهران- مسکو در اجرای طرح راه‌آهن رشت- آستارا 

1401/06/03 - 15:26 - کد خبر: 72751
جلسه

نصر: معاون‌ اول رئیس‌جمهور روابط جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و روسیه را راهبردی توصیف و بر گسترش همکاری‌های تهران- مسکو در اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا تاکید کرد و گفت: اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو و ایجاد جهش در روابط فیمابین جدی است.

به گزارش نصر، «محمد مخبر» ظهر امروز- پنجشنبه در دیدار «ایگور لویتین» دستیار رئیس جمهور روسیه به وجود زمینه‌های متعدد همکاری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ‌ایران و روسیه از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه روابط فیمابین برخوردار هستند و می توانند سطح روابط خود را در زمینه‌های مختلف انرژی، ترانزیت، حمل  و نقل، صنعت و امنیت غذایی ارتقا دهند.
معاون‌اول رئیس‌جمهور بر لزوم گسترش همکاری‌های تهران- مسکو برای اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا  تأکید کرد و افزود: دو کشور باید این طرح را به عنوان یکی از اولویت‌های جدی دنبال کنند چرا که می‌تواند به توسعه همکاری‌های فیمابین در زمینه حمل و نقل و ترانزیت منجر شود.
مخبر به همکاری‌های گسترده‌سیاسی میان ایران و روسیه هم گریزی زد و گفت: دو کشور در مسائل سیاسی هماهنگی‌های خوبی دارند اما سطح روابط اقتصادی دو کشور متناسب با روابط سیاسی نیست که لازم است با اجرای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فیمابین، سطح مناسبات تجاری دو کشور را نیز ارتقا دهیم. 
معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت حل مسائل بانکی میان دو کشور تأکید و تصریح کرد: روابط بانکی پیش نیاز اصلی ارتقای مراودات تجاری دو کشور است و می‌تواند بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فراهم کند. 

تشکیل کمیته‌ ویژه برای پیگیری مسائل پیش روی توسعه ترانزیت تهران- مسکو
مخبر بر اهمیت تلاش جدی دو کشور جهت توسعه حمل و نقل و ترانزیت یادآوری کرد و گفت: لازم است کمیته‌ای ویژه برای پیگیری مسائل پیش روی توسعه ترانزیت و گسترش حمل و نقل فعال شود تا رفع موانع پیش رو با سرعت بیشتری صورت گیرد. 
وی استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاریبین تهران و مسکو را مورد تاکید قرار داد و از مواضع روسیه در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران و همچنین عضو شدن ایران در شانگهای قدردانی کرد. 

تمایل روسیه بر همکاری‌های ترانزیتی
دستیار رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار، مذاکرات خود با مسئولان ایرانی را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این سفر دیدارهای خوبی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران انجام شد تا مشکلات پیش روی همکاری‌های تجاری و اقتصادی برطرف شود. 
«ایگور لویتین» با تاکید بر اینکه روسیه تمایل دارد همکاری‌های خود با ایران را در زمینه حمل و نقل و ترانزیت گسترش دهد گفت: ایران می‌تواند مسیری جایگزین و مناسب برای حمل و نقل باشد و  به عنوان هاب ترانزیت برای روسیه عمل کند.
وی اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا را در توسعه همکاری‌های ترانزیتی دو کشور اثرگذار و مهم دانست و افزود: با اجرای این طرح بخش زیادی از حمل و نقل و ترانزیت روسیه می‌تواند از این مسیر انجام شود.
 انتهای پیام/

پژوهشیار