رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد:

ناکارآمدی مدیران، بدتر از حقوق‌های نجومی

1401/06/01 - 13:58 - کد خبر: 72467
میرسامان پیشوایی

نصر: رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران اعلام کرد که در سنوات گذشته درباره موضوع حقوق‌های نجومی صحبت‌های بسیاری مطرح شد، اما مهمتر از آن مدیران ناکارآمد هستند که آسیب بیشتری در زمینه بهره‌وری به یک مجموعه وارد می‌کنند.

به گزارش نصر، میرسامان پیشوایی در نشست خبری امروز درباره ارایه اولین گزارش بهره‌وری شرکت‌های دولتی، در پاسخ سوال ایسنا درباره اینکه چرا مجموعه‌های دولتی در گزارش‌های خود، عملکردشان را با گذشته مقایسه می‌کنند و این چه مشکلاتی در حوزه بهره‌وری ایجاد می‌کند؟ اظهار کرد: این یک درد کهنه است که وقتی به عنوان مثال وزارت راه می خواهد گزارشی به مردم و رسانه‌ها بدهد، می‌گوید در سال گذشته، یکهزار  کیلومتر راه ساخته‌ایم. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مردم باید برای این عملکرد شما دست بزنند یا از آن انتقاد کنند؟
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: وقتی مشخص نیست که بر اساس برنامه چقدر راه باید ساخته می‌شد که یکهزار کیلومتر ساخته شده است، یا آنکه وقتی نمی‌دانیم این یکهزار کیلومتر باید با چقدر صرف منابع ساخته می‌شد، چگونه می‌توان ارزیابی مناسبی از عملکرد این مجموعه بدست آورد؟
وی ادامه داد: صرف  ارائه آمارو اعداد درست نیست، بلکه در مطالبه عملکرد و پاسخگویی دستگاه‌های مختلف به شرکت‌های دولتی باید میزان بهره‌وری و کارآمدی مدیران را ارزیابی کرد. در گزارش بهره وری شرکت‌های دولتی نیز اعلام کردیم که در حوزه بهره‌وری کدام شرکت‌ها خوب و کدام شرکت‌ها بد عمل کردند. همچنین در گزارشی که سال گذشته درباره دستگاه های اجرایی ارائه کردیم به همین منوال عمل شده که به نظر می رسد در ارتقا و انتصاب مدیران باید مدنظر قرار گیرد.

مدیران ناکارآمد مخربتر از حقوق‌های نجومی است
پیشوایی گفت: در سال‌های گذشته صحبت‌های بسیاری درباره حقوق‌های نجومی و مدیران نجومی بگیر مطرح شده، اما مسئله ای که الان مهمتر است اتئلاف کهکشانی است. به این معنا که ممکن است یک مدیر حقوق نجومی هم دریافت نکند اما میلیونها بلکه میلیاردها تومان را با امضاهای خود هدر بدهد که باید جلوی این ائتلافها را بگیریم. بنابراین می توان به جرئت گفت که ضرر مدیران ناکارآمد بیشتر از حقوق‌های نجومی و نجومی بگیران است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران اضافه کرد: در پرونده اخیری که درباره فولاد مبارکه اصفهان هم مطرح شد تخصیص‌هایی صورت گرفته که نشان از همین ناکارامدی ندارد؛ گر چه تا زمانی که دستگاه قضایی حکمی صادر نکرده نمی توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد که آیا فسادی صورت گرفته است یا نه؟. اما دیدیدکه رئیس جمهوری دستور برخورد جدی با متخلفان را در این موضع صادر کرد.
وی به راه اندازی سامانه صبا برای ارزیابی از عملکرد و بهره‌وری شرکت‌ها و دستگاه دولتی اشاره کرد و گفت: در این سامانه پارامترهای مختلفی برای ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی و حتی وزارت خانه و دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده است که قول می دهیم در آینده نه چندان دور اطلاعات بیشتری از این مجموعه ها منتشر  کنیم همچنین از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این زمینه به ما کمک کنند تا بتوانیم دستگاه‌هایی که با ما همکاری نمی‌کنند و اطلاعات خود را در اختیار ما نمی‌گذارند معرفی کنیم.
پیشوایی همچنین درباره پاداش‌هایی که در شرکت‌های دولتی داده می شود، نیز گفت: در قانون بودجه امسال تغییرات محسوسی برای کنترل پاداش‌های نجومی در نظر گرفته شده است چرا  که در قانون سال گذشته مسئله تنها به مجازات و جریمه نقدی ختم می شد، اما در قانون بودجه امسال مجازات عدم اجرای قانون و دادن پاداش‌های نامتعارف برای مدیران و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شش ماه تا دو سال حبس است.
وی تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه همه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دولتی باید کمیته بهره وری داشته باشند تا ضمن آسیب شناسی مشکلات و نقایص در این زمینه آن را به سازمان بهره‌وری گزارش کنند و وقتی نتیجه گزارش سازمان بهره وری مشخص شد بر برنامه ها و راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح مشکلات موجود نظارت می‌کنیم و در این زمینه الزام قانونی و ضمانت اجرایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم با زدن یک دکمه بهره وری را ارتقا دهیم گفت: از این به بعد همه شرکت‌ها و دستگاه‌ها یکه همکاری نکنند را معرفی می‌کنیم و در جشنواره شهید رجایی نیز به دستگاه برتر در حوزه بهره‌وری جایزه ویژه اعطا می شود.  در این زمینه وزارت خانه‌های مانند وزارت راه و شهرسازی ، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع همکاری خوبی با سازمان ملی بهره وری نداشتند و از وزارت صمت انتظار بیشتری داشتیم، گر چه ممکن است برخی مجموعه‌ها ملاحظات امنیتی داشته باشند اما از آنجایی که در قانون این ملاحظات دیده نشده ما نام همه مجموعه‌های که همکاری نکنند اعلام می‌کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار