مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد:

مقام اول آذربایجان شرقی در پوشش شبکه‌ ای فاضلاب شهری

1401/06/03 - 09:53 - کد خبر: 72681
محمد خانی

نصر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، گفت: در ایران متوسط فاضلاب مناطق شهری ۶۵ درصد و در استان ۷۰ درصد بوده و شهر تبریز بعد از اصفهان دومین کلانشهر با ۹۰ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری است که با این حساب وضعیت آذربایجان شرقی از نظر تحت پوشش بودن به شبکه فاضلاب شهری مقام اول کشوری و رتبه دوم در بین کلانشهر می‌باشد.

به گزارش نصر، محمدخانی در جلسه مدیریت بحران شهرستان اهر افزود: در شهرستان اهر نیز از ۴۰ هزار انشعاب آب ۳۲ هزار انشعاب فاضلاب با پیشرفت ۹۶ درصد زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری می باشد و تنها ۵ هزار انشعاب فاضلاب در حال حاضر به شبکه فاضلاب وصل نشده که قطعاً از خروجی فاضلاب این خانوارها پساب ها به جوی ها رفته و باید در این خصوص اقداماتی برای جلوگیری از ورود پساب این منازل به جوی ها انجام شود تا از ماندآب و سایر موارد زیست محیطی و سلامتی آن جلوگیری شود.
وی در خصوص انشعاب آب و موفقیت های به دست آمده در این حوزه گفت: آذربایجان شرقی با ۶۹ شهر و بیش از ۲۷۰۰ هزار روستا دارای پایدارترین وضعیت آب شرب در کشور می باشد که در کشور تنها  ۳ استان وضعیت پایدار دارند. 
خانی افزود: امسال پایدارترین وضعیت توزیع آب در استان را شاهد بودیم به طوری که حتی در کلانشهر تبریز نیز در خصوص توزیع آب شرب مشکل نداشتیم.
وی گفت: متاسفانه در برخی از روستاهای استان در رابطه با توزیع آب شرب به دلیل کاهش منابع آب در وضعیت قرمز هستیم، ولی در شهرستان اهر ۱۵ درصد وضعیت قرمز در روستاها می باشد و از این ۱۵ درصد حدود ۸۰ درصد یعنی ۲۴ روستا در حال آبرسانی هستیم که قرار بود این طرح برای هشت روستا صورت گیرد ولی به ۲۴ روستا افزایش یافت و هم اکنون در حال اجرا می باشد.
خانی همچنین افزود: خوشبختانه آب شهرستان اهر پایدار بوده ولی باید تصفیه خانه آب را ارتقاء و برای پدافند غیرعامل نیز چاه های تازه ایجاد شود و در کل هیچ نگرانی از آب شرب اهر نیست و ذخیره سد ستارخان نیز طوری کنترل می‌شود که هیچ نگرانی ایجاد نمی شود. 
وی در ادامه به وضعیت فعلی تصفیه خانه فاضلاب شهرستان اهر نیز اشاره کرد و گفت: مشکلاتی در فاز اول این تصفیه خانه بود که هم اکنون تا حدودی برطرف شده و ایرادی که در خصوص انتشار بوی نامطبوع در کل مناطق شهر اهر بیان می شود نمی تواند تنها به تصفیه خانه خلاصه شود بلکه سایر عوامل مانند ماندآب ها، زباله های شهری،  جوی ها،  کانال ها و… می تواند دخیل باشند. 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، افزود: هم اکنون تصفیه خانه فاضلاب اهر با تمام ظرفیت در حال فعالیت می باشد و اگر از مدار خارج شود قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد. 
وی ظرفیت فعلی تصفیه خانه فاضلاب اهر را تا حدودی قابل قبول عنوان کرد و خواستار پیگیری  جدی برای ایجاد فاز دوم این تصفیه خانه شد و گفت: اقدامات لازم برای فاز دوم انجام شده و برای این منظور سال اول ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر برای چهار سال باشد قطعا مبالغ متفاوت خواهد بود و با آنکه مبلغ بسیار بالاست ضرورت دارد این اتفاق برای این شهرستان هرچه سریع تر انجام گیرد.
خانی تشکیل کارگروه سلامت شهرستان اهر را برای حل مشکلاتی نظیر اتصال انشعاب فاضلاب منازل به سیفون، حذف ورود پساب منازل به جوی و چاه های جذب و… تاکید کرد. 
فرماندار شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: متاسفانه از کل مساحت این شهرستان حدود ۲۷۰ هکتار آن که ۱۱ محله حاشیه نشین که ۶۰ درصد جمعیت را شامل می شود از بوی نامطبوع فاضلاب در این محل ها رنج می برند. 
ابوالفضل غنی زاده افزود: ما به هیچ عنوان قصد مقصر شناختن فرد یا اداره ای را نداریم و این مشکل برای کل شهرستان است و باید با همکاری هم این مشکل را که باعث نارضایتی مردم شده هرچه سریع تر برطرف کنیم.
وی ایجاد سریع فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب اهر و تعمیر برخی دستگاه های فاز اول را با همکاری مدیر کل آبفار که در گام اول با تزریق بودجه ۲۰ میلیارد ریالی و تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان انجام شد بسیار مهم برشمرد. 
غنی زاده گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان و حضور نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در اهر اولویت طرح احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب انجام و با سه امضا به نماینده اعزامی تقدیم شد و هم اکنون طبق ماده ۲۳ نسبت به دستور احداث فوری فاز۲ که نیاز ظرفیت شهری را برطرف خواهد کرد به همراهی مسئولان استانی و کشوری برای پیگیری این موضوع هستیم.
وی در ادامه خواستار حل مشکل انشعاب شبکه فاضلاب ۵ هزار خانوار شهری، لایروبی و پاکسازی مسیر جوی ها، کانال ها و نقاطی که احتمال انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر اهر را دارد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر نیز در این جلسه گفت: با توجه به نمونه برداری های انجام شده از تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان در چند ماه اخیر که چهار مورد انجام شد در هر چهار نمونه برداری، خروجی فاضلاب مغایر استاندارد محیط زیست و آلودگی ۳ تا ۴ برابری را نشان می داد. 
عبدالرضا کلانتری ضمن تاکید بر اینکه خروجی تصفیه خانه مطابق استاندارد نمی باشد افزود: در بازدید میدانی کارشناسان محیط زیست از تصفیه خانه فاضلاب اهر شاهد خرابی چندین دستگاه هوادهی، لجن گیر و غیره بودیم که دلیل عمده بوی نامطبوع در سطح این شهرستان تصفیه خانه فاضلاب اهر می باشد.
وی گفت:  طبق بررسی های انجام شده در این خصوص در پایین دست خروجی تصفیه خانه، گندابی حدود یک کیلومتر طول و ۶۰ متر عرض تشکیل و در موقع وزش باد به سمت شهر باعث ایجاد بوی نامطبوع در شهر شده که باید به این امر رسیدگی شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: طبق بررسی کارشناسان بهداشت عامل اصلی بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب اهر می باشد به طوری که این تصفیه‌خانه جوابگوی شهرستان نبوده و اگر ۵ هزار خانوار باقیمانده نیز به این تصفیه‌خانه اضافه شوند دیگر این تصفیه‌خانه جوابگو نخواهد بود
محمد میرزاپور افزود: این تصفیه‌خانه تهدیدی برای بهداشت و سلامت عمومی است و باید در اسرع وقت نسبت به ایجاد فاز دوم و رفع بوی بد آن اقدام شود.
انتهای پیام

پژوهشیار